معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون اعلام کرد:
وزارت کار، دستگاهی پیشرو در محله محوری

چکشیان گفت: وزارت کار یکی از دستگاههای پیشرو در مردمیسازی با رویکرد محله محور با استفاده از حلقه های میانی در حل مسائل مختلف از جمله آسیبهای اجتماعی و جوانی جمعیت است.
به گزارش ایلنا، محمد چکشیان (معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) در نهمین نشست از سلسله نشستهای تخصصی هم اندیشی اجتماعی با عنوان «حکمرانی محلهمحور جمعیت، با تمرکز بر ارزیابی فرآیند شناسایی و تسهیلگری فعالیت حلقههای میانی » ضمن قدردانی از تلاشهای صورت گرفته در دفتر امور آسیبهای اجتماعی و دبیرخانه قرارگاه جوانی جمعیت و ستادهای جوانی جمعیت ادارات کل استان ها گفت: باید در این زمینه صاحب گفتمان، طرح و ایدههای عملیاتی باشیم.
وی اظهار کرد: باید در احصاء مسئله، ارائه راهکار، ایدهپردازی، طراحی، اجرا، نظارت، مطالبه و بازخورد اقدامات صورت گرفته، مردم نقش محوری داشته باشند.
نائبرییس قرارگاه جوانی جمعیت افزود: ما باید در زمینه مردمیسازی و چگونگی استفاده از مردم و مدل حلقههای میانی، تکنولوژی و روش خود را به روزرسانی کنیم و با توجه به موضوع مورد نظر کادرسازی کرده و حلقه های میانی مورد نیاز را تقویت کنیم.
چکشیان حلقههای میانی را اولویت و انسجامبخش در مسائل اجتماعی دانست و گفت: موضوع محله محوری که رئیس جمهوری نسبت به آن تاکید دارند نیز دارای اهمیت زیادی است و باید منابع مردمی موجود در محلات شناسایی و برای استفاده از آنها ظرفیتسازی کرد.
وی تاکید کرد: نقش مردم در کل این روند باید باز تعریف شود و گفتمانسازی جدیدی از نقش مردم شکل بگیرد که در نهایت بتوان موانع و مشکلات موجود را حل کرد.
همچنین هادی بهداد، دبیر قرارگاه جوانی جمعیت در این نشست ضمن تقدیر از اقدامات صورت گرفته توسط استانها در موضوع مردمیسازی فعالیتها و حمایت و تسهیلگری فعالیت حلقههای میانی در حوزه آسیب های اجتماعی و جوانی جمعیت، لازمه کنشگری در حوزه اجتماعی را ظرفیتسازی، شبکهسازی و تعامل موثر با کنشگران این حوزه عنوان کرد.
وی با اشاره به رویکرد محله محور مد نظر رییس جمهور، فعال کردن ظرفیت های مردمی از طریق استفاده از الگوی حلقه های میانی را روش مطلوبی دانست و گفت: بر همین اساس دفتر امور آسیبهای اجتماعی و دبیرخانه قرارگاه جوانی جمعیت در سال گذشته این روش را با همکاری کل استانها به عنوان یکی از برنامه های سالانه پیگیری کرده است و امسال این تجربه را با توجه به اصول حکمرانی محلهمحور و با ضرورت توسعه مشارکت مردم به روزرسانی و توسعه خواهد داد.
بهداد گفت: سال گذشته در راستای حمایت و تسهیلگری از فعالیت حلقههای میانی در 31 استان از مجموعههای مختلف در این راستا استفاده شد و توانستیم از طریق اتخاذ روشهای جدید، نقش و مشارکت مردم در کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی و جوانی جمعیت را بالا ببریم و ارتباط ویژه ای بین ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان و مجموعه های فعال مردمی ایجاد کنیم.
در ادامه این نشست مدیران اجتماعی ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استانهای البرز، قم، تهران و سمنان نظرات خود را در خصوص تجربیات، دستاوردها، موانع، چالشها و ایدههای عملیاتی در خصوص حمایت و تسهیلگری از فعالیت حلقههای میانی در استان خود را ارائه دادند.
در این نشست همچنین شیوهنامه به کارگیری و تسهیلگری فعالیت حلقههای میانی که سال گذشته مبنای عملیاتی حمایت و تسهیلگری از فعالیت حلقههای میانی ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استانها بود بررسی و بر اساس تجربیات ادارات کل استانی، اصلاح و بازبینی شد.