خبرگزاری کار ایران

ربیعی در نشست خبری:

۲۱۰۰ بنگاه بحرانی در مرز تعطیلی را از دولت قبل تحویل گرفتیم/ ۴۰۰ بنگاه را احیا کردیم/ برنامه وزارت کار اشتغال فراگیر ضدفقر است

asdasd
کد خبر : ۴۸۵۲۷۰

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: دولت‌های هشتم و یازدهم بهترین عملکرد در رشد اقتصادی و کنترل تورم را داشته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی ربیعی در نشست خبری خود با خبرنگاران در تشریح برنامه‌های اشتغال دولت (آموزش‌های مهارتی، رفاه و تعاون) گفت: سعی داریم در دوره کوتاه مدت با توجه به اینکه در  سال تولید و اشتغال قرار داریم و سال‌های آتی سالهای حیاتی برای ما هستند، وضعیت اشتغال‌مان جدی شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: به عنوان کسی که درباره تولید، بنگاه‌های تولیدی، معیشت و زندگی کارگران و افراد جویای کار مسئولیت دارم از رهبری تشکر می‌کنم که امسال را تولید و اشتغال نام نهادند. این عنوان جدید، یک گفتمان و الزام جدید برای تمام طرح‌ها و اهتمام بیشتر برای اشتغال است. من برنامه‌های ۱۰ گانه اشتغال را توضیح خواهم داد.

او افزود: به اعتقاد من همه باید به فهم روشن برسیم که وضعیت اشتغال چگونه ایجاد می‌شود و چرا این وضعیت را در کشور داریم. این مسئله به ما نشان می‌دهد چه چیز و کجاها باید اصلاح شود و کدام مسیرها طی شود و در نهایت برنامه اشتغال ما که طراحی شده است را توضیح خواهیم داد.

ربیعی با تشریح بازارهای کار ایران تصریح کرد: ما امروز ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار بیکار در کشور داریم و ۲۲ میلیون و ۶۰۰ نفر شاغل داریم. در سال ۱۴۰۴ باید جمعیت شاغل‌مان به ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر برسند. با این حال در همان زمان نیز با جمعیت بیکار هم روبرو هستیم. این مسئله نشان می‌دهد تا چه اندازه جهت‌گیری‌هایمان را باید جلو ببریم.

او تورم، تحریم، فقر و نابرابری و... را از عوامل بیکاری دانست و خاطرنشان کرد: تورم یکی از عوامل بی ثبات کننده یا ثبات ایجاد کن در بازار کار است. برخی می گویند برای رونق باید نرخ تورمی را بپذیریم ولی روندها نشان می‌دهد نرخ تورم هرچه بالاتر رود درمیان مدت بر بیکاری اثرگذار است. عملکرد دولت ما با توجه به نرخ تورم اولیه این دولت بی‌نظیر است و شاهد بازگشت ثبات و آرامش به بازار هستیم.

وزیر کار درخصوص شاخصه رشد در ایجاد اشتغال و نرخ بیکاری ابراز داشت: پایین‌ترین نرخ رشد اقتصادی در دولت دهم ثبت شده و این به رغم داشتن بیشترین درآمد ارزی کشور در آن دوران است. با وجود اینکه ما وقتی کار را شروع کردیم و تحریم‌ها وجود داشت، در این سال‌ها به رشد ۴.۲ درصد رسیدیم که درخشان است. بررسی همزمان رشد اقتصادی و تورم نشان می‌دهد دولت هشتم و یازدهم بهترین عملکرد را در این زمینه داشته‌اند.

ربیعی افزود: عملکرد دولت یازدهم با وجود درآمدی که داشت و این درآمد نسبت به دولت‌ها و سال‌های قبل کاهش داشته است، درخشان بوده است در حالی که در دولت نهم و دهم بدترین عملکرد در زمینه ایجاد شغل را داشتیم. در آن دوران درآمد کشور افزایش داشت ولی افزایش درآمد صرفا شغل ایجاد نمی‌کند.

او تاکید کرد: ما در سیاست توزیع و تولید با فرایند سیاست توزیعی روبرو شدیم و سرمایه گذاری های کم حاصل باعث شد ارز زیادی را در اقتصاد استفاده نکنیم. از ۱۹۶۶ تا ۲۰۱۴ برابر ۴.۲ کشور ما رشد داشته و در سالهای پس ازجنگ به علل مختلف  باعث شد متوسط رشد ما کمتر شده و در مقابل کشورهای خاورمیانه ۴.۸ یا ۵.۶ در صد رشد داشته باشند.

وزیر کار با تاکید براینکه فرآیند اشتغال برنامه‌های طولانی مدت می‌خواهد، اظهار کرد: معتقدم باید روند رشد را تثبیت کنیم همچنین رشد را با کیفیت کنیم. این دو ما را در موضوع اشتغال موفق می‌کند. همچنین تشکیل سرمایه و جذب سرمایه خارجی ومبارزه با فساد در متوسط رشد اقتصاد تاثیر گذار است. فساد هزینه رشد را بالا می برد. ما نرخ رشد را ۸ درصد پیش‌بینی کردیم.

او اضافه کرد: سیاست توزیع برای کشور را قاتل رشد می دانم چراکه اثر بازدارنده‌ای دررشد دارد و باید به سمت تقویت  کننده رشد برویم که آن، سیاست تولیدی است.

وزیر کار درخصوص نرخ بیکاری و ایجاد اشتغال پس از انقلاب نیز عنوان کرد: اتفاق رخ‌داده این است که ما همواره نرخ بیکاری مان متاثر از چند عامل است؛ نخست میزان رشد بر بیکاری اثرگذار است ولی نرخ بیکاری تحت عوامل کلان اقتصادی نیست و عوامل جمعیتی نیز اثر دارد. بیشترین شیب رشد اقتصادی از سال ۹۳ است ولی شکاف جمعیتی هم بیشتر می‌شود.

ربیعی با بیان اینکه یکی از اتفاقات مثبت این است که افراد امید بیشتری برای دست یافتن به شغل پیدا کرده‌اند، یادآور شد: این عامل روانی به جمعیت فعال کشور افزوده است. عامل دیگر در حوزه پنجره جمعیتی بود. ما در سال‌های ۶۰ انفجار جمعیتی را داشتیم که این جمعیت ۹میلیونی در دهه ۸۰ به شغل نیاز داشتند و ازدواج و مسکن آنها نیز به این عامل وابسته بود. ما در نیمه دوم دهه  ۸۰ باید به این ۹ میلیون نفر پاسخ می دادیم. اقتصاد ایران در این زمان از نظر سیاست‌های اقتصادی درشرایطی قرار گرفت که برآیند آن موفقیت آمیز نبود. بنابراین آنچه امروز با پدیده بحران بیکاری روبه‌رو هستیم یکی از دلایلش علاوه بر جمیعت به خاطر این است که رشد کشور در آن سال‌ها کم بود و سیاست تکمیلی بود.

او افزود: مهمترین سیاست اشتغال در آن سال‌ها به دور ریختن درآمدهای ارزی به نام بنگاه‌های کوچک بود.

ربیعی اظهار کرد: تعداد مشاغل سال ۸۴ تا ۹۲ نه تنها به نیاز دهه ۶۰ پاسخ نداد بلکه به میزان شغل در دوره خود نیز پاسخ نداد و این افراد نیز به دوره بعد منتقل شدند. در دوره ده ساله قبل از ان، بیش از ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر به تعداد شاغلان  کشور افزوده شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در سال۹۳  ،۹۴ و ۹۵ دو میلیون شغل ایجاد کردیم اما به دلیل مشکلاتی که ذکر شد اساسا این دو میلیون شغل دیده نشد، ادامه داد: انتقال بیکاران به این دوره و همچنین شرایط تولید کشور در یک دوره با اتفاقاتی در بحث شرایط تکنولوژی بازار  و در یک بازه زمانی ۲ تا ۶ ساله یک یک بنگاه‌ها افول و رو به تعطیلی می‌رود. این فرایند از اواسط دولت نهم شروع شد و سیاست‌های زود بازده نیز تاثیرگذار نبود و در زمانی که وارد دولت شدیم ۲۱۰۰ بنگاه بحرانی در مرز تعطیلی بود. در این سالها وام‌ها جهت دهی شده و با نظارت به این بنگاه‌ها پرداخت شد و ۴۰۰ بنگاه احیا شد اما همچنان یکی از مسایل ما تثبیت شغل است.

او افزود: در بررسی‌ها سه مسیر را برای برطرف شدن بیکاری دنبال کردیم. تثبیت شغل مهمترین و جدی ترین کار بود. ایجاد اشتغال ما از تثبیت شغل شروع شد. در بخش کشاورزی ۵۰ هزار شغل را تثبیت کردیم. در صنایع بزرگ ریزش نیرو داشتیم اما در صنعت متوسط و کوچک تثبیت نیرو داشتیم.

ربیعی با اشاره به اینکه برخی می گویند میلیون‌ها شغل در این دولت ریزش کرده اظهار کرد: کل نیروهای شاغل در حوزه صنعت۳ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر است. هیچ کارخانه‌ای یک شبه نمی‌خوابد بلکه یک فرایند ده ساله برای تعطیلی کارخانه‌ها نیاز است.

وزیر کار با بیان اینکه ما در تثبیت شغل موفق بودیم، عنوان کرد: ما با بوجود آوردن و مدد بخش خصوصی و کمیته‌هایی که در استان‌ها به وجود آوردیم توانستیم در احیای این بنگاه‌ها موفق باشیم.

ربیعی با بیان اینکه مسیر دوم ناشی از رشد کشور است، گفت: اگر در کشور رشد هفت یا پنج درصد را حتی تجربه نکنیم، رشد مداوم چهار ساله کمک بسیاری به اشتغال می کند. هرچند که با این پدیده روبرو هستیم که شغل‌افرینی‌ها و تولیدهای کنونی شغل زیادی را ایجاد نمی‌کند.

او اضافه کرد: در بحث رشد در صنعت نفت، برای پالایشگاه معمولی ۱۲ هزار میلیارد باید سرمایه گذاری کنیم. در ابتدای ساخت و ساز نیروی زیادی بکار گرفته می شود ولی پس از احداث حداکثر هزار نفر بکار گرفته می‌شوند. البته در سنت کشور پروژه های ۲۰ ساله را هم داریم. مثلا پالایشگاه خلیج فارس از سال ۸۳ شروع به ساخت می کند ولی امسال به بهره برداری می رسد. یک پتروشیمی یک میلیون تنی چهار هزار میلیارد تومان هزینه اش است. اگر بخش خصوصی آن را بسازد حداکثر ۴۰۰ شغل را ایجاد می کند. بخش‌های دولتی نیروی کار بیشتر جذب می‌کند و در بهترین حالت برای ۲ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمسقتیم شغل ایجاد می‌کند.

وزیر کار به اشاره به رایزنی‌های خود با افراد نخبه در صنعت پتروشیمی اظهار داشت: با افراد نخبه در پتروشیمی صحبت کردم و اگر فرض کنیم فرصت‌های پایین دستی‌ها را هم در پتروشیمی ایجاد کنیم، حداقل ۳ سال نیاز به ساخت دارد. مهندس نعمت زاده گفتند اگر صنایع بالا دستی و پایین دستی در حوزه پتروشمی را هم حساب کنیم، در نهایت ۳۲ هزارشغل مستقیم و غیرمسقتیم ایجاد می‌شود البته مهندس نعمت زاده عدد کمتری را گفتند.

ربیعی با بیان اینکه در پروزه لاستیک بارز برای هر یک شغل ۷۰۰ میلیون تومان صرف شد, تصریح کرد: در سبد شستا متوسط ایجاد شغل برای هر فرد بالای ۳۰۰ میلیون تومان هزینه داشته است. من می خواهم حجم سرمایه را ببنیم. شما به بودجه کشور آگاهید و می‌خواهید نرخ ارز نیز بالا نرود چون اگر بالا برود اقتصاد ضرر می کند. فرض ما بالا نرفتن نرخ ارز است چون می توان نرخ ارز را بالا برد و کار را انجام داد ولی در میان مدت اقتصاد فلج می شود.

او افزود: به هرحال مسیر رشد مبتنی بر تولید، برای ما شغل ایجاد می کند. در اقتصاد کلاسیک ۱۰۰ هزار نفر نیرو یک درصد رشد ایجاد می کند که من معتقدم آن مسئله برای ایران درست نیست.

ربیعی اشتغال فراگیر ضدفقر را برنامه وزارت کار عنوان کرد و یادآور شد: در این  برنامه کشورهای شیبه به خودمان مانند کشورهای جنوب شرق آسیا را مقایسه و بررسی کردیم و با بررسی عملکرد سه سال اخیر به نتیجه  مقام معظم رهبری یعنی توجه به بنگاه های خرد رسیدیم. بیشترین شغل ایجاد شده در بنگاه‌های خرد است و می‌خواهیم آنها را به بنگاه ‌های بزرگتر و جهانی متصل کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: کسانی که درباره ایجاد شغل حرف می زنند باید واقعیات ایران و شرایط شغل آفرینی را بدانند و براساس آن حرف بزنند. مطالعه ما کم نظیر بوده و افرادی که از آن استفاده کردیم کارشناسان خبره ای بودند. از اتاق های فکر استفاده کردیم. بیش از ۴۵ کارشناس بین‌المللی را آوردیم و از دانش جهانی استفاده کردیم تا به برنامه سوم رسیدیم.

او درباره طرح کاج هم بیان کرد: در هفت استان به صورت آزمایشی اجرا شد که جواب گرفتیم. با توجه به آن مطالعات در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و شورای عالی اقتصاد تصویب شده و در جلسه آتی دولت، آیین‌نامه آن تصویب می‌شود.

وزیر کار درخصوص ادعای یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری درخصوص ایجاد شغل از طریق پتروشیمی عنوان کرد: اگر بخواهیم ۲۰۰ هزار شغل مستقیم در پتروشیمی ایجاد کنیم باید ۲۰۰ پتروشیمی یک میلیون تنی ایجاد شود. هر کدام از آنها ۴ هزار میلیارد دلار سرمایه گذاری دارند و میزان آب مصرفی آنها فوق العاده بالا است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز