خبرگزاری کار ایران

شماره ۸۰ هفته نامه آتیه نو منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۴۳۰۸۹۰

تازه ترین شماره هفته نامه آتیه نو به عنوان نشریه تخصصی حوزه رفاه و بیمه های اجتماعی روز دوشنبه یکم آذر ۱۳۹۵ منتشر شد.

به گزارش ایلنا، داستان جلد این شماره از هفته نامه آتیه نو با تیتر «ابهام در بیمه درمان ترامپ» به موضوع بیمه های اجتماعی مطرح شده در مبارزات انتخاباتی آمریکا پرداخته و طرح درمانی اوباما را مورد ارزیابی قرار داده است.

در بخشی از این مطلب آمده است: انتقادهای وارد بر این طرح، که مهم‌ترین آن‌ها فراگیر نبودن پوشش بیمه بود، موجب شد اجرای آن روندی کند و پرفراز و نشیب بگیرد. در نهایت نیز پروژه‌ای که بنا بود یکی از مهم‌ترین دستاوردهای ٨ سال ریاست جمهوری اوباما باشد به ابزاری برای حمله کاندیدای جمهوری‌خواه انتخابات به دموکرات‌های تحت رهبری اوباما تبدیل شد. دونالد ترامپ که اکنون رئیس‌جمهور منتخب آمریکاست بارها و بارها در جریان تبلیغات انتخاباتی از طرح اوباماکر یا همان طرح بیمه همگانی ارزان‌قیمت انتقاد و آن را مخرب توصیف کرد.

برخی گمانه‌زنی‌ها، حاکی از آن است که اصول قوانین پوشش بیمه درمانی مانند بیمه جوانان با استفاده از بیمه والدین یا قرار گرفتن تحت پوشش بیمه بدون توجه به سابقه پزشکی به قوت خود باقی می‌مانند. برخی نیز بر این باورند که علاقه‌مندی ترامپ به بازار موجب افزایش دسترسی مردم به خدمات درمانی می‌شود و ضمن کاهش هزینه‌های درمانی، کیفیت این خدمات بیشتر خواهد شد.

در ادامه می خوانیم: ترامپ  می‌خواهد امکان فروش بیمه فراتر از مرزهای ایالتی را فراهم کند تا رقابت در بازار بیشتر شود و برای بیمه درمان اشخاص تخفیف‌های مالیاتی در نظر بگیرد.

انتخاب دکتر نوربخش به عنوان نایب رئیس مجمع عمومی اتحادیه بین المللی تامین اجتماعی

در جریان اجلاس جهانی اتحادیه بین‌المللی تامین‌اجتماعی (ISSA)، دکتر سیدتقی نوربخش، مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی، به‌عنوان نایب‌رئیس مجمع عمومی انتخاب شد. آتیه نو به این موضوع پرداخته و نوشته است: این اجلاس پنج‌روزه از دوشنبه ۱۴ نوامبر ۲۰۱۶ برابر با ۲۴ آبان‌ماه ۱۳۹۵ با حضور ۱۲۵ کشور از مجموع ۱۵۸ کشور عضو در شهر پاناماسیتی کشور پاناما برگزار شد. دکتر نوربخش در سی‌ودومین جلسه مجمع عمومی به‌عنوان نماینده قاره آسیا و نایب‌رئیس مجمع عمومی برگزیده شد.

علاوه بر این‌ها در سی‌وششمین جلسه شورای ایسا، برای پنجمین دوره متوالی سازمان تامین‌اجتماعی ایران به اتفاق‌آرا به‌عنوان عضو هیئت‌رئیسه این اتحادیه انتخاب شد.

حق مسکن کارگران دو برابر شد

در مطلبی دیگر  هفته نامه آتیه نو از دو برابر شدن حق مسکن کارگران خبر داده و نوشته است: با گذشت حدود یک سال و نیم از مصوبه شورای عالی کار مبنی بر افزایش دو برابری حق مسکن کارگران، سرانجام هیات‌وزیران چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرد این افزایش ۲۰ هزار تومانی از ابتدای مهرماه در فیش‌های حقوقی کارگران لحاظ خواهد شد. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که شورای عالی کار به ترتیب در سال‌های ٩٣ و ٩٤ به رقم ٤٠ هزار تومانی حق مسکن کارگران رای داده بود. خردادماه امسال نیز شورای ملی سه‌جانبه برای بار سوم افزایش مورد درخواست گروه‌های کارگری را تایید کرد. با مصوبه جدید هیات‌وزیران این افزایش نرخ باید از ابتدای مهرماه محاسبه و پرداخت شود.

ادغام و تجزیه چاره کار نیست

هفته نامه آتیه نو همچنین به خبر رد طرح تجمیع بیمه در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی پرداخته و نوشته است:  باتوجه به همه مباحثی که در خصوص طرح تجمیع بیمه ها مطرح شده و با تمام این تفاسیر سرانجام نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق روز یکشنبه ٢٣ آبان‌ماه به این جمع‌بندی رسیدند که به ایده تجمیع بیمه‌ها رای مخالف بدهند. تصمیمی که به گفته معاون حقوقی و امور مجلس سازمان تامین‌اجتماعی به این معنا خواهد بود که عملا بحث ادغام بخش درمان سازمان تامین‌اجتماعی در نظام سلامت - حداقل در این مرحله - منتفی است.

هرچند ایده تجمیع بیمه‌ها و ادغام منابع درمان بیمه‌ها در کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه کشور تصویب نشد، اما هنوز پیشنهادهای نگران‌کننده دیگری در این زمینه مطرح است.

کارشناسان معتقدند طرح مجدد پیشنهاد ادغام وزارت بهداشت با وزارت  رفاه منجر به‌نوعی بی‌نظمی و برهم‌ریختگی در دو وزارتخانه می‌شود که نه مشکلات را حل می‌کند و نه به سود کسی خواهد بود.

این مطلب افزوده است: استدلال مخالفان و به طور مشخص وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این است که از هیچ کجای مواد قانونی برنامه پنجم توسعه و همین‌طور سیاست‌های ابلاغی حوزه سلامت، نمی‌توان چنین حکمی را بیرون کشید و تجمیع بیمه‌های درمانی و انتقال آن‌ها به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به معنای ورود عملی وزارت بهداشت به حوزه تصدی‌گری در اجرا و به حاشیه رفتن وظایف حاکمیتی این وزارتخانه است .

منتفی شده ادغام سازمان های بیمه گر، ادغام چندباره بی فایده، یکپارچگی؛ نیاز حیاتی بیمه های اجتماعی، تصمیمات مقطعی آفت کارکردهای نظام رفاه از دیگر مباحث مطرح شده در این مطلب است.

حمایت کامل سازمان تامین اجتماعی از طرح تحول سلامت

در همین حال، آتیه نو از حمایت کامل سازمان تامین اجتماعی از طرح تحول سلامت خبر داده و نوشته است: بنا بر آمار و ارقام، سازمان تامین‌اجتماعی در اجرای طرح تحول نظام سلامت، ماهیانه حدود یک هزار میلیارد تومان به مراکز درمانی طرف قرارداد پرداخت می‌کند که در مقایسه با دوران قبل از اجرای طرح، این رقم سه برابر شده است. مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی در رابطه با حمایت این سازمان از طرح تحول سلامت گفته است: «از ابتدای شروع طرح، نهایت همکاری‌ها را برای موفقیت طرح داشته‌ایم و در ادامه نیز از هیچ کوششی فروگذار نخواهیم کرد.» دکتر سیدتقی نوربخش طرح تحول سلامت را از بهترین و موفقیت‌آمیزترین برنامه‌های دولت یازدهم خوانده که منجر به افزایش دسترسی، ایجاد رضایتمندی و کاهش هزینه‌های بیمه‌شدگان شده است. وی افزوده است: «تامین‌اجتماعی با همه توان از اجرای موفقیت‌آمیز طرح تحول حمایت می‌کند.»

عزم جدی برای تقویت سه جانبه گرایی در تامین اجتماعی

خبر اختتامیه دومین همایش هم‌اندیشی روسای کانون‌های کارگری، بازنشستگی و مستمری‌بگیران سازمان تامین‌اجتماعی منطقه مرکزی کشور نیز در شماره اخیر هفته نامه آتیه نو انعکاس یافته است. به نوشته این هفته نامه، همایش یادشده به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی و با حضور معاون حقوقی و امور مجلس سازمان تامین‌اجتماعی و با تاکید بر عزم جدی این سازمان برای احیای سه‌جانبه‌گرایی واقعی، در اصفهان برگزار شد.

معاون حقوقی و امور مجلس این سازمان در این مراسم گفت: «سازمان تامین‌اجتماعی امروز به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی و با حمایت دولت تدبیر و امید و سخت‌کوشی مدیران و کارکنان شایسته و لایق و امانت‌دار خود، روی ریل خدمتگزاری صادقانه به‌ویژه به شرکای اجتماعی خود قرار گرفته است.»

مطالب دیگر آتیه نو

در شماره ٨٠ هفته نامه آتیه نو مطالب متنوع دیگری از حوزه رفاه و تامین اجتماعی منتشر شده است.  عناوین برخی از این مطالب به قرار زیر است:

- آزمون حکمرانی خوب در صندو ق های بازنشستگی

- پنج روش محاسبه سنوات بازنشستگی کارگران

- آغاز مرحله دوم اجرای طرح پرداخت متمرکز مستمری ها

- سازوکار تازه برای تامین مالی بیمه سلامت

- این طب ارزان بر هر درد بی درمان دواست

- داروخانه ها در اولویت پرداخت مطالبات قرار دارند

- رمز کارآفرینی، آموزش و مهارت  است

- سرگرمی های ارزان در روزهای تعطیلی

- بازی در باتلاق AFC

و ...

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز