خبرگزاری کار ایران

دبیراجرایی خانه کارگر رشت در نشست دبیران اجرایی شمال کشور مطرح کرد:

تلاش خانه‌های کارگر گیلان برای حمایت از نامزدهای همسو با کارگران در انتخابات/ اداره کار استان در پیگیری حقوق کارگران با ما همکاری نمی‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۹۰۰۰

ایزدی گفت: تعدادی از فعالان کارگری جوان ما در هیات‌های حل اختلاف که در تشکلات کارگری فعالیت دارند با ادامه تحصیل در رشته حقوق، وکیل شدند و دانسته‌های حقوقی آن‌ها به شدت برای جامعه کارگری مفید است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست اردوی یک روزه دبیران هیات‌های اجرایی خانه‌های کارگر استان‌های شمالی کشور صبح روز پنجشنبه (۲۸ دی ماه) در محل خانه کارگر محل دفتر بهزیستی شهر بابلسر با حضور دبیران اجرایی استان‌های شمالی، حسن صادقی معاون دبیرکل و تنی چند از مدیران و اعضای خانه کارگر جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. 

در این نشست یک روزه، حسن ایزدی (دبیر اجرایی خانه کارگر رشت) با اشاره به اینکه تاریخچه تشکیل تشکل‌های کارگری شمال کشور پس از انقلاب گفت: بنده و آقای دریابیگی در سال ۱۳۵۹ در اتحادیه انجمن‌های اسلامی فعالیت داشتیم و پس از آن در سال ۶۱ در ارتباط با آقای محجوب و خانه کارگر قرار گرفته و در ادامه اولین دفاتر خانه کارگر کشور را در گیلان و مازندران در سال ۱۳۶۳ ایجاد کردیم. 

وی با بیان اینکه ۵۴ درصد کل جمعیت گیلان (۵۸۰ هزار نفر) تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی بوده و مخاطب جامعه کارگری و خانه کارگر هستند، گفت: ۱۹۰ هزار نفر (نزدیک ۴۲۳ هزار نفر با خانواده) از جمعیت گیلان مستمری بگیر یا بازنشسته سازمان تامین اجتماعی هستند. کارگران در صنوف مختلف نیز در رابطه با سازمان تامین اجتماعی هستند. 

ایزدی تاکید کرد: تعدادی از فعالان کارگری جوان ما در هیات‌های حل اختلاف که در تشکلات کارگری فعالیت دارند که در این مدت با ادامه تحصیل به رشته حقوق پرداخته و وکیل شدند و دانسته‌های حقوقی آن‌ها به شدت برای جامعه کارگری مفید است و برای ما افتخار است که کارگران و فعالان کارگری ما در زمره خبرگان و نخبگان باشند و این باعث خدمت بیشتر به کارگران است. 

این فعال کارگری تصریح کرد: ما با سایر تشکلات بازنشستگی و کارگری کشور در مجموعه خانه کارگر گیلان تعامل خوبی داریم و تنها با خود اداره کار استان بر سر اجرای قانون مسئله و اختلاف داریم. ما وظیفه داریم که کارگرانی که مشکل حقوقی دارند را راهنمایی کنیم اما می‌بینیم ادارات کار استان گیلان در عمل قانون را به خوبی اجرا نمی‌کنند. متاسفانه مدیران اداره کار این منطقه معتقدند خانه کارگر و شورای اسلامی کار استان کارگران را تحریک می‌کنند که این ادعا به هیچ وجه صحیح نیست. 

دبیر اجرایی خانه کارگر رشت اظهار کرد: ما با نمایندگان مجلس استان گیلان البته در حوزه حقوق بازنشستگان و کارگران مشکل داریم. بسیاری از نمایندگان فعلی مجلس در روزهای گذشته به خانه کارگر آمدند و صحبت کردند، اما تاکنون از تعاملات ما با این نمایندگان هنوز دستاوردی ایجاد نشده است. هم کارگران در حقوق خود مشکل دارند و هم متاسفانه می‌بینیم که کشاورزان نیز مشکل دارند. برنج کشاورز گیلانی خریداری نمی‌شود و در شرایطی که قیمت تمام شده هر کیلو برنج وی ۸۰ هزار تومان شده است،  دلالان منطقه از وی آن برنج را تنها کیلویی ۶۰ هزار تومان می‌خرند. ما از نمایندگان مجلس استان خود می‌پرسیم برای کارگران و کشاورزان تهی دست که مثل ما کارگر هستند، در این مدت چه کرده‌اید؟ 

وی با اشاره به فعالیت گسترده دفاتر اجرایی خانه کارگر در شهرهای مختلف استان گیلان اظهار کرد: شهر رشت از نظر صنعتی کلانشهر محسوب می‌شود و ما باوجود چندین هزار عضو، باید بیشتر فعالیت کنیم. ما ۴ هزار عضو جدید داریم که در سال گذشته ۱۴۰۰ نفر از آنان آموزش‌های رایگان مجموعه خانه کارگر را استفاده کردند. همچنین ما در هیات‌های حل اختلاف و تشخیص نیز حضور داریم اما به دلیل ناتوانی مدیرکل اداره کار استان، رسیدگی به پرونده‌های کارگران گیلان بسیار طول می‌کشد و در مواردی کارشناسی بیش از یکسال طول کشیده است که باید در این رابطه یک تلاش جدی برای اصلاح صورت بگیرد. 

ایزدی در پایان به بحث انتخابات مجلس اشاره کرد و گفت: ما در استان گیلان با برخی نمایندگان نزدیک به خانه کارگر درحال تعامل هستیم و  از آن‌ها حمایت نیز می کنیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز