خبرگزاری کار ایران

دبیر اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری:

باید مراقب استثمار کارگران باشیم/ تغییر نگاه به بازنشستگان ضروری است

asdasd
کد خبر : ۳۳۱۵۰۲

طی مراسمی دفتر اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با حضور معاون دبیرکل و رئیس اتحادیه زنان خانه کارگر در منطقه چهار دانگه تهران افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «حسن صادقی» دبیر اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در این مراسم گفت:  کارگران بازنشسته باید تغییر دادن نگاه به خود نظر دولت‌هارا نسبت به جامعه بازنشستگان تغییر دهند.

وی افزود: باید مراقب تکنوکرات‌هایی که با یقه سفید در حال استثمار جامعه کارگری و ثروت‌اندوزی هستند باشیم.

وی در ادامه گفت: وقتی بی‌تفاوتی نسبت به سرنوشت وجود داشته باشد بدیهی سهم بازنشستگان تامین اجتماعی به بقیه صندوق‌ها داده می‌شود.

وی در ادامه با تاکید بر این مطلب که بازنشستگان نیازمند یک سازماندهی هستند گفت: در شرایط فعلی جامعه بازنشستگان کارگری برای پیگیری مطالبات معوقه و حقوق مست‌تر در قانون نیاز به سازماندهی و تشکیلات دارد.

وی ادامه داد: جامعه بازنشستگان در عرصه حقوق اجتماعی و مدنی نیاز به بازسازی ساختاری و پیگیری تشکیلاتی مطالبات خود دارد.

صادقی در تشریح نوع نگاه کشورهای مختلف به بازنشستگان گفت: در همه کشورهای دنیا از کشورهای نئولیبرالی اروپایی گرفته تا کشورهای سوسیالیستی و مارکسیستی ما شاهد این هستیم که بازنشستگان جایگاه ویژه‌ای دارند و همچنین انگیزه مضاعفی برای حضور در محافل دارند چرا که دولت‌ها در دوران بازنشستگی برای آنان نوعی آسودگی به وجود آورده اما در ایران وضع کاملاً برعکس است.

وی ادامه داد: این مسئله تا حد زیادی برگرفته از نگرش خود بازنشستگان برای ادامه حضور در عرصه اجتماع است چرا که این طرز نگرش دولت‌ها را وا می‌دارد که توجه خاصی به بازنشستگان معطوف بدارند اما در ایران اینگونه نیست.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در ادامه درباره افتتاح دفتر اتحادیه در چهاردانگه گفت: چهاردانگه یک منطقه کاملاً کارگری ویک شهرک صنعتی است ما در اینجا دفتری با این هدف افتتاح کردیم که بتواند خلاءهای موجود را مرتفع کند و سطح مشارکت بازنشستگان در تعیین سرنوشت خود را بالا ببرد.

حسن صادقی در ادامه درباره بیمه تکمیلی بازنشستگان گفت: متاسفانه علی‌رغم وجود بیمه پایه و کمبودهای خدمات آن ما شاهد اشتیاق و حرص و ولع بازنشستگان برای پرداخت هزینه بیمه تکمیلی هستیم. برخی بازنشستگان به جای اینکه پرسشگر و مطالبه‌محور باشند و بپرسند که چرا باید هزینه‌های گزاف اضافی برای بیمه تکمیلی پرداخت کنند با اشتیاق فراوان این مبالغ را می‌پردازند و هیچ اعتراض نمی‌کنند.

وی افزود: این در حالی است که در همین زمان وزارت بهداشت در قالب یک برداشت بد از قانون در حال دست‌اندازی به اموال کارگری و بازنشستگان است و هیچ عکس‌العمل قابل توجهی نیز جامعه بازنشستگان نشان نمی‌دهد.

وی در ادامه گفت: سوال من این است چرا به جای اشتیاق برای بیمه تکمیلی به سطح پایین خدمات درمانی یا دست‌اندازی‌های وزارت بهداشت اعتراض نمی‌کنیم.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در پایان با بیان اینکه اوایل انقلاب اسلامی جامعه بازنشستگان و کارگران مطالبه‌گر و حاضر در صحنه بود افزود: قانون کار، تشکل‌های کارگری، سازمان تامین اجتماعی، مزایای بن کارگری و خیلی دستاوردهای دیگر حاصل همین حضور کارگران در صحنه بود چرا که در آن سال‌ها خیابان‌ها مملو از کارگران معتقد به پیگیری حقوق صنفی بود بدون اینکه به آن‌ها برچسب سیاسی بودن خورده باشد اما در حال حاضر جامعه کارگری بی‌وزن شده است که باید با تشکل‌گرایی و اتحاد برای آن چاره‌ای اندیشید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز