خبرگزاری کار ایران

شماره ٦٥ هفته نامه آتیه نو منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۳۹۸۴۸۰

شصت و پنجمین شماره هفته نامه آتیه نو در حوزه تخصصی رفاه و بیمه‌های اجتماعی، با مجموعه گزارش ها و مطالبی در خصوص وضعیت کوره پزخانه ها و کارگاه های آجرپزی، قاچاق کالا، بیمه و بیمه شدگان، بازنشستگان، نظام سلامت و درمان، منتشر شد. همچنین چند یادداشت و گفتگو در خصوص ١٧ مرداد و روز خبرنگار و وضعیت نظام رسانه ای کشور از جمله مطالب خواندنی این شماره هستند.

ایلنا، شصت و پنجمین شماره هفته نامه آتیه نو در حوزه تخصصی رفاه و بیمه‌های اجتماعی، با مجموعه گزارش ها و مطالبی در خصوص وضعیت کوره پزخانه ها و کارگاه های آجرپزی، قاچاق کالا، بیمه و بیمه شدگان، بازنشستگان، نظام سلامت و درمان، منتشر شد. همچنین چند یادداشت و گفتگو در خصوص ١٧ مرداد و روز خبرنگار و وضعیت نظام رسانه ای کشور از جمله مطالب خواندنی این شماره هستند.

آتش زدی در خرمنم!

بررسی ابعاد مختلف و راهکارهای مبارزه با پدیده قاچاق که یکی از متهمان اصلی رکود تولید داخلی و آسیب دیدن منابع بیمه‌های اجتماعی است، موضوع این گزارشی است که با تیتر «آتش قاچاق در خرمن تولید ملی» در این شماره از هفته نامه آتیه نو درج شده است. حکایت تولید ملی و قاچاق، حکایت آتش و خرمن است. چرا که هر هفته خبر می‌رسد که کارخانه ای قدیمی یا جدید، خط تولید خود را تعطیل کرده یا ورشکست شده است. گاهی بعد از انتشار این خبرهای تلخ، مدیران آن کارخانه به فضای رسانه‌ها می‌آیند و تاکید و موکدا تاکید می‌کنند: «نه! از این خبرها نیست. ما با قوت به کار خود ادامه می‌دهیم.» اما با این حرف‌ها، صورت مسئله پاک نمی‌شود. برخی کارخانه‌ها وضع خوبی ندارند و همه این را می‌دانند. کارفرما ورشکسته می‌شود، بلافاصله کارگر آن واحد تولیدی کار خود را از دست می‌دهد، تولید ضربه می‌خورد و بازار از آن کالای ایرانی خالی می‌شود و از سوی دیگر منابع سازمان تامین اجتماعی، هم از سمت ورودی و هم از منظر خروجی آسیب می‌بیند؛ چراکه نه‌تنها کارفرمای ورشکسته و کارگر بیکارشده حق‌بیمه‌ای پرداخت نمی‌کنند بلکه مقرری بیمه بیکاری هم به مخارج تامین اجتماعی اضافه می‌شود. در این میان است که عده‌ای میدان را خالی از قلندر دیده و به فکر وارد کردن کالاهای غایب تولید داخل از راه‌های غیررسمی می‌افتند. با اندک تصرفی از آن نَقل معروف، ما می‌گوییم «واردات غیررسمی»، ولی شما بخوانید «قاچاق». آن‌ها به کار خود مشغول می‌شوند، اما در سوی دیگر میدان، کارگران از فردا روز دیگر سر کار خود نمی‌روند، کارفرما هم می‌ماند با هزار چک برگشتی و بدهی.

امانت بیمه شدگان و صیانت از آن

مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل هلدینگ نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) با حضور اعضای هیئت‌مدیره سازمان تامین‌اجتماعی، مدیرعامل و مدیران ارشد شرکت سرمایه‌گذاری تامین‌اجتماعی (شستا) برگزار و محمدحسن پیوندی به‌عنوان مدیرعامل جدید این هلدینگ معرفی شد. در این مراسم غلامرضا امیرشقاقی، مدیرعامل پیشین این هلدینگ، ضمن تشکر از هیئت‌مدیره شستا و همچنین مدیران و همکاران خود در هلدینگ تاپیکو، تعادل مالی تاپیکو را مهم‌ترین چالش کنونی این هلدینگ ارزیابی کرد و گفت: «مطالبات هلدینگ تاپیکو به حد نگران‌کننده‌ای رسیده است. به همین دلیل لازم است فکری عاجل برای این مطالبات شود.» سیدرضا نوروززاده، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین‌اجتماعی (شستا)، نیز در این مراسم گفت: «باید از افراد باتجربه در مدیریت اقتصادی شرکت‌های تابعه به‌خوبی استفاده شود و با به‌کارگیری توان علمی و تجربه مدیریتی آن‌ها زمینه ایجاد تحول در زیرمجموعه‌های شستا و تحقق اهداف کلان سازمان تامین‌اجتماعی در بخش اقتصادی و سرمایه‌گذاری فراهم شود.»

خانه امن بازنشستگان

در مراسم افتتاح ٩ پروژه مرتبط با مشتری‌مداری و تسهیل گردش امور در سازمان تامین‌اجتماعی، دکتر علی ربیعی از به سرانجام رسیدن طرح حذف دفترچه‌های درمانی و الکترونیکی شدن پرونده‌های درمانی بیماران بیمه‌شده در تمام مراکز درمانی متعلق به سازمان تامین‌اجتماعی تا پایان دوره فعالیت دولت یازدهم خبر داد. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه هرکدام از طرح‌های افتتاح‌شده پاسخگوی نیازهایی هستند که هم نظام سلامت و هم بخش‌های اداری کشور سال‌ها انتظار آن را می‌کشیدند و برای مردم تبدیل به آرزویی دست‌نیافتنی شده بودند، گفت: «سازمان تامین‌اجتماعی متعهد شده است تا پایان سال فعالیت دولت یازدهم، زمینه الکترونیکی کردن پرونده‌های سلامت و حذف دفترچه‌های بیمه را در مراکز درمانی متعلق به این سازمان فراهم کند.» ربیعی مشتریان و ذی‌نفعان این سازمان را همه کارگران و بازنشستگان و کارفرمایان تحت پوشش سازمان توصیف کرد و رونمایی از سامانه مدیریت ارتباط با مشتریان سازمان تامین‌اجتماعی را زمینه‌ساز شفافیت مالی و عملکردی هرچه بیشتر در سازمان تامین‌اجتماعی توصیف کرد. وی شفافیت مالی را نگرانی دومی عنوان کرد که درگذشته در ارتباط با عملکرد سازمان تامین‌اجتماعی وجود داشته است اما با بهره‌برداری از طرح‌های جدید، شفافیت مالی در این سازمان تقویت خواهد شد. گزارش این مراسم و متن کامل سخنان وزیر رفاه را می توانید در این شماره آتیه نو بخوانید.

تحقق عدالت و آرامش با تامین اجتماعی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیرعامل، معاونان و مدیران سازمان تامین‌اجتماعی با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دیدار و گفتگو کردند. در این دیدار آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تاکید بر اهمیت ماموریت سازمان تامین‌اجتماعی در تامین رفاه و امنیت اجتماعی آحاد مردم گفت: «تامین‌اجتماعی، یک ضرورت و اصل بسیار مهم در تامین آسایش و امنیت روحی و روانی مردم است.» رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه با تحقق تامین‌اجتماعی کامل، انسان از بدو تولد تا لحظه مرگ نباید هیچ‌گونه دغدغه‌ای در زمینه درمان، تغذیه، مسکن، تحصیل و شغل داشته باشد، اظهار داشت: «اگر تامین‌اجتماعی شامل همه افراد جامعه شود و دیگر فردی نگران تامین نیازهای اولیه و ضروری زندگی خویش نباشد، و در صورت نداشتن امکان شغل بتواند از حقوق بیکاری استفاده کند، جامعه‌ای اسلامی، انسانی، آرام و بانشاط خواهیم داشت.»

سوار بر دوش نظام سلامت

آمارها می گویند بی‌تحرکی و چاقی در بین ایرانی‌ها شایع شده و در حال افزایش است. همین کم‌تحرکی با تغذیه نامناسب ترکیب ‌شده و آمار ابتلا به بیماری‌های مزمن را در جامعه تشدید کرده است. حقیقت این است که یکی از عمده دلایل ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر، که ١٣ درصد تولید ناخالص ملی را می‌بلعد، بی‌تحرکی است. اگر پای صحبت کارشناسان نظام سلامت بنشینید، آن‌ها یک‌صدا بر این موضوع تاکید دارند که اگر بی‌تحرکی از زندگی روزمره حذف شود، ترمز ابتلا به این بیماری‌های مزمن هم کشیده می‌شود. پیش‌تر ناصر کلانتری، قائم‌مقام معاون بهداشتی وزیر بهداشت، نیز در جمع رسانه‌ها، بی‌تحرکی را در زمره ١٠ عامل اول خطر سلامت در ایران معرفی کرد. همون موضوع دستمایه گزارش خبرنگار درمان هفته نامه آتیه نو در این شماره شده است.

روز خبرنگار مبارک!

انطباق روز ١٧ مرداد و سالگرد شهادت محمود صارمی، خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی در شهر مزارشریف افغانستان که روز خبرنگار نامیده شده است با امروز و روز انتشار شماره جدید هفته نامه آتیه نو، سبب شده تا تعدادی از کارشناسان و مسئولان در این خصوص سخن بگویند و قلم فرسایی کنند. از جمله دکتر نوربخش، مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی که با صدور پیامی فرارسیدن ۱۷ مرداد، روز خبرنگار، را به تمامی خبرنگاران، به‌ویژه خبرنگاران حوزه تامین‌اجتماعی، تبریک گفت.

یادداشت اول این شماره از هفته نامه آتیه نو یادداشتی است به قلم ابراهیم رستمیان مقدم، رئیس هیات مدیره موسسه فرهنگی و هنری آهنگ آتیه که با عنوان «جای خالی نظام جامع صنفی - رسانه‌ای» در این شماره درج شده است.

همچنین به مناسبت روز خبرنگار از دکتر یونس شکرخواه عزیز، استاد روزنامه‌نگاری و ارتباطات، درخواست یادداشتی کردیم که «تلاشی نافرجام برای یک یادداشت!» عنوانی این گفتگوی تلگرامی و تلاش برای دریافت یادداشت است!

محمد مهدی فرقانی، استاد ارتباطات و روزنامه نگاری نیز در این شماره آتیه نو یادداشتی با عنوان «تشکل صنفی فراگیر؛ پایه‌ روزنامه‌نگاری حرفه‌ای» دارد که به موضوع دغدغه‌های روزنامه‌نگاران نظیر مسائل صنفی و معیشت آن‌ها پرداخته است.

«شفافیت و پاسخگویی در تامیناجتماعی» نیز عنوان یادداشتی است از دکتر عباس کبریایی زاده، رئیس هیئت‌مدیره سازمان تامین‌اجتماعی که به موضوع اطلاع رسانی در حوزه آی تی اختصاص دارد.

تفتیده وکم رمق؛ در انتظار حمایت

داستان جلد این شماره آتیه نو گزارشی است از وضعیت کوره‌پزخانه‌ها و کارگاه‌های آجرپزی اصفهان. بر اساس این گزارش، در محدوده شرق اصفهان در مناطق سجزی و دولت‌آباد افرادی در حال کار هستند که این شهر برای آن‌ها طعم گردوخاک و گرمای خورشید و کوره می‌دهد. شرق نصف‌جهان به‌شدت درگیر حضور کارگاه‌های کوچکی است که منبع درآمد و گذران زندگی کارگران تنگ‌دست ایرانی و افغانی هستند. تعیین تکلیف این کارگاه‌ها ازجمله کارگاه‌ها و کوره‌های آجرپزی که از دیرباز اصفهان یکی از قطب‌های آن بوده، می‌تواند بر توسعه پایدار شهر اصفهان اثر بگذارد. اصفهان را به میدان عظیم نقش‌جهانش می‌شناسند، اما اصفهان فقط چهل‌ستون زیبا و چهارباغ بهشت‌گونه و زاینده‌رود و پل‌های کوتاه و طویلش نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز