خبرگزاری کار ایران

راه دشوار دریافت بیمه بیکاری کارگران شاغل در مناطق ویژه و آزاد

asdasd
کد خبر : ۳۶۷۷۵۸

به‌دلیل ماهیت کار غیردائم کارگران مناطق آزاد و ویژه و قوانین این مناطق روند دریافت بیمه بیکاری آنها ناممکن و یا با دشواری بسیار همراه است.

شماری از کارگران شاغل در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در گفتگو با خبرنگار ایلنا اعلام کردند، به‌دلیل ماهیت کار غیردائم کارگران مناطق آزاد و ویژه و قوانین این مناطق روند برای آنها دریافت بیمه بیکاری ناممکن و یا با دشواری بسیار همراه است.

بنا به اظهارنظر این کارگران، قرارداد کاری که کارفرما با این دست از کارگران منعقد می‌کند، سالیانه و یا صوری (سفیدامضاء) است که در صورت عدم تمایل کارفرما وی مختار است تا قرارداد آنان را برای سال بعد تمدید نکند و یا به همکاری کارگر پایان دهد.

به‌گفته آنان، شرط دریافت بیمه بیکاری کار دائم است و آن‌چنان که در این مناطق مشاهده می‌شود، کارگران شاغل در این مناطق به‌دلیل ماهیت قراردادهایشان که مداوم نیست و از طرف دیگر اکتفای کارفرما به ماده ۳۴مقررات اشتغال نیروی انسانی، بیمه و تأمین اجتماعی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از این حق (بیمه بیکاری) محروم می‌شوند.

به موجب ماده 34 هرگاه اخراج کارگر از سوی هیئت رسیدگی موجه شناخته نشود، کارفرما را مخیر خواهد کرد تا کارگر را به کار برگردانده و حقوق ایام بلاتکلیفی وی را بپردازد و یا آن‌که در قبال هرسال خدمت حقوق (45 روز) وی را به عنوان خسارت اخراج بپردازد.

در مراجعه یکی از همین کارگران به اداره بیمه یکی از این مناطق، معطلی بیش از اندازه ارباب رجوع و برخورد نامناسب متصدیان امور بیمه در این ادارات گزارش شده است؛ طبق مشاهدات وی، این متصدیان با مواجه شدن پرسش از سوی ارباب رجوع، روند رسیدگی پرونده را با لحنی تهدیدآمیز به چندین ماه بعد مؤکول می‌کنند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز