خبرگزاری کار ایران

رییس اتحادیه زنان کارگر:

متحجرین می‌گویند اگر زنان کار کنند عفاف و حجاب به خطر می‌افتد

asdasd
کد خبر : ۲۷۳۷۹۵

مراسم تجلیل از زنان کارگر عصر امروز (سه شنبه ۸ اردیبهشت) با حضور علی ربیعی وزیر کار، علیرضا محجوب دبیرکل خانه کارگر و سهیلا جلودارزاده رییس اتحادیه زنان کارگر و مشاور وزیر کار درامور زنان در مجتمع نگین تهران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم سهیلا جلودارزاده رییس اتحادیه زنان کارگر ضمن تبریک هفته کارگر گفت: کارکردن یک حق عمومی است و دولت‌ها موظف اند تا برای سایر اقشار جامعه کارایجاد کنند. در این خصوص رفع اشکال مختلف تبعیض بین زنان و مردان در حوزه کار ضروری است. 

وی ادامه داد: بعضی‌ها می‌پرسند چرا زنان باید کار کنند. باید بگویم در حال حاضر 2/5 میلیون نفر زن سرپرست خانوار داریم که حق کار کردن دارند ولی در اثر بسیاری از ناملایماتی که در عرصه کار وجود دارد بعضا حق کارکردن از آن‌ها گرفته می‌شود. نمی‌توان زنان را از حق ارتقاء شغلی محروم کرد. امروز آماری داریم که نشان می‌دهد در طول ۶ سال یعنی تا سال ۹۲ و تا قبل از روی کار آمدن دولت یازدهم هر سال ۱۰۰ هزار نفر از تعداد شاغلین زن کم شده است یعنی در طول ۶ سال ۶۰۰ هزار زن بیکار شده‌اند و این ناشی از نگرش تبعیض آمیز به مسایل زنان است. بعضی از متحجرین می‌گویند اگر زنان کار کنند عفاف وحجاب به خطر می‌افتد اما ما ازبزرگان سخنانی بسیاری داریم که می‌گوید بیکاری زمینه فساد است. مساله‌ای که امروز باید حاکمیت به آن توجه کند این است که با فرافکنی نمی‌توان مسایل را حل کرد بلکه باید با مشکلات روبرو شد و نسبت به حل چالش‌های حوزه کار و رفع تبعیض‌ها اقدام کرد. 

وی ادامه داد: امروز می‌بینیم که خیلی از تحصیل کردهای موفق فرزندان مادران کارگری هستند که در دوره خدمت خود در زمره پرتلاش‌ترین نیروهای عرصه کار بودند. 

رییس اتحادیه زنان کارگر ضمن اشاره به آمار کم مفاسد اداری و مالی گزارش شده از سوی زنان گفت: آمار مفاسد اداری و مالی زنان که گزارش شده است به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد و این ناشی از رشد فردی وارتقای اجتماعی زنان در حوزه کاراست. 

جلودارزاده ادامه داد: وقتی شرایط عادلانه‌تر باشد دیگر نمی‌شنویم که زنان جلوی پیشرفت یکدیگر را می‌گیرند. طبیعی است که وقتی یک صندلی گذاشته‌اید افراد به هم تنه می‌زنند تا آن موقعیت رابه دست آورند اما اگر امکانات دردسترس همه باشد قطعا امکان دستیابی به موقعیت برابر برای همه زنان وجود خواهد داشت. 

به این نماینده مجلس ششم، امروز اگر سیاست‌های افزایش جمعیت به عنوان سیاست کلان مطرح می‌شود پس باید در این زمینه شاهد ارتقای حمایت‌های اجتماعی مانند افزایش مرخصی زایمان و خدمات اجتماعی دیگر هم باشیم. 

وی در ادامه با اشاره به حوادثی که برای زنان کارگر در حوزه کار اتفاق می‌افتد گفت: سال گذشته شاهد یک اتفاق اسفناک بودیم. حادثه خیابان جمهوری نباید دوباره تکرار شود. باید شرایط مناسب استفاده ازنیروی کار در واحدهای مختلف تولیدی و صنعتی برای کارگران زن فراهم شود. مهتمرین ثروت ما وجود نیروی انسانی ماهر و باهوش است که باید نسبت به حفظ آن تمهیدات لازم صورت گیرد. 

از هر ۱۰۰ زن ۱۵ زن در عرصه کار حضور دارند

در ادامه این مراسم, علیرضا محجوب دبیرکل خانه کارگر به ایراد سخنانی پرداخت.

او با تبریک هفته کارگر ضمن اشاره به مشکلات مختلف زنان در حوزه کار گفت: آمارهای ارایه شده از سوی مرکز آمار نشان می‌دهد بالا‌ترین رقم بیکاری متعلق به زنان است. جای تاسف است که در پنج سال اخیر این آمار دوبرابر پیش از مردان بوده است لذا لازم است که دستگاههای مسوول از جمله وزارت کار و تعاون و رفاه اجتماعی و نهاد‌ها و اتحادیه‌های مربوط به زنان کارگر تدابیر اجرایی لازم را در این خصوص بیاندیشند در حالی حاضر نرخ مشارکت زنان ۱۵ درصداست یعنی از هر ۱۰۰ زن ۱۵ زن اعم از شاغل و جویای کار در عرصه کار حضور دارند. 

وی گفت از رییس اتحادیه زنان کارگر خواست تا با تشکیل صیانت از حقوق کار برای زنان نسبت به رفع تبعیض‌ها در خصوص زنان کارگر گام‌های موثری بردارند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز