خبرگزاری کار ایران

مدیرکل نام‌نویسی و حساب‎های انفرادی تشریح کرد:

ادعای خرید و فروش سابقه تامین اجتماعی صحت ندارد

ادعای خرید و فروش سابقه تامین اجتماعی صحت ندارد

​فضای مجازی پر شده از تبلیغات عوام‌فریبانه که جز شیادی چیز دیگری نیست. چندی پیش یک آگهی با عنوان «خرید سابقه بیمه تأمین اجتماعی» در یکی از کانال‎‌های پرزرق و برق مجازی سروصدای بسیاری به پا کرد، اما تأمین اجتماعی بلافاصله با درج اطلاعیه‎ ای، فروش سابقه بیمه را تکذیب و اعلام کرد: «آگهی‌های مربوط به خرید یا تکمیل سابقه بیمه، کلاهبرداری هستند.»

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی به نقل از روزنامه ایران: بشیر عمرانی مدیرکل نام‌نویسی و حساب‎های انفرادی سازمان تأمین اجتماعی در مورد آگهی‌های خرید و فروش سوابق بیمه‌ای که در شبکه‌های مختلف مجازی قرار می‎گیرد، می‎گوید: «در فرهنگ سازمانی چیزی به نام خرید و فروش سابقه بیمه وجود ندارد. طبق ماده ۳۹ قانون تأمین اجتماعی کارفرما مکلف است، حق بیمه و فهرست مزد و حقوق کارگرانش را تا آخرین روز ماه بعد به سازمان ارسال کند. براین اساس همه افرادی که نام و مشخصات و حق بیمه‎ آن‌ها از طرف کارفرما به سازمان ارسال نشده و یا از طریق بازرسی‌ها در زمان مورد نظر بررسی نشده باشند، می‎توانند با ارائه اسناد و مدارک مستند برای پیگیری موضوع اقدام کنند. مثلاً اگر فردی ۵ سال در کارگاهی مشغول به کار بوده و متوجه شود که ۴ ماه سهواً یا عمداً بیمه برای او رد نشده است، این فرد با داشتن مدارک و مستندات معتبری مثل قراردادکاری، کارت حضور و غیاب، فیش حقوق یا رسید بانکی و… می‎تواند به شعب سازمان تأمین اجتماعی مراجعه و ادعای سابقه خود را مطرح کند.» این درخواست اشخاص در کمیته‌های تخصصی احتساب سوابق سازمان بررسی و در صورت اثبات ادعا، هزینه روزهای بیمه نشده کارگر از کارفرما مطالبه می‎شود. بنابراین این نوع مطالبه حق بیمه به معنی خرید یا فروش سابقه نیست. 

سابقه بیمه‌ای یکی از ارکان اساسی برای دریافت خدمات از سازمان‌های بیمه‌گر است

عمرانی درباره چگونگی نگهداری و امنیت سوابق می‌گوید: «برای حفظ و صیانت سوابق بیمه شدگان تمهیدات و تدابیر لازم اندیشیده شده و امکان ثبت یا تغییر در سوابق بدون مکانیزم‎های کنترلی و قانونی وجود ندارد.» 

معمولاً افراد بعد از سی سال کار و رسیدن به سن و سال بازنشستگی تازه شروع به جمع‎آوری سوابق کاری‎شان می‎کنند. سوابقی که می‎تواند در کارگاه‌های مختلف و با کارفرمایان متفاوتی شکل گرفته باشد. 

حالا اگر چنین اجحافی توسط کارفرما ایجاد شود و کارگر بعد از بررسی و جمع آوری سابقه تازه متوجه کسری چندماهه بیمه‎اش شود چه کاری باید انجام بدهد؟ اگر به دلیل فوت، مهاجرت حتی تعطیلی کارگاه، دستش به کارفرما نرسد، تکلیف چیست؟ عمرانی در پاسخ به این سؤال می‎گوید: «کمیته ‎های تخصصی احتساب سوابق برای بررسی چنین مواردی تشکیل می‎شود، تا دریابند وضعیت کارگاه در زمان مورد ادعای کارگر به چه شکل بوده. در صورت وجود مدارک و مستندات کافی نسبت به صدور رأی احتساب سوابق در سازمان اقدام می‎کنند.» 

عمرانی با اشاره به اضافه شدن سابقه کارگران در صورت اثبات می‎گوید: «سال گذشته کمیته‌های تخصصی احتساب سوابق بالغ بر ۲۱ میلیون روز سابقه پرداخت حق بیمه را بر اساس ادعاهای بیمه شدگان تأیید و در سیستم‎های سازمان تأمین اجتماعی ثبت کردند. علاوه بر این مکانیزم ‎های کنترلی و تأیید مضاعف اقدامات در سیستم‎های سازمان عملاً اجازه ثبت و یا حذف سوابق افراد را بدون طی فرآیندهای قانونی نمی‎دهد. این فرآیندها تضمین می‌کند که سوابق بیمه شدگان از طرف افراد مختلف چک شده و به راحتی نمی‎توان یک روز سابقه برای فردی اضافه یا حتی از سابقه‌اش کم کرد. بنابراین، این فرضیه که فردی بتواند با هک کردن سیستم‎ها سابقه‌ای برای کسی ایجاد کند، با توجه به بررسی‌های کامپیوتری و پالایش داده‌ها در زمان بهره‌برداری از سابقه نیز امکان‌پذیر نخواهد بود. آگهی‌ها خرید و فروش سوابق که در فضای مجازی دیده می‎شود، صرفاً کلاهبرداری بوده و فاقد اعتبار است، طبق قانون هیچ‌کس نمی‎تواند به فردی پول بدهد و سابقه بخرد.» 

ارسال پیامک برای ثبت سوابق بیمه‌ای

عمرانی با بیان اینکه سامانه ‎ای برای اعتراض به سوابق ناموجود و یا کسری سابقه در سایت سازمان تأمین اجتماعی ایجاد شده است، توضیح می‎دهد: «اگر کسی در سابقه خود اختلاف و یا مغایرتی را مشاهده کند، می‎تواند با ورود به بخش خدمات سابقه این سامانه مشکلاتش را حل کند. افراد می‌توانند در قسمت اعتراض به سوابق با بارگذاری مدارک و مستندات درخواست بررسی سوابق خود را مطرح کنند و نیازی به مراجعه حضوری به شعب نیست.» 

مدیرکل نام‌نویسی و حساب‌های انفرادی سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه بیمه شده‌ها برای آگاهی از میزان سوابق خود می‎توانند به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی مراجعه کنند، می‎گوید: «سایت سازمان تأمین اجتماعی تمام سوابق افراد را به روز مشخص کرده است. علاوه بر این از سال گذشته، ماهانه پیامکی که در برگیرنده نام بیمه شده، کارکرد، عنوان شغلی و دستمزد مربوط به ماه است، برای بیمه شده ارسال می‎شود. با این پیامک، آگاهی کاملی به کارگر داده می‎شود تا از وضعیت بیمه پردازی‌اش مطلع شود و اگر بیمه شده‎ای برخلاف قراردادش مغایرتی را در این زمینه مشاهده کند، می‎تواند اعتراضش را ثبت کند تا موضوع از این طریق پیگیری شود.»

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز