خبرگزاری کار ایران

معاون فرهنگی و اجتماعی و وزیر کار مطرح کرد:

محدودیت اطلاعات و آمار در حوزه آسیب‌ های اجتماعی کارگران داریم

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۱۷۰۴

رشد پنج برابری کارگاه‌ های مقابله با ترویج اعتیاد

محمد چکشیان گفت: تهیه سند جامع ورزشی کارگران برای اولین بار در این دولت انجام شد تا فعالیت‌های ورزشی ما هدفمند و با سیاست گسترش ورزش و سلامت در میان جامعه کارگری همسو باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بخش فرهنگی و اجتماعی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی یکی از مهمترین حوزه‌های مربوط به کارگران است که در سال‌های اخیر در پرتوی مشکلات معیشتی و اقتصادی کارگران شاید کمتر مورد توجه قرار گرفته باشد. 

محمد چکشیان (معاون امور فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) در اظهارنظری پیرامون فعالیت فرهنگی این مجموعه با تاکید بر اینکه مشکلات اقتصادی مانع از تداوم فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی ما برای کارگران کشور و خانواده‌های آنان نشده است، گفت: هر اتفاق یا خدمتی در کشور رخ دهد، اگر در جامعه منعکس نشود، گویی اتفاقی نیفتاده است. با همین رویکرد ما ناگزیر از این هستیم که اطلاعات به‌روزی از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی جامعه کارگری داشته باشیم. 

وی با بیان این مطلب که «باید بپذیریم در سال‌های گذشته اطلاعات مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در زمینه آسیب‌های اجتماعی دقیق نیست» گفت: پیمایش‌های آماری ما در درون جامعه کارگری معمولاً بسیار قدیمی است و کارهای جدید متاسفانه در این حوزه کم است. با تدبیر و اجازه آقای مرتضوی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، از سال جاری اداره کل آسیب‌های اجتماعی به عنوان یک بازوی مستقل در این حوزه ورود کرد و قرار است از سال جدید کلیه موضوعات آماری، مطالعاتی و پیمایشی در حوزه مشکلات اجتماعی کارگران و خانوارهای کارگری در این مرکز انجام شود تا ما یک تصویر جامع از مشکلات داشته باشیم. 

چکشیان با اشاره به اینکه «دفتر آسیب‌های اجتماعی ما در ذیل معاونت فرهنگی و اجتماعی به تازگی اقدام به انجام فعالیت محتوایی و ایجاد پشتوانه‌های نظری و آماری برای ما کرده است» گفت: اهم فعالیت‌های ما در حوزه ایجاد ادبیات محتوایی و نظری و ایجاد پشتوانه‌های آماری و اطلاعات از سال ۱۴۰۳ با توجه به تازگی حضور آقای بهداد در این دفترکل شروع خواهد شد. 

معاون وزیر کار با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی صورت گرفته در مجموعه وزارت کار گفت: در حوزه فرهنگی ما برای اولین بار با تشکیل ستاد ملی ارتقای فرهنگ کار به منظور ترغیب نیروی جوان کشور به فعالیت تولیدی و صنعتی و اشتغال در این حوزه اقدام کرده‌ایم. یک قرارگاه امیدآفرینی نیز در این مدت (طی چندماه اخیر) در مجموعه معاونت اجتماعی و فرهنگی ایجاد کرده‌ایم. 

وی ادامه داد: فعالیت‌های مذهبی و فرهنگ اسلامی نیز برای ما در میان جامعه کارگری اهمیت داشته است و در این چهارچوب ما با ایجاد قرارگاه اربعین و ستاد بزرگداشت غدیر وزارت کار برای اولین بار، در همین جهت حرکت کردیم. در حوزه فرهنگی و اجتماعی پوشش فعالیت‌های ما از درون خانواده وزارت کار و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه گسترده است و شامل خود پرسنل تا همه مخاطبان چندمیلیونی می‌شود. ایجاد کارگروه اقامه نماز و ایجاد ظرفیت در حوزه اقامه نماز در واحدهای کار و تولید نیز برای اولین بار در این وزارتخانه کلید خورده است. 

چکشیان تصریح کرد: تهیه سند جامع ورزشی کارگران برای اولین بار در این دولت انجام شد تا فعالیت‌های ورزشی ما هدفمند و با سیاست گسترش ورزش و سلامت در میان جامعه کارگری همسو باشد. 

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر کار تاکید کرد: ما باید در حوزه فرهنگی و اجتماعی از ظرفیت تجربیات کارگران استفاده کنیم. به همین دلیل ستادی به نام «تجربیات ماندگار» ایجاد کردیم که به تجمیع تاریخ شفاهی بازنشستگان کارگری از دوره اشتغال خود و تجارب آن‌ها و خاطراتشان از دوران‌های پرفراز و نشیب کار در زمان انقلاب، جنگ تحمیلی و سازندگی، تحریم‌ها و تحولات اقتصادی و اجتماعی پس از آن در این قالب می‌پردازد. در این چهارچوب نوعی «گفتگوی بین نسلی» میان گذشته و امروز جامعه کارگری شکل می‌گیرد و این تجارب و گنجینه خاطرات حفظ و منتقل خواهد شد. فرزندان، عروس و داماد و بستگان بازنشستگان با آنان صحبت می‌کنند و تجارب و خاطرات آن‌ها را با عنوان «طرح یک زندگی» از دوره اشتغال و نقاط برجسته زیست آنان در گذشته جمع آوری می‌کنند. به این ترتیب هم ما از این گنجینه استفاده می‌کنیم و هم آن بازنشسته احساس هویت و مفید بودن در میان جامعه را بازمی‌یابد. 

چکشیان با نقل و قول از رهبر انقلاب که گفتند «بدون شناخت تجربیات گذشته گامی نمی‌توان برداشت» اظهار کرد: ما باید تجربه گذشته را چراغ راه انرژی و ابتکار جوانان بکنیم. 

وی در پایان با اشاره به دیگر فعالیت‌‎های فرهنگی این مجموعه برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در کنار دیگر فعالیت‌های فرهنگی دیگر گفت: ما تاکنون چندین کارگاه برای آموزش پیشگیری از افتادن به دام اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی برای کارگران برگزار کردیم. این کارگاه‌ها از دوره قبل شروع شده است که در دولت قبل ۲۰۵۰ کارگاه آن برگزار شد و در دولت فعلی طی دو سال بیش از ۸۰۰۰ کارگاه آموزش پیشگیری از اعتیاد و آسیب‌ها برگزار شد که باتوجه به این آمار بیش از ۱۰ هزار تایی، شاهد رشد ۵ برابری فعالیت فرهنگی وزراتخانه در این دوره بودیم. ضمن اینکه برای ترویج ازدواج و فرزندآوری نیز در چهارچوب قرارگاه جوانی جمعیت درحال تدارک اقدامات فرهنگی و اجتماعی هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز