خبرگزاری کار ایران

توضیحات شرکت پویا زرکان در مورد یک خبر

کد خبر : ۴۲۵۹۰۶

پس از درج خبری در مورد بلاتکلیفی کارگران شلاق خورده معدن آق دره، مدیرعامل شرکت پویا زرکان توضیحاتی برای این خبرگزاری ارسال کرده است.

به گزارش ایلنا، به دنبال انتشار خبری در مورد بلاتکلیفی کارگران شلاق خورده معدن آق دره، مدیرعامل شرکت پویا زرکان، شهرام حیدری،  توضیحاتی برای این خبرگزاری ارسال کرده است.

متن این توضیحات به شرح زیر است:

معدن‌آق دره در 35 کیلومتری شامل غرب شهرستان تکاب واقع شده است

محدوده معدن 40 کیلومتر مربع منطقه، کوهستانی، فاقد زمین‌های زراعی و دارای مراتع متعلق به منابع طبیعی بوده، از شمال به فاصله 8 کیلومتر با روستای آق‌دره علیا از شمال شرق به فاصله 5 کیلومتر با روستای آق دره وسطی و از جنوب به فاصله 10 کیلومتر با روستاهای انگورد و آق دره پایین همجواری دارد. قبل از فعالیت معدن شغل اهالی روستا دام داری، قالی‌بافی، کشاورزی به صورت دیمی بوده است، در حال حاضر تعداد 350 نفر از اهالی روستا در معدن آق‌دره شاغل می‌باشند که در چند سال اخیر با ریسک‌پذیری و حمایت مسئولین شرکت پویازرکان با آموزش پرسنل روستایی به حرفه‌های اپراتوری دستگاه‌های لودر، بلدوزر، بیل مکانیکی، حفاری و رانندگی پایه یک گام موثری، در بومی‌سازی پرسنل برداشته است، تقریباً 99 درصد پرسنل بومی منطقه روستاهای مذکور و شهرستان تکاب می‌باشد.

ایجاد معدن باعث کمک به نیروی کار منطقه (با جذب بیش از 900 نفر مستقیم شامل 5000 نفر خانوار) گام موثری در روند اشتغال‌زایی و رفع بیکاری بوده است. شرکت با احداث 16 کیلومتر راه آسفالت مسیر روستایی و همچنین ترمیم و نگهداری راه‌های 4 روستای اطراف در فصول مختلف سال علی‌الخصوص در ایام سرد و سرما کمک قابل توجهی در ارتباط روستاها و مسیرهای شهری نموده است که در این رابطه همکاری تنگاتنگ، با ادارات بخشداری و اداره راه قابل توجه می‌باشد.

با توجه به حضور مجتمع پویازرکان در منطقه و فعالیت سختکوشانه درشرایط سخت اقتصادی و تحریم و همه موانع موجود چه داخلی و خارجی، خوشبختانه باعث افزایش در آمد سرانه مردم منطقه گشته است و این موضوع کاملاً مشهود می‌باشد.

علیرغم فعالیت خیرخواهانه شرکت پویازرکان در انجام امور عام‌المنفعه از جمله راهداری و راهسازی روستایی، ساخت مدرسه، ساخت مسجد، خانه عالم و پل‌های ارتباطی و کمک به مردم فقیر منطقه متاسفانه گاهاً شاهد ایجاد مزاحمت و معارض از جانب اهالی روستاهای همجوار البته با هدایت معنی‌دار و جهت‌دار عده‌ای از افراد معلوم‌الحال که قصد اخاذی و سوءاستفاده را دارند، می‌باشیم. در 15 سال گذشته سعی شده ست با مدیریت و هدایت این موضوع، این نوع حرکت به سمت کمک‌های عام‌المنفعه جلوی باج‌خواهی‌های افراد سودجو گرفته شود، با این حال این افراد به مانند علف هرز همواره در سال‌های متمادی وجود داشته و با استفاده از حربه‌های مختلف (تخریب اراضی، آلودگی محیط ....) مشکلات عدیده‌ای را برای شرکت و پرسنل و اهالی محترم به وجود آورده‌اند برای دستیابی به نیات خود حتی از تعطیل مجموعه نیز کوتاهی نکرده‌اند. (راه‌بندان، ایجاد اختلال در شبکه برق کارخانه) علیرغم برخورد مسولین وقت با نامبردگان به صورت موردی گاهاً با ایجاد تنگناها و خلاء برخورد قاطع موجی از نگرانی‌ها و اعتراضات وجود داشته است. این شرکت از بدو شروع با برنامه‌ریزی و استفاده از کادر فنی و با دانش سعی در ایجاد محیطی سالم و استاندارد نموده است که از جمله دریافت ایزوهای 14001 و 18001، از سال 2012 تاکنون موید موضوع می‌باشد. با استفاده از جدیدترین تکنولوژی مواد انفجاری به منظور کاهش آلودگی مواد ناریه (لرزش، صدا، ارتعاش) علیرغم بعد مسافت با روستاهای همجوار در سطح استان نمونه بوده است. لازم به ذکر است که استفاده ازاین مواد هزینه‌های چند برابر به شرکت تحمیل نموده است.

برنامه‌های انگیزیشی و مدیریتی در سطح کار مجمع تاثیر بسزایی در روابط کار موفق بین کارفرما و کارگر ایجاد نموده است از جمله مسابقات ورزشی، سالن ورزشی، اعزام ماهیانه پرسنل به مشهد مقدس، پرداخت حقوق به موقع، بیمه مالیات و عوارض، انجام معاینات بدو استخدام و دوره‌ای بطور مرتب و (سالیانه) تحویل وسایل حفاظت فردی در حد استاندارد و با کیفیت بالا، پرداخت پاداش و بهره‌وری می‌باشند. جذب نیرو بیش از 2 برابر ظرفیت مورد نیاز طرح اجرایی در همه واحدهای مجتمع (کارخانه و معدن) کمک بزرگی در رفع بیکاری منطقه بوده است.

در واحد معدن با توجه به شرایط جوی (یخبندان و بارش برف و باران) امکان فعالیت در ایام زمستان و سرد وجود ندارد لذا تعدادی از پرسنل که به 300 نفر می‌رسند فصلی کار می‌کنند نامبرگدگان از شروع سال (اواخر فروردین) شروع به فعالیت نموده و تا پایان فصل کاری (اواخر آبان‌ماه نهایتاً آذر) به همین دلیل قرارداد نامبردگان ضمن قیدکردن موضوع فصلی، بارها و بارها در تعهد نامه‌های شروع قرارداد نامبردگان ضمن قید کردن موضوع فصلی، بارها و بارها در تعهدنامه‌های شروع قرارداد (در امور اداری، حراست، واحدهای مربوطه) به طور مکرر اعلامیه می‌گردد و با گذشت سال‌های این موضوع به پرسنل معدن کاملاً مشخص شده است و این موضوع را نیز اداره محترم کار شهرستان تکاب مطلع می‌باشد.

درپاییز 93 (آذرماه) علیرغم اینکه فصل کار پایان یافته بوده و اتمام قرارداد نیز به وضوع مشخص می‌باشد، متاسفانه عده‌ای از پرسنل اتمام قرارداد (تعدیل) به همراه تعدادی از اهالی روستا با نیت درخواست کار به ورودی معدن مراجعه کرده و با برنامه از قبل تعیین شده ضمن ایجاد رعب و وحشت و شکستن شیشه انتظامات و برخورد با نگهبانان معدن ازوورد و خروج هرگونه خودرو و علی‌الخصوص سرویس کارگران (آن موقع 220 نفر در معدن شاغل بودند) جلوگیری نمودند و تعداد 200 نفر از کارگران شاغل بیرون معدن در داخل اتوبوس بلاتکلیف بودند که با هماهنگی مسئولین معدن با مسئولین محترم ادارات مربوطه (بخشداری تخت سلیمان، نیروی انتظامی و اداره کار، فرمانداری دادگستری و...) تماس حاصل شد نهایتاً پس از حضور نمایندگان ادارات و روسای ادارات پس از بررسی درخواست نامبردگان و مستندات موجود و صحبت‌های حضوری کلیه مسئولین مربوطه با تجمع‌کنندگان، غیر قانونی بودن تجمع اعلام می گردد، متاسفانه تجمع به مدت 10 ساعت از ورود و خروج پرسنل و کارگران جلوگیری به عمل آورده و نهایتاً توسط قوای انتظامی نسبت به ترک محل اقدام شد. که در آن موقع با حضور اعضای شورای تامین شهر و تهیه صورتجلسه نسبت به شکایت توسط شرکت پویازرکان اقدام به عمل آمد. ضمن اینکه یکی از نگهبانان معدن نیز به علت ضرب و جرح توسط تجمع‌کنندگان شکایت خصوصی داشته است. (جمعا از 17 نفر) که نهایتاً پس از دو سال بازجویی، بررسی پرونده در شهرستان تکاب مهاباد، میاندوآب و ارومیه رای حبس و پرداخت جریمه و شلاق صادر شد (برای همه 17 نفر) که با پا در میانی فرمانداری وقت شرکت پویازرکان از شکایت خود بدون قید شرط صرفنظر کرد و حتی رضایت شاکی خصوصی را نیز گرفت که آن موقع به اعلام عفو عمومی رهبری فقط تعدادی از متهمان پرونده بنا به حق مدعی‌العموم محکوم به شلاق و جزای نقدی شدند.

اکنون با رای کاملاً قانونی مراجع محترم قضایی در خصوص افراد خاطی پس از دو سال بررسی در خصوص افراد خاطی (خواه کارگر یا غیر کارگر) که مرتکب خلاف شده بودند و ممانعت از کسب و کار نمودند، با جلوه دادن اینکه کارگر خواست حق خود را بگیرد شلاق خورد، با استفاده عوامل بیگانه از تهدید و تشویق و شانتاژ رسانه‌ای قصد تضعیف رای صادره و قضات محترم را داشته‌اند.

خلاف از هرکس سر بزند در هر مقامی باشد، بایستی قانون برخورد نماید و استفاده از عنوان کارگر، معلم، و... برای فرار از قانون و قانون‌گریزی قابل قبول نمی‌باشد، خوشبختانه پرسنل با حمایت از کارفرمای خود (شرکت پویازرکان) کلیه شایعه‌ها تکذیب در روابط سالم بین کارگر کارفرما، در محیط مجتمع را تایید نمودند و به منظور حفظ چرخ تولید و کار خواستار برخورد با خاطیان  به هر نامی را شدند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز