خبرگزاری کار ایران

یک عضو کارگری شورای عالی حفاظت فنی و بهداشت کار:

احتمال تکرار حادثه پلاسکو وجود دارد/ رعایت ایمنی هنوز فرهنگ نشده

asdasd
کد خبر : ۴۷۶۵۸۹

یک عضو کارگری شورای عالی حفاظت فنی و بهداشت کار می‌گوید، حادثه ساختمان پلاسکو اخطاری به مجموعه دستگاه‌های نظارتی در حوزه ایمنی و بهداشت کار است چرا که با شرایط موجود، وقوع حوادثی این چنینی در آینده نزدیک چندان دور از نظر نخواهد بود.

«علی اصلانی» عضو کارگری شورای عالی حفاظت فنی و بهداشت کار در گفت و گو با ایلنا، اظهار داشت: حادثه ساختمان پلاسکو اخطاری بهتمامی دستگاه‌های ناظر بر حفاظت ایمنی و بهداشت روابط کار است، چرا که احتمال تکرار حوادثی از این دست در هر نقطه از کشور زیاد است.

اصلانی با اشاره به گزارش هیات بررسی حادثه پلاسکو که بر اصلاح نظام حقوق ایمنی، تاکید کرده است، گفت: نظام حقوق ایمنی در ایران به دلیل تعدد مقررات کارایی لازمه را ندارد و این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته به دلیل وجود مقررات واحد چنین مشکلی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی صاحبان کارگاه‌ها و کارفرمایان تا آنجا که بتوانند تلاش می‌کنند تا نسبت به تذکرات بازرسان ایمنی و بهداشت کار، بی تفاوت بمانند، گفت: با وجود کافی نبودن تعداد بازرسان ایمنی ، بازرسی‌ها از ساختمان پلاسکو انجام شده بود اما با بی توجهی و اهمال شهرداری و پشت گوش انداختن تذکرات، ایمنی سازی پلاسکو به دست فراموشی سپرده شد.

رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان البرز در ادامه با بیان اینکه در استان البرز برای جلوگیری از حوادث این چنینی سعی شده است تا بعضی صنایع در نقاط امنی خارج از شهرها متمرکز شوند، تصریح کرد: برای مثال اصناف تراشکاری استان البرز تجمیع و به خارج شهر منتقل شده‌اند چرا که این احتمال می رفت که با توجه به فرسوده بودن بافت شهری و قدیمی بودن مکان استقرار این کارگاه‌ها حادثه‌ای هولناکاتفاق بیفتد.

اصلانی با بیان اینکه ایمن سازی محیط کارگاه برای تولیدکنندگان نهادینه نشده و به صورت فرهنگ در نیامده است، تصریح کرد:‌ آنچه که بارها گفته شده است این است که انبار باید از محیط کارگاه جدا باشد اما بازهم دیده می‌شود که بسیاری از کارگاه‌ها به ویژه واحدهای صنفی،  این هشدار‌ها جدی گرفته نمی‌شوند.

رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان البرز در پایان افزود: البته کم اطلاعی کارفرمایان تنها محدود به عدم رعایت ایمنی نمی‌شود بلکه آنها اساسا متوجه نیستند که باید کارگران خود را  بر اساس ماده 148 قانون کار بیمه کنند و تازه پس از شکایت کارگر متوجه می‌شوند که بیمه نمودن کارگران برایشان یک تکلیف قانونی بوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز