خبرگزاری کار ایران

تاخیر یک ونیم ماهه در پرداخت حقوق کارگران قرق‌بان جنگل مازندران

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۳۴۹۷

پرداخت حقوق حدود ۳ هزار قرق بان حفاظت از جنگلهای استان مازندران یک ماه نیم به تاخیر افتاده است.

سیدعلی اکبر علوی نژاد (نماینده کارگران شرکت‌های تعاونی جنگل‌های نقی ده مزده) در تماس با خبرنگار ایلنا گفت: پرداخت حقوق حدود ۳ هزار کارگر قرق‌بان حفاظت از جنگل‌های مازندران که در قالب ۱۲ شرکت تعاونی مشغول کارند، از یک ماه نیم پیش به تاخیر افتاده است.

این فعال کارگری مدعی است؛ مشکلات و چالش‌های کارگری حافظان جنگل از سال ۹۵ با اجرای طرح تنفس جنگل به وجود آمد و تا سال ۹۸ با جلسات متعدد با نمایندگان و رئیس برنامه بودجه، برخی مشکلات برطرف شد و برای تامین منابع مالی از اعتبارات تملکی به هزینه‌ای رسیدیم، اما اکنون دوباره با تملکی شدن مشکلات مزدی‌مان از سر گرفته شده است.

به گفته وی؛ دولت با کنار گذاشتن اعتبارات هزینه‌ای مجددا باید در هر دور پرداخت حقوق بخشی از دارایی‌های تملکی خود را به فروش برساند.

او در ادامه گفت: پیگیری‌های بی‌نتیجه کارگران قرق‌بان از مسئولان استانی در اعتراض به‌ عدم پرداخت دستمزد درحالیست که روز پنجم مهرماه که آقای رعیتی فر (معاون روابط کار وزیر کار) برای بازدید از معادن زغال سنگ سوادکوه به استان مازندران سفر کرده بود، وعده پیگیری مطالباتمان را داد که هنوز تحقق نیافته است.

به گفته علوی نژاد؛ قرق‌بانان و حافظان جنگل در کنار معوقات دستمزد و حقوق‌شان مشکل‌ عدم تامین امنیت شغلی و جانی هم دارند و در صورتی که اتفاقی برای خود وکارشان رخ دهد، کسی پاسخگو نیست.

او گفت: کار قرق‌بانان برای حفاظت از جنگل‌ها به صورت شبانه‌روزی است و ساعات کاری ندارد با این حال بعداز ۱۰ تا ۲۷ سال سابقه کار هنوز وضعیت شغلی و حقوقی مشخصی ندارند.

او افزود: در حالی مطالبات‌مان با تاخیر پرداخت می‌شود که همه چیز گران شده اما مسئولان سازمان منابع طبیعی و سازمان جنگلداری استان به عنوان نهاد‌های متولی، واکنشی به تعیین تکلیف وضعیت مطالبات‌ و پرداخت حقوق معوقه و وضعیت شغلی‌شان نشان نمی‌دهند.

او گفت: حقوق اکثر قرق‌بانان به صورت حداقلی مصوبه شورای عالی کار پرداخت می‌شود و تامین کننده مایحتاج روزانه خانواده‌هایشان نیست.

به گفته او؛ کارگران قرق‌بان جنگل‌های استان مازندران خواستار وصول مطالبات عقب‌افتاده خود از سازمان جنگلبانی و منابع طبیعی هستند. آن‌ها انتظار دارند مسئولان پیگیر خواسته‌ی آن‌ها در ارتباط با وصول معوقات مزدی و سروسامان دادن به وضعیت شغلی‌شان باشند.

رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان مازندران با بیان اینکه وضعیت جنگل‌های مازندران خوب نیست و اگر مسئولان از قرق‌بانان حمایت نکنند این جنگل‌ها نابود می‌شوند، گفت: در چارچوب طرح تنفس جنگل، شرکت‌هایی که کارگران حفاظت با آن‌ها کار می‌کنند، با سازمان منابع طبیعی استان قرارداد یک‌ساله دارند. کارگران می‌گویند دولت با جذب شرکتهای واسطه‌ای تامین نیرو منابع مالی پرداخت حقوق را به این شرکت‌ها می‌دهد و بعد آن‌ها به حساب کارگران قرق‌بان واریز می‌کنند.

او افزود: از مسئولان درخواست داریم که به موضوع مطالبات حدود ۳ هزار کارگر قرق‌بان که در ۳۰ سال گذشته مسئولیت نگهداری از منابع جنگلی را برعهده داشته‌اند، رسیدگی کنند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز