خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر تعاون خبر داد:

آغاز مرحله سوم اجرای طرح کالابرگ فجرانه

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۶۶۷۱

علیرضا عسگریان اظهار کرد: میزان رضایتمندی از اجرای طرح کالابرگ فجرانه افزایشی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری علیرضا عسگریان (معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) با موضوع «جزئیات اجرای مرحله سوم طرح کالابرگ الکترونیک(فجرانه)» صبح امروز در محل ستاد مرکزی وزارت کار برگزار شد.

عسگریان در ابتدای این نشست اظهار کرد: دولت سیزدهم برای موضوع امنیت غذایی اهمیت ویژه‌ای قائل است و تلاش کرد ظرف یکسال یک شبکه ملی اعتبار و زیرساخت‌های اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی را فراهم سازد. در این شبکه ۲۵ هزار فروشگاه متصل هستند که از طریق برنامه کاربردی تلفن همراه هوشمند «شما» شهروندان می‌توانند نزدیک‌ترین مراکز خرید طرف قرارداد را شناسایی کنند.

وی افزود: طرح مادران (یسنا) در هشت استان و طرح کودکان واجد شرایط معرفی شده از سوی وزارت بهداشت در کل کشور، اجرا می‌شود. کودکان تا ۵ سالگی تحت پوشش هستند و در دهک یک تا پنج ۱ میلیون تومان یارانه و در دهک ششم و هفتم ۶۰۰ هزارتومان اضافه می‌شود. این طرح تا ۸۰ درصد تاکنون اجرا شده است.

این مقام وزارت کار تصریح کرد: اگر با تشخیص وزارت بهداشت کودک رشدی نداشته باشد، تخلف سرپرست خانوار در اصابت یارانه به کودک موردنظر بررسی شده و در صورت احراز یارانه قطع می‌شود. طرح مادران یسنا نیز مبلغ ۴۰۰ هزارتومان است که به همراه یارانه فرزند ۱میلیون و ۴۰۰ هزار تومان جمعا می‌شوند.

معاون اقتصادی و رفاهی وزیر تعاون اضافه کرد: باوجود شلوغی برخی روزهای اولیه در اجرای طرح فجرانه و صفوف فروشگاه‌ها وجود داشت که با بهبود مدیریت در طرح و افزایش آگاهی مردم نسبت به تعداد فروشگاه‌ها و امکان خرید، این صفوف رفع شده و استقبال خوبی از طرح کالابرگ الکترونیک انجام شد.

عسگریان با بیان اینکه ۲ میلیارد دلار (۹۵ هزار میلیارد تومان) بالغ بر یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن خرید در چهارچوب طرح کالابرگ کالا فروخته شده است، گفت: این حجم از فروش کالا نشان دهنده امنیت غذایی در کشور است و ما هر شب ساعت ۱۲ با فروشگاه‌ها تسویه حساب می‌کنیم.

وی ادامه داد: ما در ادامه طرح به شرایطی رسیدیم که یک روز تراکنش ما برابر ۶ ماه تراکنش دوره ابتدایی اجرای طرح بوده است. ما علاوه بر خدمت رسانی و پاسخگویی برخی برنامه «شما» روی گوشی‌های مردم یک سامانه تلفنی را نیز برای راهنمایی و طرح شکایات مردم اختصاص دادیم. ضمن اینکه برنامه شما مشکلاتی داشت که اصلاح شده است.

این مقام وزارت تعاون با بیان اینکه این طرح ۶۰ میلیون نفر مخاطب دارد، بیان کرد: مشارکت خوبی در استان‌ها با کمک وزارت کشور و صداوسیما در اجرای طرح داشتند که از آنها و وزارت نفت و سایر دستگاه‌ها تشکر می‌کنیم.

معاون اقتصادی وزیر کار ادامه داد: ما امیدواریم که در ادامه بتوانیم نشان دهیم که کالری مصرفی مردم افزایش یافته است. قیمت مصوب سبد ثابت مانده است و ما امکان افزایش و ترمیم رقم سبد متناسب با قیمت‌ها را داریم. میزان رضایت از آسانی دسترسی به طرح طبق نظرسنجی‌ها ۹۰ درصد در میان خانوارها بوده است. مرحله سوم این طرح فجرانه از امروز با مبلغ ۲۲۰ هزار تومانی تا یک ماه دیگر (۱۸ اردیبهشت) تمدید می‌شود.

عسگریان تاکید کرد: طی دوماه گذشته از طرح فجرانه، ۱۷۶ هزار تن برنج، ۱۰۰ هزارتن حبوبات و ۲۵۵ هزارتن شیر و ۴۴ هزار تن گوشت قرمز توسط مردم در چهارچوب این طرح خریداری شده است. ما ۵ هزار قصابی و فروشگاه پروتئینی را برای رفاه حال مردم در تهیه گوشت قرمز و سفید به شبکه اضافه کردیم.

وی درباره ادامه اجرای طرح با اشاره به اینکه فروشگاه متخلف از چرخه خدمات کالابرگ خارج شده و زیان می‌کند، گفت: طرح فجرانه به دلیل نزدیکی عید نوروز و بعد از آن شرایط ماه رمضان در شرایط ویژه تصویب شد. اینکه ادامه این طرح نیازمند بررسی و تصمیم‌گیری در سطح ملی است.

معاون اقتصادی و رفاهی وزارت تعاون اعلام کرد: ما در فروشگاه‌ها در سطح دهستان ممکن است محدودیت در توزیع کالا وجود داشته باشد و تعاونی‌های روستایی را برای کمک به ارتقای ظرفیت توزیع کالا بسیج کردیم اما در شهرها تجهیز خوبی صورت گرفته است. تخلفاتی مانند اینکه متصدی فروشگاه بگوید برای بهره‌مندی از فجرانه باید ۲ میلیون تومان خرید بکنید یا مثلا شرط خرید سایر کالاها را مطرح کند، مصداق تخلف است که باید به ما گزارش شود.

عسگریان با اشاره به اینکه ۷۵ هزار مورد بازرسی میدانی توسط وزارت کار به فروشگاه‌ها صورت گرفته است، افزود: ما از سایر دستگاه‌های ناظر دارای وظیفه نظارتی می‌خواهیم در بازرسی به کمک بیایند و مردم نیز شکایت خود را از طریق سامانه ۶۳۶۹ در صورت رویت تخلف اعلام کنند ‌و این سامانه تلفنی نیز در ادامه توسعه خواهد یافت.

وی با بیان اینکه در ایلام ۱۰۰ درصد از تمامی دهک‌های ۱ تا ۷ تحت پوشش در طرح مشارکت کردند، گفت: در لرستان بالای ۹۰ درصد استقبال شد و در برخی استان‌های نسبتا محروم غربی استقبال از طرح کالابرگ اساسا خوب بود.

معاون صولت مرتضوی تصریح کرد: طی مرحله دوم اجرای طرح در مناطق محروم بیشترین استقبال از طرح بود. در کهگیلویه و بویراحمد ۹۶ و گلستان ۹۴ درصد و اردبیل ۹۲ درصد استقبال شده است. خراسان شمالی ۸۳ و خراسان جنوبی ۸۴ درصد و سیستان و بلوچستان ۷۶ درصد از طرح استقبال کردند. این درحالی است که در مناطق محروم پوشش فروشگاهی ضعیف‌تر از کلانشهرهایی است که تحت پوشش انبوه فروشگاه‌ها هستند.

عسگریان افزود: استقبال از فجرانه در دوماه اول بالای ۸۰ درصد و در ماه سوم به دلیل تعطیلات عید، سفرها و سایر مسائل به بیش از ۷۰ درصد رسید. در کل این طرح موفق است زیرا برای بهره‌مندی از مبلغ تشویقی ۲۲۰ هزارتومان دیگر مثل گذشته لازم نیست همه اقلام سبد را تهیه کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز