خبرگزاری کار ایران

استاندار کردستان مطرح کرد:

17 هزار خانوار دفترچه کولبری دارند/ برقراری بیمه کولبران از طریق صندوق روستائیان و عشایر

asdasd
کد خبر : ۴۶۶۸۱۹

استاندار کردستان می‌گوید کولبرانی که در مرزهای استان کردستان اقدام به جابجایی کالا برای امرار معاش خود می‌کنند ساکنین این مناطق هستند و هیچ کار دیگری به غیر از کولبری ندارند.

به گزارش ایلنا، «عبدالمحمد زاهدی» استاندار کردستان که صبح امروز (دوشنبه 16 اسفند ماه) در برنامه رادیویی«کاوش» رادیو جوان در خصوص مشکلات کولبران صحبت می‌کرد، گفت: هم اکنون در استان کردستان 17 هزار خانوار دفترچه کولبری دارند که تعداد آنها بیش از 50 هزار نفر است، این کولبران زیر نظر مرزبانی به صورت کنترل شده اقدام به جابجایی کالا در مرز می‌کنند.

زاهدی افزود: کولبرانی که در مرزهای استان کردستان اقدام به جابجایی کالا می‌کنند ساکنین این مناطق هستند و هیچ کار دیگری به غیر از کولبری ندارند که جایگزین آن کنند.

وی با بیان اینکه چندین معبر کولبری در سطح استان کردستان وجود دارد،‌گفت: بر اساس دفترچه‌هایی که برای کولبران صادر شده آنها کالاهایی معین که مورد نیاز است را از آن سوی مرز می‌آورند و در بازار عرضه می‌کنند.

وی در پاسخ به این پرسش مجری که اگر کولبران کار قانونی می‌کنند چرا نیروی انتظامی با آنها برخورد می‌کند، گفت: ممکن است این کولبران از معابر دیگری غیر از  معابر قانونی تعیین شده عبور کنند البته تعداد کولبران و خانواده‌های آنها و محل تردد آنها در مرز مشخص است.

استاندار کردستان در خصوص بیمه شدن کولبران و خانواده آنها افزود: با صحبت‌های که با صندوق بیمه روستائیان و عشایر شده است  کولبران و خانواده‌های آنان بیمه می‌شوند.

وی با بیان اینکه طرح ساماندهی مبادلات مرزی هم اکنون در کمیسیون‌های دولت در حال بررسی است، گفت: مشکلاتی در زمینه تردد کولبران وجود دارد چرا که در بسیاری از این مسیرها به صورت جاده و راه استانداردی وجود ندارد و امکان تردد خودرو در این مسیرها نیست.

استاندار کردستان در پاسخ به این پرسش مجری برنامه کاوش رادیو جوان که چرا کولبرانی که به صورت قانونی اقدام به حمل کالا می‌کنند مورد اصابت گلوله تفنگ واقع می‌شوند، گفت:‌ کولبران در ساعات هشت صبح تا 2 بعد از ظهر  می‌توانند به صورت قانونی کالاها را در مرز جابجا کنند. شما تصور کنید یک جریان معاندی بخواهد نصف شب از مرز عبور کنند آن وقت عکس العمل یک سرباز جوان 20 ساله که در مرز نگهبانی می‌دهد چه می‌تواند باشد؟

استاندار کردستان افزود:‌ کولبران بین 13 تا 40 سال سن دارند و باید شرایطی فراهم شود تا صاحب شغل شوند. البته مناطق غربی عمدتا کوهستانی است و اراضی کشاورزی در آن وجود ندارد.

وی افزود: شهرستان سروآباد معبر رسمی نداشته که حالا آن را ایجاد کردیم.البته زمان می برد که این مبادلات ساماندهی شود و تا آن موقع شغل‌های جایگزین ایجاد شود.

در این هنگام مجری برنامه پیامک یکی از مخاطبان برنامه را که به وضعیت مشابه اهالی استان سیستان و بلوچستان در خصوص بسته بودن معابر مرزی و نبود اشتغال مربوط می‌شود را خواند.

در ادامه این برنامه رادیویی محسن رسولی، پژوهشگر کولبری به عنوان کارشناس گفت: کولبران رقم‌های ناچیزی را بابت کالاهایی که جابجا می‌کنند دریافت می‌کنند.  مثلا برای جابجایی یک یخچال سایدبای ساید تنها 200 تا 300 هزار تومان به کولبر داده می‌شود.

رسولی بابیان اینکه کولبرها پیشمرگ کسانی شدند که به صورت غیرقانونی اقدام به قاچاق کالا می‌کنند، گفت: به جای این باید با معضل قاچاق از مبادی رسمی مبارزه کرد چرا که 80 درصد کالاهای قاچاق از مبادی رسمی وارد می‌شود.

مجری برنامه در این هنگام پیامک یکی از مخاطبان را خواند این مخاطب در پیامک خود یادآور شده بود که کولبران، پدران باشرفی هستند که به جای دزدی و کلاهبرداری با به خطر انداختن جان خود شکم زن و بچه های خود را سیر می‌کنند.

رسولی افزود: حتی اگر این کولبران با شلیک نیروی انتظامی کشته نشوند، زود پیر می‌شوند چرا که در ازای دریافت مبلغی اندک تنها  گذران معاش می‌کنند و به روزمرگی بسیار سختی دچار شده اند. در نهایت اگر این کولبر فردای آن روز نتواند به هر دلیلی کار کند هیچ درآمدی نخواهد داشت.

رسولی افزود: هم اکنون طبق آمار رسمی  28 درصد بیکاری در استان کردستان و 27 درصد بیکاری در بندرعباس  وجود دارد. این بیکاری در بندرعباس منجر شده است که روزی 40 میلیون سوخت قاچاق شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز