خبرگزاری کار ایران

نبود بیمه‌های اجتماعی برای کارگزاران بیمه محصولات کشاورزی

asdasd
کد خبر : ۲۹۵۹۶۶

کارگرانی که به عنوان کارگزاران بیمه محصولات کشاورزی در استان‌های مختلف کشور مشغول کارند می‌گویند با وجود که هنوز هیچ صندوق بیمه ‌اجتماعی برای حمایت از آنها وجود ندارد.

این کارگزاران که شمار آنها نزدیک به 4500 نفر در سراسر کشور است در تماس با خبرنگار ایلنا گفتند: از طریق صندوق بیمه کشاورزی برای بانک کشاوزی کارمی‌کنیم و علی­رغم آنکه شغل سازمانی ما صدور بیمه نامه و ارزیابی محصولات کشاورزان و  دامداران است اما برای خود ما هیچ بیمه اجتماعی وجود ندارد.

یکی از این کارگزاران در باره شرایط شغلی خود و همکارانش می‌گوید در میان ما افرادی هستند که حداقل در  13 سال گذشته در تمامی ماه‌های سال از روستایی به روستای دیگر در تردد بوده‌اند.

وی افزود: از این نظر میان ما و رانندگان تفاوتی وجود ندارد اما آنها بیمه‌های اجتماعی خاص خود را دارند و در مقابل برای ما کارگزاران بیمه محصولات کشاورزی که در عمل به نمایندگی از سوی صندوق بیمه‌ محصولات کشاورزی بیش از 128 نوع محصول مرتبط به کشاوزان و دامداران را ارزیابی بیمه‌ای می‌کنیم هیچ پوشش بیمه ای وجود ندارد.

به گفته این کارگزار بیمه محصولات کشاورزی وضعیت راه‌های روستایی در کنار شرایط جوی و آب و هوایی باعث شده است تا تردد هر روزه‌ آنها به یکی از مشاغل سخت و زیان آور تبدیل شود.

وی ادامه می دهد فعالیت مستمر در این حرفه شاید به دشواری کار در معدن نباشد اما بالاخره این کار خطرات و دشواری های خودش را دارد و باید برای کسانی که از طریق این شغل امرار معاش می کنند پوشش‌ دسترسی به خدمات بیمه‌های درمانی و بازنشستگی فراهم شود.

وی افزود: این وضعیت سردرگمی در حالی است که تنها به واسطه فعالیت مستمر آنها گردش مالی میان صندوق بیمه محصولات کشاورزی و کشاورزان و دامداران سالانه تا میلیاردها تومان می رسد.

وی افزود: برخلاف سایر مشاغل روستایی کار کارگزان بیمه محصولات کشاورزی یک شغل فصلی و موقتی نیست، چرا که اگر در یک مقطع از سال زمان صدور بیمه نامه باشد ممکن است در مقطعی دیگر از سال با وقوع یک اتفاق وظیفه ارزیابی و جبران خسارت کشاوران و دامداران زیان‌دیده به آنها محول شود.

کارگزاران صندوق بیمه محصولات کشاورزی با یادآوری اینکه تنها تا سال 92 تعداد زیادی از کارشناسان استخدامی بانک کشاورزی با رسیدن به سن بازنشستگی از چرخه فعالیت خارج شده‌اند، می گویند: این فرصت خوبی است تا مسئولان این صندوق با استخدام کارگزاران در چارچوب مقررات کار و تامین اجتماعی امکان دسترسی آنها به بیمه‌های اجتماعی را فراهم کنند.

برپایه این اطلاعات حتی در این خصوص طرحی نیز به قید یک فوریت در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است که براساس آن  مدیریت دولتی بانک کشاورزی موظف است تا در چارچوب قانون مدیریت کشوری تمامی کارگزاران بیمه محصولات کشاورزی که دست کم از سال 82 تاکنون به مدت دو سال در این حرفه اشتغال دارند را تحت پوشش بیمه های اجتماعی قرار دهد.

کارگزاران محصولات بیمه‌های کشاورزی در خاتمه از نمایندگان مجلس خواستار آن شدند تا بصورت جدی این طرح را پیگیری کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز