خبرگزاری کار ایران

دبیرکل حزب اسلامی کار:

روحانی خطر وقوع جنگ را از کشور دور کرد/ باید نقش کارگران در جایگاه‌های سیاسی کشور تثبیت شود

asdasd
کد خبر : ۴۷۵۲۷۵

حسین کمالی می‌گوید: نقش کارگران و مشارکت آنان در مسائل سیاسی و اجتماعی باید تقویت شود چرا که کارگران حضور پررنگی در عرصه مناسبات سیاسی و تقسیم قدرت درکشور ندارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین کمالی در نشست دبیران اجرایی خانه‌های کارگر سراسر کشور گفت: نقش جامعه کارگری در مجموع موقعیت‌های سیاسی و تقسیم قدرت بسیار پایین است و جامعه کارگری علی‌رغم توانمندی‌هایی که از آن برخوردار است به موقعیت‌های مناسب دست نیافته است.

کمالی با اشاره به قدرت حزب کارگر بریتانیا در عرصه مناسبات سیاسی این کشور گفت: در بسیاری از کشورهای جهان احزاب کارگری توانسته‌اند در تشکیل دولت نقش پررنگی داشته باشند اما کارگران ایران نتوانسته‌اند 10 یا 15 فرماندار داشته باشند.

دبیرکل حزب اسلامی کار با بیان اینکه جامعه کارگری زنده و در حال پیشرفت است، گفت: زنده بودن جامعه کارگری به این معناست که از توان هم‌افزایی و نو شدن برخوردار است اما همانطور که گفتم از این پتانسیل استفاده نشده است و باید به گونه‌ای عمل شود که با کار و تلاش فراوان توان بالقوه خود را بشناسیم و به آن شکل دهیم.

وی با اشاره به دوران تصدی‌گری خود در سمت وزیر کار دولت هاشمی‌رفسنجانی گفت: در دوره‌ای که من در وزارت کار حضور داشتم تلاش کردم تا کارگران را در بالاترین سطح مناسبات کاری وزارتخانه قرار دهم چرا که اعتقاد داشتیم کارگران تا آن زمان جایگاه برجسته‌ای نداشته از این رو دو یا سه نفر از معاونان وزارتخانه از میان کارگران انتخاب شده بودند. از این رو باز هم تاکید می کنیم که باید به گونه‌ای حرکت کنیم که مجموعه کارگری بتواند توانایی خودش را بازیابی کند.

کمالی با اشاره به راه‌های ورود به صحنه‌های سیاسی کشور از طریق نهادهای دموکراتیک مردمی تصریح کرد: شوراهای شهر و روستا به عنوان یک نهاد دموکراتیک از این ظرفیت‌ها برخوردار هستند و کارگران و نمایندگان آنان باید از این طریق در تصمیم‌گیری‌های مربوط به جامعه شهری و روستایی سهم داشته باشند. البته کارگران در شوراهای شهرو روستا تاکنون جایگاه مناسبی نداشتند حالا وقت آن است که با برنامه‌ریزی و تشکل‌یابی منسجم در این زمینه ورود کنند.

دبیرکل حزب اسلامی کار در ادامه با اشاره به وجود دولت و استفاده از ظرفیت‌های دولت با عنوان یک نهاد اجرایی کشور گفت: یکی دیگر از صحنه‌هایی که کارگران می‌توانند در آن به ایفای مسئولیت بپردازند دولت است به عبارتی دیگر باید گفت که دولت مجموعه‌ای از قراردادهای نانوشته است از این رو باید از کارگران برای حضور در این عرصه هم دفاع کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه کشور به سمت مدرک‌گرایی گرایش پیدا کرده است, گفت: در کشور ما بسیاری از کارگران احتمالاً تحصیلات بالای دانشگاهی ندارند اما از توانایی حرکت‌آفرینی اجتماعی برخوردار هستند اما همین امر مدرک‌گرایی موجب شده است تا این کارگران در عرصه‌های مختلف سیاسی کشور همچون مجلس شورای اسلامی حضور نداشته باشند. چرا که مجلسی‌ها شرط برخورداری از مدرک فوق‌لیسانس را برای ورود به مجلس ضروری کرده اند.

کمالی در ادامه با بیان اینکه عده‌ای از مسئولان پس از گرفتن سمت و یا مسئولیت‌های بالا دیگر به شعارهایی که در راستای حمایت از کارگران داده بودند عمل نمی‌کنند، گفت: این آفتی است که با حضور مستمر کارگران باید با آن مقابله کرد چرا که ما دیگر به کسانی که چنین وعده‌هایی به کارگران دادند و بعد به آنها عمل نکردند اعتماد نداریم. از این رو باید نقش کارگران در جایگاه‌های سیاسی کشور تثبیت شود تا آنها نمایندگان واقعی خود را در مجامع سیاسی کشور داشته باشند.

وی افزود: کارگران از حالا باید برای حضور در مجلس آینده شورای اسلامی آمادگی‌های لازم را کسب کنند و در صورت نیاز مدارک دانشگاهی لازم همچون کارشناسی ارشد را برای ورود به این عرصه داشته باشند.

کمالی در ادامه با اشاره به ضرورت اصلاح ساختارهای اقتصادی و بازسازی صنعت در کشور گفت: این کارگران هستند که باید ساختارهای اقتصادی کشور را اصلاح کنند چرا که فشار بیکاری و تعطیلی صنایع بر دوش آنها است اما هیچ نقشی در بهبود شرایط ندارند و همین موجب تضعیف بیش از اندازه آنها شده است. البته حضور کمی کارگران کافی نیست و باید کیفیت کار نیز سنجیده و ارتقاء داده شود چرا که کار پیش‌پا افتاده به درد کارگران نمی‌خورد و اساساً هدف از طرح این مبحث اصلاح ساختار با قدرت کارگران است.

وی در ادامه با بیان اینکه در گذشته با استفاده از حربه‌های مختلف از حضور کارگران در عرصه‌های مختلف جلوگیری شد، تصریح کرد: شرایط در دولت گذشته به گونه‌ای شده بود که آرام‌آرام افراد بی‌خاصیت در راس امور قرار گرفته بود. البته مجلس شورای اسلامی هم از این قاعده مستثنی نبود. از این روست که بارها گفته‌ایم به کارگران در مجلس حداقل احتیاج به 50 نماینده دارند.

کمالی در ادامه با بیان اینکه دولت روحانی خطر وقوع جنگ را در کشور برطرف کرد گفت: نتیجه سیاست‌های مخرب در عرصه سیاست خارجی منجر شده بود که سایه جنگ بر سر کشور قرار بگیرد. البته این گفته به این معنا نیست که اگر جنگی صورت نگرفت ما در آن حضور پیدا نمی‌کنیم اما تحمیل بحران‌های هولناک را هم نمی‌پذیریم و قاطعانه با آن مقابله می‌کنیم و پای انقلاب، نظام و مملکت ایستاده‌ایم.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم در برخی از زمینه‌ها انتظارات را برآورده نکرد، گفت: نتیجه سیاست‌های اقتصادی دولت گذشته موجب شده بود تا دولت آقای روحانی ویرانه‌ای را تحویل بگیرد هرچند کارگران و اقشار محروم انتظاراتی از دولت داشتند که آن انتظارات برآورده نشد و حالا در وضعیتی قرار داریم که تنها باید به فکر بهبود هرچه بهتر شرایط باشیم.

کمالی با تاکید بر اینکه اصلاح‌طلبان از کاندیداتوری حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری قاطعانه حمایت می کنند، گفت: اصلاح‌طلبان. انتخابات ریاست جمهوری سال 96 کاندیدای مستقلی ندارند از این رو تصمیم بر آن شد از آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری حمایت کنیم چرا که اعتقاد داریم ایشان با تدبیری که دارند به خوبی از پس مشکلات و چالش‌های پیش‌رویشان برمی‌آیند.

وی افزود: البته باید عملکرد اقتصادی و سیاسی آقای روحانی را با دولت‌های نهم و دهم مقایسه کنیم چرا که بدون انجام این مقایسه برآیند دقیقی از آنچه که بر کشور گذشته است را نخواهیم داشت.

کمالی در ادامه با بیان اینکه اولین قربانی تصمیم‌گیری‌های سیاسی و اقتصادی کارگران هستند, گفت: در سال‌های گذشته نیز کارگران از این قاعده مستثنی نبودند و آسیب‌های زیادی متوجه آنها بوده است و ما نیز در این خصوص به دولت انتقاد داریم و آن را یک مجموعه بدون نقص نمی‌دانیم اما در هر حال شایستگی آقای روحانی برای پیشبرد سیاست‌ها در زمینه‌های مختلف برای ما اثبات شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز