خبرگزاری کار ایران

پاسخ سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به گزارشی پیرامون «بی‌نظیر بودن استقبال از طرح‌های مهارت‌آموزی»

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۷۹۸۵

سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در پاسخ به گزارشی با عنوان «بی‌نظیر بودن استقبال شرکت‌ها و فعالان اقتصادی از طرح‌های مهارت آموزی این سازمان» جوابیه صادر کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در پاسخ به گزارش اخیر ایلنا پیرامون به اظهارنظر رئیس این سازمان که از «بی‌نظیر بودن استقبال شرکت‌ها و فعالان اقتصادی از طرح‌های مهارت آموزی این سازمان» گفته بود، جوابیه‌ای ارسال کرد.

در جوابیه این سازمان آمده است:

با توجه به عملکرد شش ماهه اول سال جاری، 34 درصد از کل آموزش های بخش دولتی معادل 27.282.193 نفر ساعت بر اساس تفاهم نامه همکاری با سایر نهاد ها و ارگانها و 26 درصد از آموزش ها معادل 21.037.580 نفر ساعت بر اساس قراردادهای منعقده با سایر ارگانها و نهادها و 10 درصد معادل 8.198.272 نفر ساعت در مراکز پذیرنده محیط کار واقعی و هر سه مدل بر اساس تقاضای طرفین قرارداد و تفاهم نامه و نیاز به نیروی کار ماهر یا بروز رسانی مهارت شاغلین صورت گرفته است. در این بین 29 درصد از آموزش های دولتی در مراکز ثابت دولتی و شعب شهری برای متقاضیان مهارت آموزی خدمات آموزشی ارائه نموده است.

سازمان آموزش فنی و حرفه ای در 6 ماه نخست سال جاری به 197.104.026 نفرساعت آموزش های مهارتی ارائه شد که 60 درصد از کل آموزش های ارائه شده در بخش خصوصی (104.155.033 نفر ساعت بخش خصوصی و در مراکز جوار و بین کارگاهی 13.295.744) که نشان از توسعه آموزش ها در بخش خصوصی و چابک سازی دولت و 40 درصد از آموزش ها در بخش دولتی ارائه می شود که از  این 40 درصد بخش اعظمی از آموزش ها در مشارکت با سایر ارگانها و نهادها در قالب تفاهم نامه و قرارداد در جهت رفع نیاز به نیروی کار ماهر می باشد، انجام می پذیرد.

همچنین در خصوص تأمین نیرو های مورد نیاز بنگاه های اقتصادی مختلف که از سازمان متبوع درخواست نیرو کار نموده اند و پاسخهای ارائه شده، به پیوست ارائه شده است.

بالغ بر 50 تفاهم نامه در راستای ارائه خدمات آموزشی به سایر نهادها و ارگانها که منجر به ارائه خدمات آموزشی در راستای رفع نیاز به نیروی ماهر و بروز رسانی مهارت شاغلین طرفین تفاهم نامه ها و قرار دادها منعقد و در دست اجرا می باشد.

شایان ذکر است مراکز جوار و بین کارگاهی مراکزی بهره ور و پیش رو در آموزش های مهارتی هستند که با بهره گیری از ظرفیت خط تولید و آموزش های منطبق با نیاز واقعی بازار کار و آمایش سرزمین و در راستای ارتقاء بهره وری و پایداری شغلی صورت می گیرد. آموزش های تخصصی و منطبق با نیاز بازار کار برای شش ماهه ابتدای سال 1402 به میزان 13.295.744 نفر-ساعت و 260.014 نفرساعت مراکز کارآموزی جوار کارگاهی و بین کارگاهی  که توسط بنگاه های اقتصادی راه اندازی شده است ومراکزی که تحت نظارت آموزش فنی وحرفه ای فعالیت دارند صورت پذیرفته است که این میزان در مقایسه با دوره های قبل، بی نظیر می‌باشد.

در راستای ارائه خدمات آموزشی در مراکز جوار و بین کارگاهی، ویژه شاغلین بنگاه های اقتصادی، به پیوست لیست 215 اتحادیه در سراسر کشور که دارای مجوز و مرکز جوار و بین کارگاهی زیر نظر سازمان آموزش فنی و حرفه ای می باشد ارائه شده است.

در ادامه در راستای پاسخگویی به نیاز به نیروی ماهر در کشور باید افزود عدم اجرای قانون الزام فراگیری آموزشهای فنی و حرفه‌ای برای اشتغال به کار مصوب سال 1376 با محتوای " به منظور بهره‌گیری هرچه کامل‌تر از سرمایه‌گذاریهای انجام شده و ارتقای کیفی تولیدات و تنظیم مهارتهای موجود، کلیه کارفرمایان ‌واحدهای صنعتی، تولیدی، خدماتی و صنفی موظفند از متقاضیان اشتغال بکار گواهینامه مهارت فنی و حرفه‌ای از مراجع ذیصلاح مطالبه و همچنین‌زمینه ارتقای آموزش کارگران ساده و ماهر و نیمه ماهر خویش را فراهم نمایند." یکی از چالشهایی است که با اجرای این قانون توسط کارفرمایان برطرف شود.

همچنین اختصاص کمتر از یک درصد بودجه آموزشی کشور به سازمان آموزش فنی و حرفه ای، در حالیکه آموزشهای فنی حرفه ای از پر هزینه ترین نوع آموزشها بدلایل نیاز به مواد مصرفی ، تجهیزات آموزشی منطبق با نیاز بازار کار و تکنولوژی روز بازار کار، و عملی بودن آموزشها به جای آموزشهای تئوری، سنخیتی با این نوع آموزش ها ندارد.

در نهایت قابل ذکر است سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به 19 گروه هدف، مشتمل بر آسیب دیدگان اجتماعی( خانواده های آسیب دیده از اعتیاد) -افراد دارای معلولیت - پناهندگان و اتباع خارجی - دانش آموختگان و فارغ التحصیلان دانشگاهی - دانش آموزان – دانشجویان - زنان خانه دار - زنان سرپرست خانوار و اعضای خانواده هایشان – زندانیان - ساکنین سکونتگاه غیر رسمی - ساکنین مناطق روستایی - ساکنین مناطق محروم مرزی - سربازان وظیفه - شاغلین بنگاه های اقتصادی – عشایر - کودکان کار و خیابان - متقاضیان مهارت آموزی - مشمولان بیمه بیکاری - معتادین بهبود یافته، شاغلین بنگاههای اقتصادی، در 31 استان در 658 مرکز دولتی، 4845 کارگاه آموزشی و 20794 آموزشگاه آزاد دارای عملکرد در ثبت نام کار آموز در سراسر کشور، بدون محدودیت در جنسیت و نوع خدمات، خدمات آموزشی ارائه می نماید که نشاندهنده پوشش جامعه هدف در همه اقشار جامعه و در سطح کل کشور می باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز