خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس اقتصادی:

امکان تحول مزدی وجود دارد/ کارفرمایان و دولت خلط مبحث نکنند

asdasd
کد خبر : ۳۵۳۵۳۸

فریبرز رئیس دانا مطرح کرد: با توجه به شرایط اقتصادی کشور امکان دوبرابر کردن دستمزد کارگران وجود دارد و بر خلاف ادعای مسئولان اقتصادی و کارفرمایان، در این صورت نرخ تورم فقط ۱/۵درصد زیاد می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «فریبرز رئیس دانا»،  اقتصاددان،  در نشست جامعه و دستمزد که روز گذشته (یکشنبه، شانزدهم اسفند ماه) در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد گفت: طبق محاسبات مختلف و نیاز خانواده‌های کارگری، نمایندگان کارگری نباید کمتر از یک و میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را برای حداقل دستمزد بپذیرند.

وی افزود: برآوردهای شخصی من بسیار با آنچه در دستور کار کارفرمایان و دولت است فاصله دارد.

وی ادامه داد: ۷۵ درصد خانواده‌های شهری کمتر از متوسط هزینه‌های خود دریافت می‌کنند و متوسط هزینه خانواده شهری در سال ۱۳۹۵، ۲/۵۹ میلیون تومان است.

این اقتصاددان گفت: قانون می‌گوید حداقل دستمزد برابر با نرخ تورم افزایش بیابد امامساله اصلی این است که اگر حداقل دستمزد متناسب با تورم زیاد شود باز هم یک شکاف تاریخی  بین دستمزد و تورم وجود خواهد داشت چون در ابتدای امر هم دستمزد کارگران متناسب با تورم نبوده است و به این ترتیب، فقر و محرومیت ماندگار خواهد ماند.

رئیس دانا با بیان محاسبات مختلف حداقل دستمزد افزود: اگر بر پایه قانون عمل می‌شد هم اکنون حداقل دستمزد کارگران باید حدود یک میلیون و ۱۶۹ هزار تومان باشد، بر اساس بودجه خانوار نیز این رقم به یک میلیون و ۸۴۰ هزار تومان، و بر اساس محاسبات مربوط به خط فقر نسبی و مطلق این رقم به یک میلیون و ۳۳۰ هزار تومان می‌رسد در حالی که قصد دارند رقم ۸۲۰ هزار تومان را تعیین کنند و بنابراین در سالیان گذشته قانون کار به هیچ وجه  رعایت نشده است.

این اقتصاددان گفت: بر اساس نیازهای غذایی و برای خانوارهای ۳ و نیم نفره که توسط انستیتو تغذیه در نظر گرفته شده است و کمتر از آن افراد در معرض مرگ قرار دارند، حداقل دستمزد باید به یک میلیون و ۲۸۰ هزار تومان برسد و این در شرایطی است که توزیع درآمد فعلی حفظ شود و بد‌تر نشود. بهبود توزیع درآمد نه تنها یک اصل انسانی است بلکه در متن قانون اساسی و تأمین اجتماعی هم تصریح شده است و بر طبق همین قوانین بهداشت و آموزش برای همگان باید رایگان باشد.

وی با انتقاد از استدلال نمایندگان کارفرمایی در جلسات سه جانبه گرایی گفت:  آن‌ها می‌گویند اگر دستمزد بالا برود تورم ایجاد می‌شود و این تورم به ضرر کارگران است اما این مسئله از لحاظ اقتصادی اثبات نشده است و طبق محاسبات اقتصادی، با افزایش دوبرابری  دستمزد، تورم فقط 1.5 درصد افزایش می یابد.

 وی افزود:  به طور متوسط فقط ۱۴ درصد از هزینه تمام شده کالا مربوط به دستمزد کارگران است و صنایعی که این محاسبات درآن‌ها انجام شده، فقط ۳۵ درصد تولید ناخالص داخلی را دارند و مابقی مربوط به دلال‌ها، واسطه‌ها و مشاغل دیگر است.

این اقتصاددان راه حل افزایش دستمزد کارگران را کم کردن سود سرمایه داران و کارفرمایان دانست و گفت: در تمام دوران تحریم و رکود اقتصادی شاهد سودهای کلان و فرار سرمایه در کشورهای دیگر بودیم در حالی که دوران رونق اقتصادی که کشور با تحریم روبرو نبود نیز حداقل دستمزد کارگران باز هم متناسب با تورم و نیاز آن‌ها نبود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز