خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا طرح شد؛

حذف ردیف‌ های ستاره‌ دارِ سازمان تامین اجتماعی؛ تسویه حساب سیاسی یا تصمیمی شتابزده

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۶۱۶۷

عباس اورنگ گفت: حذف ردیف‌های ستاره‌دارِ سازمان تامین اجتماعی در اقدامی شتابزده و طی یک مهلت زمانی کوتاه، می‌تواند زیان‌بخش باشد و اثرات سازنده‌ی نیروی انسانی موثر و کاربلدِ سازمان را کاهش دهد.

عباس اورنگ (کارشناس تامین اجتماعی) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در ارتباط با مطلبی تحت عنوانِ «تسویه حساب‌های سیاسی به هزینه بیمه‌شدگان» که پیش از این در ایلنا منتشر شده؛ گفت: در واقع نمی‌توان حذف ردیف‌های ستاره‌دار در سازمان تامین اجتماعی را اقدامی سیاسی و یا تسویه حساب سیاسی تلقی کرد چراکه هیچ یک از شاغلان مذکور، افراد جناحی و سیاسی نبوده و بلاشغل شدن آن‌ها ارتباطی به یک دولت خصوصاً دولت سیزدهم ندارد؛ باید بدانیم کمتر از ۱۰ درصد شاغلان ردیف‌های مذکور در دولت فعلی ستاره‌دار شدند ولی قطعا این تصمیم‌گیری جای نقد و بحث جدی دارد و باید به آن به درستی پرداخته شود.

وی اشاره کرد: در سازمان تامین اجتماعی حدود ۵۰۰ ردیف ستاره‌دار مشغول به کار بودند که قریب به ۴۵۰ نفر از شاغلان ردیف‌های مذکور در اثر اصلاحات ساختار سازمانی ستاره‌دار شده بودند و این ذهنیت که حدود ۵۰۰ شاغل ردیف مذکور مدیران دولت قبل بوده‌اند که جای خود را به مدیران دولت جدید داده‌اند، اصلاً صحیح نیست.

اورنگ در ادامه اضافه کرد: حدود ۴۰ نفر از این شاغلان در سطح مدیران حرفه‌ای و تخصصی و در سطوح عالی از مدیرکل به بالاتر بودند که تقریبا ۱۰ نفر از آن‌ها باید تا پایان سال جاری بازنشست می‌شدند و مابقی نیز دارای مدارک تحصیلی دکتری و کارشناسی ارشد در رشته‌های تخصصی و حداقل بالای ۲۶ سال سابقه سازمانی بودند که بسیاری از آن‌ها به عنوان پژوهشگر و یا هیات علمی به صورت نیمه وقت با دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و یا پژوهشکده‌های علمی کشور همکاری مداوم داشته و همچنان دارند.

او افزود: حدود ۵۰ نفر از شاغلان ستاره‌دار نیز در سطح مدیران میانی حرفه‌ای و تخصصی، در سطوح مختلف اعم از معاون مدیرکل، رئیس اداره و رئیس شعبه و یا رئیس بیمارستان بوده‌اند که این دسته نیز همگی بیش از ۲۰ سال سابقه سازمانی با مدارک تحصیلی دکتری تخصصی، دکتری پزشکی و یا کارشناسی ارشد در رشته‌های تخصصی سازمان هستند.  بقیه نیز حدود ۴۰۰ نفر، در سطوح شغلی غیرمدیریتی از راننده و متصدی امور خدماتی تا کارشناس بیمه‌ای و درمانی و در سطح کل کشور اشتغال داشته‌اند.

اورنگ با بیان اینکه «سازمان تامین اجتماعی طی سال‌های گذشته خصوصاً با شیوع ویروس کرونا نسبت به اصلاح ساختار و تشکیلات خود متناسب با ارائه خدمات به صورت الکترونیک اقدام نمود و یا با استفاده از برون‌سپاری، ادغام برخی واحدهای تشکیلاتی را در دستور کار قرار داد» افزود: نتیجه این اقدامات، بلاردیف شدن برخی کارکنان در سطوح مختلف، اعم از مدیریت عالی، مدیریت میانی، مدیریت اجرایی و سرپرستی شد.

این کارشناس رفاه و تامین اجتماعی ادامه داد: در این میان، مصوبه یکصد و شصت و پنجمین جلسه هیات امنای سازمان مبنی بر حذف ردیف‌های ستاره‌دار را از دو وجه کاملا مثبت و منفی می‌توان ارزیابی کرد؛ از یک طرف، حذف ردیف‌های ستاره‌دار این الزام را برای مدیریت عالی سازمان ایجاد می‌کند که تعیین تکلیف این شاغلان را که عمدتا از نیروهای تحصیل کرده و متخصص و اندیشمند سازمان تامین اجتماعی هستند، در دستور کار قرار دهد چراکه در این شرایط سخت که سازمان با بحران‌های مختلفی از جمله بحران منابع و مصارف مواجه هست، استفاده موثر از نیروهای زبده و باتجربه اهمیت بسیار دارد.

اورنگ هشدار داد: تعیین مهلت زمانی ۱۵ روزه برای تعیین تکلیف شاغلان ردیف‌های مذکور و الزام به حذف این ردیف‌ها در ۱۵ بهمن ماه و تلقی تخلف در صورت تعلل در این مهلت زمانی کوتاه، بدون تردید یک اقدام شتابزده است و هیچ نتیجه‌ای جز محروم نمودن سازمان از تخصص و توانمندی این شاغلان نخواهد داشت.

وی اشاره کرد: متاسفانه در فرایند حذف ردیف‌های ستاره‌دار، به دلیل مهلت محدود تعیین شده و سرعت بالای تعیین تکلیف، سرمایه‌های انسانی بسیاری هدر خواهد رفت که شایسته است مدیریت عالی سازمان تامین اجتماعی از جمله اعضای هیات مدیره و مدیرعامل، در این خصوص تدبیری اندیشیده و منابع انسانی سازمان را حفظ نمایند.

اورنگ از مدیران و کارشناسان سازمان تامین اجتماعی که خود نیز مدتی‌ست به عنوان ردیف ستاره‌دار در سازمان تامین اجتماعی مشغول است؛ تاکید کرد: اصطلاح ستاره‌دار در حوزه منابع انسانی در سازمان تامین اجتماعی با اصطلاح دانشجویان ستاره‌دار در دانشگاه‌های کشور که معمولا دانشجویان تعلیق‌شده را ستاره‌دار می‌نامند بسیار متفاوت است و از اساس معنایی دیگر دارد.

 او بیشتر توضیح داد: عنوان ستاره‌دار در سازمان تامین اجتماعی به این معناست که برای افرادی که بنا به هر دلیلی ردیف تشکیلاتی آنان حذف می‌شود و یا اینکه در سطوح مدیریتی شاغل بوده‌اند، یک ردیف موقت با نام اختصاصی برای همان افراد ایجاد می‌شود و بلافاصله پس از تعیین تعیین تکلیف فرد مذکور شامل بازنشستگی، انتقال و یا انتصاب در شغل دیگر، ردیف مذکور حذف شده و از آن پس به شخص دیگری تعلق پیدا نخواهد کرد. به عبارتی عنوان ستاره دار به مفهوم درج یک ستاره بالای ردیف مشخص در چارت سازمانی‌ست که در ذیل آن در تعریف ستاره‌دار قید شده «ردیف فوق موقتی بوده و با بازنشستگی و یا جابجایی و انتقال و انتصاب فرد شاغل به پست سازمانی دیگری، حذف می‌شود».

اورنگ در پایان تاکید کرد: مساله این است که حذف ردیف‌های ستاره‌دارِ سازمان تامین اجتماعی در اقدامی شتابزده و طی یک مهلت زمانی کوتاه، می‌تواند زیان‌بخش باشد و اثرات سازنده‌ی نیروی انسانی موثر و کاربلدِ سازمان را  کاهش دهد. از این منظر مساله قابل تامل است اما نمی‌توان آن را سیاسی دانست.  

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز