خبرگزاری کار ایران

معاون اقتصادی و رفاهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

طرح کالابرگ الکترونیکی تورم‌ زا نخواهد بود

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۶۰۵۳

نسبت به حفظ قیمت‌های ۱۴۰۱ متعهد هستیم

علیرضا عسگریان درباره کالابرگ الکترونیکی گفت: مردم اعتباری دریافت کرده و با آن کالا برای مصرف خودشان تهیه می‌کنند. به این ترتیب، هیچ نوع نقدینگی بی‌حسابی در جامعه تزریق نشده که بخواهد تورم‌زا باشد و این یکی از بهترین شکل‌های توزیع ثروت و یارانه در کشور است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، از آنجا که برخی محافل اقتصادی از سال گذشته بر تورم‌زا بودن طرح‌هایی مانند کالابرگ الکترونیکی به دلیل تضمین دولت نسبت به تامین برخی اقلام تاکید می‌کردند، علیرضا عسگریان (معاون اقتصادی و رفاهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) به انتقادات مطرح شده درباره تامین منابع اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی پاسخ داد.

عسگریان با بیان این مطلب که «طرح کالابرگ الکترونیکی به خاطر ماهیت خود تورم‌زا نخواهد بود» گفت: منابع تامین کالابرگ الکترونیکی همان یارانه نقدی است که قبلا به مردم داده می‌شد و به همین دلیل چون با خرید کالا در این طرح مواجه هستیم، اتفاقاً بیش از سایر موارد پرداختی با تورم همراه نخواهد بود. 

منابع لازم برای طرح کالابرگ الکترونیکی دیده شده است

وی با بیان اینکه «از این به بعد هر طرحی که در رابطه با پرداخت انتقالی به مردم با هدف تقویت تغذیه مطرح شود، مانند همین طرح کالابرگ الکترونیکی اعتباری است» اظهار کرد: حتی اگر فرض شود که ما در آینده طرحی را اجرا کنیم که بخشی از وسایل زندگی فرد نیز تامین شود؛ حتی در آن صورت نیز طرح به صورت اعتباری اجرا خواهد شد. یعنی فرد برای تهیه کالا می‌تواند تنها همان کالای درنظر گرفته شده را از یک مرکز معین شده خاص با یک قیمت مقطوع خریداری کند تا اعتبار برایش منظور شود.

معاون اقتصادی و رفاهی وزیر کار اضافه کرد: اگر همین ۲۲۰ هزار تومان مشخص شده در طرح کالابرگی فجرانه را در نظر بگیریم، می‌بینیم که هدایت مصرف کننده به خوبی صورت گرفته چون تنها در صورتی از این ۲۲۰ هزار تومان به ازای هر نفر بهره‌مند خواهید شد که یکی از همان ۱۱ قلم کالای اساسی و ضروری غذایی که معین شده را از مراکز متصل به شبکه کالابرگ الکترونیکی خرید کنید. لذا چنین طرحی که به این شکل هدف‌گیری شده و منابع آن وارد خارج حوزه‌های مصرف و تولید نمی‌شود، تورم‌زا نخواهد بود. 

عسگریان با تاکید بر اینکه «امکان ندارد برای اجرای چنین طرحی منابع مالی دیده نشده باشد» گفت: اینکه بین تصویب طرح کالابرگ الکترونیکی و اجرای آن فاصله افتاد، به خاطر این بود که مثلا امکان این وجود نداشت که بدون دیدن منابع لازم و اعتبارات یارانه اضافی و تشویقی کالابرگ از ۸۰ هزار تومان به ۱۲۰ هزار تومان افزایش یابد. زیرا غیرممکن است برای چنین طرحی بخواهیم از بانک مرکزی پول استقراض کنیم.

هیچ استقراضی در کار نیست

وی افزود: زیرساخت‌ها و مقدمات اجرای طرح یارانه‌ای جدید از یک ماه گذشته کاملاً فراهم شده بود. تنها علت عقب افتادن اجرای این طرح، مشخص کردن منابع آن بدون هیچ نوع استقراض یا چاپ پول یا کسر کردن از سایر هزینه‌ها تامین شود. اگر منابع طرح در سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها مستقر شود، طرح‌ها به فوریت در دستور کار قرار می‌گیرند و اجرا می‌شوند. 

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ سوالی پیرامون آنکه «آیا دولت در طرح کالابرگ الکترونیکی مطابق آنچه در مجلس تکلیف شد، متعهد به حفظ قیمت‌های کالاهای اساسی پس از حذف ارز ترجیحی به اندازه قیمت‌های شهریور ۱۴۰۰ است؟» توضیح داد: بحث قیمت‌های شهریور ۱۴۰۰ و حفظ آن در چهارچوب بودجه سنواتی بود. در واقع وقتی سال ۱۴۰۰ تمام شد، ما با ورود به سال ۱۴۰۱ ضوابط جدید داریم. به این ترتیب ما به حفظ قیمت‌های شهریورماه سال ۱۴۰۱ متعهد خواهیم بود. تازه از نظر حقوقی و قانونی چون درباره بودجه سالیانه و سنواتی حرف می‌زنیم، از نظر قانونی می‌توانستیم و این اختیار را داشتیم به قیمت‌های ابتدای سال ۱۴۰۲ متعهد باشیم. 

عسگریان ادامه داد: هرچقدر منابع اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی توسط دولت و مجلس بیشتر تامین شود، مستقیماً ارزش ایجاد شده در آن به بخش تولید کالاهای اساسی در داخل بازمی‌گردد. یعنی حتی اگر منابع به ۳۰ یا ۴۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای این طرح برسد، بازهم به تولید خودمان برمی‌گردد. این درحالی است که برای اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی تا اینجا ۲۵ هزار میلیارد تومان نیز مصرف نشده است! 

وی با اشاره به اینکه اساسا طرح‌های کالابرگی که نسبتی با تولید کالا و مصرف دارند، نمی‌توانند تورم‌زا باشند، گفت: مردم اعتباری دریافت کرده و با آن کالا برای مصرف خودشان تهیه می‌کنند. به این ترتیب، هیچ نوع نقدینگی بی‌حسابی در جامعه تزریق نشده که بخواهد تورم‌زا باشد و این یکی از بهترین شکل‌های توزیع ثروت و یارانه در کشور است. به ویژه اینکه منابع اجرای این طرح نیازمند حذف یا اضافه کردن چیزی به بودجه نبوده و جزء منابع جاری و از قبل مشخص شده دولت در بودجه بابت هدفمندسازی یارانه‌ها بوده است. 

معاون اقتصادی و رفاهی وزارت تعاون ادامه داد: سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها قرار است باتوجه به ملاحظات سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی، هر طرحی که تصویب می‌کند با ارائه کامل منابع به دولت توصیه کند. به همین دلیل است که ما برای اولین بار در این دولت موفق شدیم شتاب رشد نقدینگی را کاهش دهیم. به خاطر آنکه کنترل بسیار سختی در این زمینه برای مهار نقدینگی در دستور کار داریم و به همین دلیل طرح کالابرگی خود را سه ماهه اعلام کردیم تا منابع اجرایی تداوم آن در بودجه سال آینده تعیین تکلیف شود. ضمن اینکه گران کردن هیچ کالایی مبنای افزایش منابع ارائه کالابرگ الکترونیکی نبوده است و مردم در این زمینه نیز فعلاً خیال‌شان راحت باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز