خبرگزاری کار ایران

یک فعال کارگری:

اشتغال زنان سرپرست خانوار ساماندهی شود

asdasd
کد خبر : ۳۴۳۹۱۱

یک فعال حقوق زنان کارگر معتقد است: با توجه به نرخ رو به افزایش زنان سرپرست خانوار در سالهای اخیر، توانمندسازی این زنان و ساماندهی اشتغال آنها باید از اولویت های اصلی قانونگزاران و دولت باشد.

«اکرم محمدی»، فعال کارگری در گفتگو با ایلنا با اشاره به آمار بالای طلاق و رشد روزافزون بزهکاری های اجتماعی در سالهای اخیر گفت: متاسفانه زنان سرپرست خانوار یا بدسرپرست که مکلف به تامین معاش خانوار هستند، در شرایط بسیار نامناسبی به سر می برند.

وی افزود: آخرین آمار در سال 90 نشان می دهد که از 21 میلیون خانوار شهری و روستایی، سرپرست 2 میلیون و 500 هزار خانوار را زنان تشکیل می دهند.

وی ادامه داد:جالب اینجاست که در نمودارهای اقتصادی، 43.3 درصد این زنان در دو دهک پایین درآمدی جامعه هستند و فقط 13 درصد در دهک بالای درآمدی قرار می گیرند و این آمارها نشان می دهد که این زنان با قرارگرفتن در طبقات فرودست،  در شاکله کلی جامعه بسیار آسیب پذیر هستند .

محمدی با بیان این مطلب  که بهتر است دولت و نهادهای مربوطه از جمله سازمان بهزیستی پس از گشایش فضای اقتصادی و رفع تحریم ها به وظایف خود در قبال این زنان عمل کنند گفت:  در تدوین  برنامه های توسعه،  توانمندسازی این زنان باید از اولویت های اصلی باشد.

وی در ادامه با بیان این مطلب که بیشتر این زنان در بازار کار غیررسمی و در قالب مشاغل کاذب اشتغال دارند گفت: توانمندسازی این زنان دربرگیرنده  مولفه هایی همچون گسترش حمایت های اجتماعی و خدمات بیمه ای، ارائه آموزش های شغلی و ایجاد فرصت های شغلی رسمی برای آنان است.

این فعال حقوق زنان در ادامه با اشاره به نرخ 65.5 درصدی بیکاری زنان گفت: به جای تصویب قوانین  و آیین نامه های ضد حقوق زنان کارگر، بهتر است فرصت های شغلی رسمی برای زنان سرپرست خانوار ایجاد شود.

وی در تشریح این مطلب گفت: کاهش ساعات کاری زنان از 44 ساعت به 36 ساعت یک آسیب جدی به اشتغال زنان است و حضور آنها را در عرصه حیات اقتصادی جامعه کمرنگ می کند.

وی ادامه داد: با وجود چنین قوانینی، طبیعی است که کارفرمایان رغبت چندانی به استخدام زنان نداشته باشند.

 اکرم محمدی با اشاره به نتایج درازمدت و منفی   اشتغال زنان سرپرست خانوار در مشاغل غیررسمی گفت: اگر اشتغال این زنان ساماندهی نشود، بزهکاری های اجتماعی، افزایش کودکان کار و بازماندگی کودکان از تحصیل از تبعات  چاره ناپذیر آن خواهد بود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز