خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری:

لایحه اصلاح قانون کار چراغ سبز سوداگری را روشن کرد/ به دنبال ارزان‌سازی نیروی کار هستند

asdasd
کد خبر : ۴۰۸۱۰۳

رئیس اتحادیه پیش کسوتان جامعه کارگری معتقد است که نویسندگان لایحه اصلاح قانون کار در صدد پیمودن همان مسیری هستند که پیش‌تر توسط مدیران دولت گذشته در جهت تامین امنیت سوداگری برداشته شده بود.

«حسن صادقی» در گفت‌وگو با ایلنا با تاکید بر اینکه معماری لایحه اصلاح قانون کار در چارچوب چراغ سبز نشان دادن به تامین منویات سوداگری مدرن صورت گرفته است، گفت: از قرار معلوم نویسندگان این لایحه که دارای ارتباطاتی با تیم اقتصادی دولت نیز هستند عزم جدی خود را برای له کردن تمامی حقوق طبقه کارگر جمع کرده‌اند.

وی افزود: البته این نگرش فکری با رویکرد مدیران اقتصادی دولت گذشته که از اساس به دنبال ارزان‌سازی نیروی انسانی بودند قرابت فراوان دارد و به هیچ وجه با وعده‌هایی که از سوی رئیس جمهور در خصوص  گشوده‌شدن قفل تامین معاش مزدبگیران داده شده بود همخوانی ندارد.

این فعال صنفی کارگری افزود: در همین راستاست که از مدتی قبل حرکت‌هایی تحت عنوان احیای شیوه نامه استاد شاگردی، تعمیم معافیت امام زاده‌ها به کارگاه‌های کوچک، مجزا کردن دانشجویان بیکار و زنان سرپرست خانوار از شمول حداقل مزد و توسعه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در دستور کار دولت و مجلس قرار گرفت.

وی که عقیده دارد مجموعه این برنامه به جای آنکه گرهی از مشکلات اقشار آسیب پذیر بکاهد بیشتر در جهت گشودن بند و بست‌های مهارکننده نظام سوداگری وضع شده است؛ افزود: اگر اطلاع رسانی رسانه‌های جمعی رسمی و غیر رسمی نبود این احتمال وجود داشت که جامعه کارگری از جانبه مروجان اندیشه سوداگری مورد حمله گازانبری قرار بگیرد.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با یادآوری ماهیت امره بودن تکالیفی که در حقوق کار برای دولت و کارفرمایان تعیین شده است؛ افزود: تنها جریان اطلاع رسانی شفاف و آزاد است که می‌تواند به کنشگران صنفی کارگری فرصت مقابله در برابر چنین هجمه هایی را بدهد.

وی افزود: جامعه کارگری متشکل از افراد مختلفی است که در نقاط مختلف کشور با شرایط سنی و تحصیلی مختلف در طیف متنوعی از مشاغل مشغول کارند و به دلیل مبتلا شدن به روزمرگی‌های ناشی از تامین معاش آنطور که باید از حقوق  صنفی خود مطلع نیستند.

به گفته صادقی در چنین شرایطی است که کنشگران صنفی و فعالان دلسوز جامعه کارگری می‌توانند در راستای تعلق اجتماعی که به منافع هم صنفان خود دارند از ظرفیت رسانه‌های آزاد برای اطلاع رسانی و شفاف سازی استفاده کنند.

وی گفت: قطع یقین اطلاع رسانی در خصوص جزئیات لایحه قانون کار به اندازه پرداختن به موضوعات کلان و موردی همچون وضعیت امنیت شغلی و تامین معاش کارگران و یا شرح گرفتاری کارگران معادن آق‌دره، چادرملو و شهرداری آبادان در ارتقا آگاهی طبقه کارگر موثر است و دست کم باعث می شود تا مروجان اندیشه سوداگری در مواجه با واکنش افکار عمومی از سرعت عوام فریبی خود بکاهند.

رئیس اتحادیه پیش کسوتان جامعه کارگری هدف از پیش کشیده شدن اصلاح قانون کار را تغییر آن دانست و افزود: تشکل‌های کارگری موافق اصلاح مواد جنجال بر انگیز قانون کار هستند اما تغییر مدنظر دولت در لایحه اصلاحات قانون کار خلاف حقوق بنیادین کار است.

صادقی گفت: به طور قطع سوداگران و مدافعان آنها به عنوان یکی از گروه های قدرت اجتماعی از اطلاع رسانی پیرامون برنامه‌های مربوط به تعدیل ساختاری دل خوشی ندارند اما واقعیت این است که خاموش کردن این جریان روشنگری به هر شیوه ممکن از جمله تحت فشار قرار دادن کنشگران صنفی و جریان آزاد اطلاع رسانی تنها باعث کاهش اعتماد اجتماعی می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز