خبرگزاری کار ایران

پنجاه و سومین شماره آتیه نو منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۳۷۱۶۸۸

پنجاه و سومین شماره هفته‌نامه «آتیه‌نو» – تنها نشریه تخصصی حوزه رفاه و تأمین‌اجتماعی کشور – صبح امروز (یکشنبه ٢۶ اردیبهشت ماه) منتشر شد.

به گزارش ایلنا، . گزارش اصلی این شماره آتیه‌نو به بی‌توجهی به آثار زیانبار مشاغل سخت و زیان آور بر روح و روان کارگران و تمرکز پرهزینه بر بازنشستگی زودهنگام در این مشاغل اختصاص یافته است.

در این گزارش با اشاره به اینکه سال گذشته مرکز آمار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اصلاحیه‌ای، برخی مفاهیم مربوط به مشاغل سخت و زیان‌آور را استانداردسازی کرد و تعاریف تازه‌ای از آسیب شغلی، حدود تماس شغلی با عوامل زیان‌آور محیط کار و... ارائه داد، آمده است: «در تعریف عوامل روانی مشاغل سخت و زیان‌آور آمده است: انواع عوامل تاثیرگذار بر روح و روان شاغل در محیط کار که با در نظر گرفتن خصوصیات فردی می‌تواند باعث پریشانی روانی و اختلالات رفتاری وی شود.»

بررسی این موضوع پس از آنکه در اولین روز هفته کارگر در سال جاری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی به دیدار کارگران بهشت‌زهرا رفتند و با آن‌ها گفتگو کردند، مورد توجه آتیه نو و سایر رسانه‌ها قرار گرفت و «آتیه نو» در گزارش اصلی خود به جوانب مختلف این موضوع می‌پردازد. این شماره از هفته‌نامه همچنین شامل گفتگویی با یک خاکسپار در واحد عروجیان بهشت‌زهرا درباره سختی‌ها و نگرانی‌های کارش است.

مذاکرات مزدی کارگران و تعیین حداقل دستمزد کارگران از جمله موضوعات دیگر این شماره از «آتیه نو» است. «بازی با توپ اختلاف در زمین مذاکرات صنفی»، عنوان گفتگویی است با «علی خدایی»، مشاور کانون عالی شوراهای اسلامی کار و رئیس کارگروه مزد این شورا. خدایی معتقد است: «به نظر می‌رسد شورای عالی کار در مواردی از وظایف و ماموریت‌های قانونی خود فاصله گرفته است. هرچند گفته می‌شود جلسات شورای عالی کار برای تعیین دستمزد‌ها به صورت سه‌جانبه برگزار می‌شود اما در عمل جلسه‌ای دوجانبه است میان کارگران و کارفرمایان با ترکیبی نامتوازن. برای اینکه بتوانیم این مشکلات را حل کنیم نیاز به تغییرات جدی هم در قوانین و آیین‌نامه‌ها و هم در نگرشمان به این موضوعات داریم. یکی از آسیب‌هایی که جامعه کارگری را گرفتار کرده و باید نسبت به حل آن سریع‌تر اقدام شود، از میان برداشتن فضای دوگانگی یا چندگانگی است که میان برخی گروه‌های کارگری وجود دارد. این اختلافات می‌ان‌گروهی باعث شده عملا کارگران به جای حمایت از همدیگر، در مواردی انرژی یکدیگر را خنثی کنند.»

سرمقاله این شماره هفته‌نامه نیز به قلم «ابوتراب فیضی» به ضرورت تقویت سه‌جانبه‌گرایی در تأمین‌اجتماعی می‌پردازد و «علی‌رضا حیدری»، دبیر اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری نیز در یادداشتی به موضوع «عقب‌ماندگی مزد و عملکرد شورای عالی کار» پرداخته است.

گزارش سخنرانی «حسن طایی» استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در موسسه دین و اقتصاد با عنوان «ظرفیت بالای بنگاه‌های کوچک برای رونق اشتغال»، گفتگو با یک کارآفرین سفالگر، مشاوره آتیه نو در مورد شرایط بیمه نویسندگان و ناشران و مروری بر تنوع امتیاز‌ها و مزایای بیکاران، معلولان و ازکارافتادگان در چند کشور اروپایی از جمله مهم‌ترین عناوین دیگر مطالب این شماره از هفته نامه «آتیه نو» است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز