خبرگزاری کار ایران

تاخیر در پرداخت مطالبات حقوقی کارگران رجاء

کارگران پیمانی رجاء می‌گویند با گذشت یک ماه از شروع سال جدید هنوز حقوق اسفند ماه خود را دریافت نکرده‌اند.

یک منبع آگاه، در گفتگویی با ایلنا از پرداخت نشدن حقوق و مزایای اسفند ماه کارگران پیمانی رجاء خبر داد و گفت: به دلیل بدهی میلیاردی که رجاء به راه آهن و شرکت‌های پیمانکاری دارد، پیمانکار‌ها هنوز حقوق اسفند، اضافه کار، کیلومتراژ و حق ماموریت کارگران خود را پرداخت نکرده‌اند. 

وی گفت: علی رغم اینکه در متن قرارداد بسته شده بین رجاء و شرکت‌های پیمانکاری طرف قرارداد آمده است که اگر رجاء نتوانست حقوق کارگران را ظرف ۳ ماه پرداخت کند پیمانکار باید راسا نسبت به پرداخت حقوق کارگران اقدام کند اما شرکت‌های پیمانکاری پرداخت حقوق پرسنل خود را منوط به پرداخت بدهی رجاء کرده‌اند. 

کارگران می‌گویند، این وضعیت قرار است تا پایان اردیبهشت ماه ادامه پیدا کند. 

یکی از کارگران با ابراز نگرانی از شنیده شدن اخباری پیرامون ادامه یافتن این شرایط گفت: به ما گفته‌اند که قرار است تا پایان اردیبهشت ماه وضعیت به همین منوال ادامه داشته باشد ضمن اینکه می‌گویند احتمال دارد ۱۰ تا ۱۵ درصد نیرو‌ها هم تعدیل شوند. 

وی ادامه داد: چند سال قبل هم تعدیل نیرو انجام شد و در آن دوره برای اینکه نشان دهند توجهی به سابقه ی کاری کارگران ندارند،کارگری با ۱۷ سال سابقه کار را تعدیل کردند. در حال حاضر هم شنیدن این خبر‌ها با توجه به شرایطی که وجود دارد نگران کننده است. 

این کارگر اضافه کرد: متاسفانه مسولین و پیمانکاران رجاء از خودشان نمی‌پرسند، یک کارگر اجاره نشین چگونه می‌تواند با این وضعیت، خرج زندگی و وام و قسط و هزار مشکل دیگر را حل کند. چند روز تاخیر در پرداخت دستمزد‌ها فرد را زیر بار قرض می‌برد چه رسد به اینکه این تاخیر‌ها چند ماه به طول بیانجامد. 

یکی از کارگران هم ضمن اشاره به اختلاف چند برابری بین سطوح مدیریتی و کار‌شناسان رجاء گفت: تا چند ماه پیش اختلاف‌ها بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان بود اما در چند ماههٔ اخیر با روی کار آمدن تیم جدید مدیریتی، اختلاف در پرداخت‌ها بین بدنهٔ رجاء و مدیران بخش‌های مختلف ،میلیونی شده است. 

به گفتهٔ کارگران، افزایش ۱۰۰درصدی بلیط‌های رجاء و به طبع آن کم شدن تعداد مسافران، نه تنها مردم را برای انجام سفرهای ریلی با مشکل تهیه بلیط مواجه کرده بلکه به دلیل بحرانی که رجاء گرفتار آن شده حقوق و دستمزد کارگران این شرکت هم به موقع پرداخت نمی‌شود. 

شرکت رجاء، یکی از شرکت‌های زیرمجموعه شستاست که به گفتهٔ منابع آگاه به دلیل بدهی‌های میلیاردی که به مجموعه راه آهن و شرکت‌های پیمانکاری طرف قرارداد خود دارد علی رغم افزایش قیمت بلیط های قطارهای مسافربری،با بحران در پرداخت دستمزد کارگران مواجه شده است.شرکت رجاء نزدیک به 30 هزار کارگر پیمانی دارد.

کد خبر : ۲۷۱۵۷۸