خبرگزاری کار ایران

در تماس با ایلنا مطرح شد؛

استفاده از دستگاه پرس فاقد سنسور جان کارگر را تهدید می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۳۳۸۳

برخی کارگران واحد‌های صنعتی جنوب تهران از وضعیت بد ایمنی محیط کار خود گلایه می‌کنند. آن‌ها مدعی‌اند اکثریت کارفرمایان از دستگاه‌های پرس فاقد سنسور‌های ایمنی استفاده می‌کنند و هر آن احتمال وقوع حادثه کار وجود دارد.

برخی کارگران شاغل در شهرک‌های صنعتی جنوب تهران در تماس با خبرنگار ایلنا، از وضعیت بد ایمنی محل کار خود گلایه کردند و گفتند: کارگرانی که در این واحدهای صنعتی مشغول کارند که از شرایط ناایمن محیط کار خود رضایت ندارند.

این کارگران با بیان اینکه هر لحظه احتمال وقوع حادثه کار وجود دارد و کار بدون داشتنِ تجهیزات ایمنیِ لازم بازی با جان است، افزودند: هر چند حوادث کار همیشه در طول تاریخ رخ داده‌اند و در آینده نیز رخ می‌دهند، اما با انجام اقدامات ساده‌ای می‌تواند محیط کار را ایمن‌تر نمود و جلوی بسیاری از حوادث را گرفت. برای مثال با نصب یک سنسور کوچک روی دستگاه پرس در محیط‌های صنعتی می‌توان جلوی بسیاری از حواث شغلی را گرفت.

آن‌ها با بیان اینکه رعایت ایمنی در محل کار یک الزام قانونی است، افزود: با پیاده‌سازی سیستم ۵S، تمیز کردن لکه‌ها روغن و سایرمایعات ریخته شده کف محل کار، قرار دادن تجهیزات در جاهای مخصوص به خود، بهبود روشنایی، تهیه دستورالعمل کار برای ارتفاع و ملزم کردن کارگران برای پوشیدن لباس کار و کفش‌های ایمنی مقاوم و استفاده از عینک‌های مخصوص می‌توان جلوی بسیاری از حوادث شغلی را گرفت.

این کارگران گفتند: غالب دستگاه‌های پرس نصب شده در واحدهای صنعتی مستقر در جنوب تهران فاقد سنسورهای ایمنی‌اند و در داخل کشور تولید می‌شوند. زمانی مصدومیت در منطقه عمل پرس‌ها رخ می‌دهد که متصدی پرس حین کار دست خود را برای قرار دادن یا خارج کردن آن در منطقه پرس، وارد محدوده خطر می‌کند. متصدیان این ماشین‌ها اغلب به علت اینکه این دستگاها فاقد سنسور هستند هنگام کار، دچار صدمات جدی می‌شوند که عمدتا بروز این حوادث باعث قطع دست یا آسیب دیدگی انگشتان تا مچ می‌شود.

این کارگران با بیان اینکه بارها از مسئولان کارخانه‌ها وحتی بازرسان کار درخواست رفع مشکلات دستگاه‌ها را کرده‌ایم و به دنبال این پیگیری‌ها هنوز نتیجه‌ای عایدمان نشده است، در ادامه گفتند: اگر وضعیت نصب دستگاه‌های پرس غیر ایمن در محل کار کارگران ادامه پیدا کند قطعا حین کار جان کارگران شاغل در این کارخانه تهدید می‌شود.

یکی از کارگران واحدهای صنعتی جنوب شرق تهران با اشاره به اینکه به طور کلی حدود ۸۰ درصد تولیدات صنعتی به نوعی با صنعت پرسکاری در ارتباط هستند، گفت: داشتنِ تجهیزاتِ ایمنی لازم کمترین حقی است که کارگران باید از آن بهره‌مند شوند. حقی که مستقیم با جان کارگران در ارتباط است اما در برخی از کارگاه‌ها به راحتی نادیده گرفته می‌شود.

او در تشریح وضعیت کارگران بعد از حادثه  گفت: اکثر کارگرانی که با دستگاه‌های پرس دچار حادثه می‌شوند از کار افتاده شده و خانه‌نشین می‌شوند. طبق ماده ۷۰ قانون تامین اجتماعی کمیسیون پزشکی درباره میزان ازکارافتادگی کارگر حادثه دیده تصمیم‌گیرمی‌کند اما در موارد بسیار کارگران از رای نهایی کمیسیون‌های پزشکی رضایت ندارند.

این کارگر افزود: متاسفانه در برخی حوادث شغلی نه کارفرما و نه مسئولان مربوطه؛ مسئولیت این گونه حوادث را نمی‌پذیرند و دلگرم به بیمه حوادث هستند. به عنوان نمونه یکی از همکاران که سال گذشته بر اثر حادثه کار با دستگاه پرس دچار نقص عضو و از کار افتاده شده بود با شکایت به کمیسیون پزشکی به اوگفته بودند با استفاده از دست مصنوعی می‌تواند به محل کار سابقش برگردد واز کارفرما در خواست کار سبک کند. در این گونه مواقع وقتی برخی کارفرمایان اوضاع را سخت می‌بینند یا اقدام به اخراج کارگر کرده یا کارگاه را تعطیل می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز