خبرگزاری کار ایران

مجلس مجوز داد:

امکان اشتغال نخبگان غیرایرانی از طریق معاونت علمی و وزارت کار

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۰۹۸۷

در بند(ث) ماده ۹۸ لایحه برنامه هفتم آمده است؛ معاونت علمی، فناوری ریاست جمهوری با همکاری وزارت کار مکلف است ظرف یکسال، امکان اشتغال و اقامت دانش‌آموختگان بین‌المللی نخبه‌ را فراهم کند.

به گزارش ایلنا، نمایندگان مردم در مجلس طی بررسی برنامه هفتم توسعه کشور، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را مکلف کردند با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ظرف یکسال پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون، امکان اشتغال، اقامت و تسهیلات کنسولی را برای دانش‌آموختگان بین‌المللی نخبه‌ای که تقاضای لازم برای کار آنها در کشور وجود دارد، فراهم کند.

نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز (سه‌شنبه ۲ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با بند (ث) ماده ۹۸ لایحه مذکور با ۱۷۱ رأی موافق، ۳۵ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۴ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند. 

در جریان بررسی بند(ث) این ماده، محمدتقی نقدعلی (نماینده مخالف طرح) در مخالفت با آن، گفت: این بند ابهام دارد؛ باید مشخص شود منظور از فراهم آوردن امکان اشتغال برای دانش‌آموختگان بین‌المللی چیست، اگر منظور دانش‌آموختگانی باشد که تابعیت ایران را دارند این یک تبعیض است و اگر قرار است امکان اشتغال فراهم شود باید برای همه نخبگان چه افرادی که در دانشگاه‌های خارجی و چه افرادی که در دانشگاه‌های داخلی تحصیل کردند، فراهم شود. 

همچنین مجتبی یوسفی در موافقت با بند مذکور بیان کرد: هرچند که ما باید به ظرفیت نخبگان داخلی توجه کنیم اما یکی از امکانات مناسبی که در برنامه هفتم با همراهی مجلس و دولت پیگیری شد حرکت به سمت مسئله‌محوری در آموزش بود که در حال حاضر با این بند این مهم محقق می‌شود. 

محمدعلی زلفی‌گل (وزیر علوم، تحقیقات و فناوری) با حضور در صحن علنی مجلس طی سخنانی اظهار کرد: ما باید از ظرفیت دانش‌آموختگان رشته‌های نوظهور و نوپدید استفاده کنیم و اجازه دهیم از ظرفیت استعدادهای برتر به درستی استفاده شود. 

محسن زنگنه (سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه) در دفاغ از این بند، گفت: مسائل را نباید احساسی کنیم. درهای کشور را باید برای استفاده از این ظرفیت باز کنیم، از نگاه برخی افراد که بیان می‌کنند، قرار است جاسوس بیاید، تعجب می‌کنم. 

وی با اشاره به اینکه کشورهایی مانند عربستان، ترکیه، آمریکا یا کشورهای اروپایی نخبگان ما را به کار گرفته‌اند، ادامه داد: چرا این کار را تمجید می‌کنیم اما زمانی که می‌گوییم ما از نخبگان و دانش‌آموختگان بین‌المللی (در این بند بیان نشده ایرانی یا غیرایرانی) این مسائل مطرح می‌شود، این چه نگاهی است که تا ما می‌خواهیم از مشارکت بخش خصوصی صحبت کنیم گفته می‌شود جاسوس می‌آید، یا زمانی که به دنبال این هستیم که از ظرفیت استاد دانشگاه از خارج کشور استفاده کنیم، گفته می‌شود می‌خواهند جاسوسی کنند. 

این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: این چه تفکری است، ما باید ازاین موضوع استقبال کنیم، اگر قرار است هر فردی که وارد کشور شود ما نگاه امنیتی داشته باشیم درست نیست، منظور از این بند این است که اگر یک نخبه علمی بین‌المللی تمایل داشت با ما همکاری کند ما شرایط اشتغال وی را فراهم کنیم؛ تا رویکردها و نگرش را عوض نکنیم نمی‌توانیم ریل‌گذاری درستی در قانون داشته باشیم. 

محمدباقر قالیباف (رئیس مجلس شورای اسلامی) در ادامه با اشاره به ماده (۲۱) قانون کار، گفت: ما در این ماده درباره اشتغال اتباع خارجی قانون داریم و آنچه در این بند مطرح شده مربوط به این است که محوریت کار به معاونت علمی و فناوری واگذار شده است. در واقع ماده ۲۱ قانون کار مسئولیت را به وزارت تعاون داده، ما اینجا می‌خواهیم این را حل کنیم و بحث اینکه می‌تواند یا نمی‌تواند نیست، قانون تصویب شده و می‌تواند. ما در اینجا موضوع را فنی‌تر و تخصصی‌تر کرده و محوریت کار را به معاونت علمی سپرده‌ایم. 

در بند(ث) ماده ۹۸ لایحه برنامه هفتم آمده است؛ معاونت علمی، فناوری ریاست جمهوری با همکاری وزارت کار مکلف است ظرف یکسال، امکان اشتغال، اقامت و تسهیلات کنسولی دانش‌آموختگان بین‌المللی نخبه‌ای که تقاضای لازم برای کار آن‌ها در کشور وجود دارد، را فراهم نماید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز