خبرگزاری کار ایران

معاون اقتصادی و رفاه وزیر کار اعلام کرد؛

اجرای طرح حمایت از مادرانِ فرزندانِ در سنین شیردهی با کالابرگ طرح یسنا/ ۹۰ درصد اولویت‌ها در طرح‌های کالابرگی متعلق به دهک اول تا سوم است/ یارانه ۴۵ هزار تومانی ده برابر افزایش یافته

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۱۶۰۰

رسالت رسانه‌ها این است که به خانوارهای دهک مربوطه این امر را منتقل کند که اگر این مبلغ اضافی یارانه برای آن کودک زیر دو سال اصابت نکند و خرج کودکان دیگر یا مسائلی بجز تغذیه کودک مربوطه شود، تا زمانی که مشاوره نگیرد، یارانه‌اش قطع خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا عسگریان (معاون اقتصادی و رفاه اجتماعی وزارت کار) در نشست آغاز طرح ملی ارایه سبد غذایی به مادران دارای فرزند زیر دوسال دهک یکم در جمع خبرنگاران حضور یافته و ظهر امروز از این طرح رونمایی کرد.

عسگریان تاکید کرد: ما در این دولت یارانه ۴۵ هزار تومانی را تا ده برابر افزایش دادیم. ما هزینه یارانه در این دولت را تا ۶۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش دادیم.

وی افزود: در زمینه کالابرگ الکترونیکی ۲۰۰ هزار فروشگاه به بارکدخوان مخصوص مجهز شدند. اکنون ۱۲۰ هزار تومان به عنوان کمک معیشتی تشویقی استفاده از کالابرگ نیز بر یارانه قبلی افزوده شده است. هفت دهک از مردم امروز مشمول طرح یارانه الکترونیکی به شکل کالابرگ هستند. یعنی کسی که از اقلام کالابرگ الکترونیکی با یارانه ۴۰۰ هزار تومانی خود استفاده کند با ۱۲۰ هزارتومان تشویقی، ۵۲۰ هزار تومان به ازای هر نفر دریافت می‌کند.

معاون وزیر کار تصریح کرد: تاکنون ۱۵ درصد از ۶۱ میلیون نفر جمعیت کشور از کالابرگ الکترونیکی اختیاری استفاده و با آن اقلام یازده گانه تهیه کردند. این درحالی‌ست که در ماه‌های اول تنها ۱۰۰ هزار نفر از این طرح استقبال کرده‌اند. درونمای ما این است که طبق برآوردها تا پایان امسال ۲۵ درصد از این هفت دهک مشمول از طرح استقبال کنند که از نظر ما نیز کافی نیست اما به دلیل اختیاری بودن این طرح، کالابرگ الکترونیک به مرور مورد استقبال قرار می‌گیرد.

وی در ادامه تاکید کرد: به ترتیب، برنج، ماکارونی، روغن، لبنیات، قند و شکر، حبوبات، مرغ، گوشت قرمز در شمول اقلام مصرفی این طرح هست. طبق داده‌های مرکز آمار ایران، ۲۷ هزار میلیارد تومان به مصرف خانوار به سبب اجرای این طرح به جامعه اضافه شده که وارد سبد تغذیه جامعه افزوده شده است.

عسگریان با بیان اینکه امنیت غذایی کودکان در اولویت است، به طرح یسنا اشاره کرد و گفت: وزارت بهداشت در خانه‌های بهداشت خود با کارت سلامت صادره برای نوزاد، برآورد خوبی از کودکانی که نیازمند کمک هستند، بدست آورده که ۱۴۰ هزار نفر هستند. ما به ازای هر کودک یک میلیون تومان به حساب سرپرست خانوار با ۱۶ قلم کالا اضافه کردیم که البته بطور متوسط یک میلیون تومان است.

وی با اشاره به راستی آزمایی این طرح گفت: اگر وزارت بهداشت گزارش کارت سلامت شش ماهه‌اش ارایه دهد که تغییری در رشد و سوءتغذیه ایجاد نشده باشد، یارانه قطع می‌شود که نشان می‌دهد سرپرست خانوار پول یارانه را خرج کودک نکرده است.

عسگریان با تاکید بر اجرای طرح یسنا برای حمایت از مادران دهک اول که کودکانشان در سنین شیرخوارگی زیر دو سال است، گفت: حمایت ما در این طرح نیز در قالب کالاهای غدایی و شامل چهار قلم اضافی خرما، سبزیجات، میوه جات، دانه‌های روغنی از جمله بادام و... است و شامل شیرخشک نیست چون اولا شیرخشک خودش یارانه دارد و ثانیا تاکید وزارت بهداشت بر استفاده از شیر مادر به جای شیرخشک است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۶۰ هزار نفر و خانوار از این طرح یسنا برای کودکان زیر دوسال استفاده کرده‌اند، گفت: رسالت رسانه‌ها این است که به خانوارهای دهک مربوطه این امر را منتقل کند که اگر این مبلغ اضافی یارانه برای آن کودک زیر دو سال اصابت نکند و خرج کودکان دیگر یا مسائلی بجز تغذیه کودک مربوطه شود، تا زمانی که مشاوره نگیرد، یارانه‌اش قطع خواهد شد.

معاون اقتصادی وزیر کار با بیان اینکه بیشترین مشمولین اصابت طرح یسنا در سیستان و بلوچستان و کمترین در گیلان و البرز مراجع به این طرح بودند، گفت: ما در ۲۰۰ هزار فروشگاهی که با ما متصل هستند، برنامه موبایلی کاربردی «شما» برای دهک یکم تا سوم را محل شناسایی فروشگاه طرف قرارداد با ما تهیه کردیم. در صورت عدم خرید طی یکماه، با اعلام پیامک قبلی هشدار، ۱۲۰ هزارتومان تشویقی حذف می‌شود.

وی با اشاره به طرح مادران یسنا گفت: در این طرح مادرانی که فرزند شیرخوار زیر دوسال دارند، در استان‌های سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، لرستان، خراسان جنوبی و هرمزگان ۲۲ هزار نفر مادر شناسایی شدند که مشمول دهک یکم هستند که ذیل این طرح شناسایی شدند و نفری ۴۰۰ هزار تومان بیشتر در قالب کالابرگ ۱۶ قلمی دریافت می‌کنند. در این کالابرگ مضاعف، لبنیات و سبزیجات محور قرار داده شده که برای مادران ضروری است. از امروز همه حساب‌ها با پیامک به سرپرستان مشمول این طرح ارسال می‌شود.

عسگریان تاکید کرد: طرح سلامت کودکان از چندماه قبل شروع شده که در آن ۱۲۳ هزار نفر شناسایی شدند که ۶۰ هزار نفر کودک تاکنون از آن استفاده کردند و برای رفع سوءتغذیه است که با طرح یسنا فرق می‌کند. در آن طرح رشد کودک معیار راستی آزمایی خواهد بود.

معاون وزیر کار اضافه کرد: ستاد اجرایی فرمان امام در تکمیل طرح یسنا که با کمک آستان قدس از نظر مالی اجرا شده، در حوزه شوینده و پوشک با کمک کمیته امداد وارد شده است. اولویت ما در تمام طرح‌های کالابرگی و حمایتی کشور، تا ۹۰ درصد فقط دهک یکم تا سوم است.

عسگریان گفت: با اجری طرح کالابرگ الکترونیک، به افراد متعلق به دهک‌های یک تا ۵ به طور متوسط مبلغ یک میلیون تومان و به مشمولان دهک‌های ۶ و ۷ مبلغ ۶۰۰ هزار تومان یارانه تعلق می‌گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز