خبرگزاری کار ایران

دبیر کارگر شهرستان ری؛

جای خالی افزایش قدرت خرید کارگران در بسته پیشنهادی اقتصادی دولت

asdasd
کد خبر : ۳۱۵۱۱۳

یک فعال صنفی کارگری معتقد است اگر دولت برای احیا تولید صنعتی در ایران اقدام مشخصی انجام ندهد در نهایت تنها واردکنندگان محصولات خارجی هستند که از بسته پیشنهادی تحریک تقاضا استفاده خواهند کرد.

«علی ترکاشوند» در گفتگو با ایلنا گفت: اگر مناسبات اقتصادی در ایران به سود تولیدکنندگان داخلی تغییر نکند بازهم این کارگران هستند که از وضعیت پیش آمده زیان خواهند کرد.

دبیر خانه کارگر شهرستان ری گفت: از نظر دولت رکود پیش آمده نتیجه نبود تقاضا در بازار کالاست اما واقعیت این است که در بازار کنونی کار  بیشتر محصولات مصرفی وارداتی و خارجی هستند و در عمل سهم تولیدکنندگان داخلی از بازار مصرف بسیار ناچیز است.

وی ادامه داد: برای همین در درازمدت کارگران نمی‌توانند از این سیاست دولت پشتیبانی کنند زیرا آنها خواهان افزایش قدرت خرید خود هستند که این مهم با تقویت بخش تولید صنعتی در ایران حاصل می‌شود.

ترکاشوند افزود: همانطور که دولت گفته اقدام تحریکی او نهایتا برای یک بازه 6 ماهه است اما اگر در طول مدت انگیزه‌ خرید در میان مزدبگیران ایجاد نشود در نهایت بازهم رکود در بازار عرضه و تقاضا حاکم خواهد شد.

وی ادامه داد: اجرای بسته پیشنهادی دولت در بهترین حالت باعث افزایش تورم خواهد شد و در این بین اگر قدرت خرید مزدبگیران تقویت نشود آنها نمی توانند از عهده پرداخت افزایش هزینه‌ها برآیند.

این فعال کارگری گفت: به عنوان مثال در همین حالت معمولی که با پدیده رکود مواجه هستیم قیمت کالاهای اساسی روند صعودی دارد اما در مقابل روند افزایش دستمزدهای آنها کند بوده است.

وی معتقد است: عوامل به وجود آمدن مشکلات موجود باید آسیب‌شناسی شود تا مشخص شود علت اصلی در کجای کار بوده زیرا با این بسته اقتصادی که دولت قصد تحریک در بازار کار را دارد و مثلا با وام‌های بانکی را برای خرید خودرو تولید داخلی در نظر گرفته‌اند با ۱۷ درصد سود این وام‌ها و حداقل مزدی که به کارگر پرداخته می‌شود کمتر کارگری توان استفاده از این تصحیلات را دارد.

ترکاشوند افزود: ما حمایت خودمان را از تولیدات داخلی اعلام می‌کنیم اما جامعه کارگری با این میزان دستمزد، توان فراهم کردن خواسته‌های اولیه معیشتی را ندارند و اگر دولت قصد دارد تحریکی در بازار کار ایجاد کند در ابتدا بهتر است میزان قدرت خرید کارگران را بالا ببرد و در تعیین میزان مزد ۹۵ به تورم واقعی توجه کند نه اعداد و ارقام کذب.

ترکاشوند افزود: مشکلات متعددی در بروز مشکلات جامعه کارگری دخیل است که از مهم‌ترین آن‌ها مشکل نقدینگی است که از نظر هزینه توان ادامه زندگی را ندارند و در واقع زنده هستند و زندگی نمی‌کنند، اگر مزد افزایش یابد توان خرید کارگران افزایش می‌یابد و در نتیجه اقتصاد شکوفا‌تر شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز