خبرگزاری کار ایران

در همایش ایمنی و بهداشت شغلی مطرح شد؛

رعیتی فرد: ۴درصد از تولید ناخالص ملی صرف حوادث و بیماری‌های شغلی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۲۲۲۵

معاون روابط کار گفت: سالانه ۴درصد از تولید ناخالص ملی صرف حوادث و بیماری‌های شغلی می‌شود. سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی ایمنی و بهداشت سبب کاهش این هزینه‌ها می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی حسین رعیتی فرد (معاون روابط کار وزارت کار)، در همایش ایمنی و بهداشت شغلی گفت: طبق مواد ۸۵ و ۸۶ حفاظت و صیانت از نیروی کار از وظایف مهم وزارت کار است. در شورای عالی حفاظت فنی با کمک شرکای اجتماعی‌مان باید بتوانیم آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌هایی برای صیانت از نیروی کار و همچنین سرمایه‌ی کارفرمایان داشته باشیم. 

وی گفت: سال گذشته با کمک بازرسان کار، مسئولان ایمنی و بهداشت و کمیته‌های حفاظت فنی تلاش شد حوادث کار کمتر شود. ۱۴ درصد حوادث کار و ۱۱ درصد هم فوتی‌های ناشی از کار کاهش یافت. 

رعیتی فرد به مقاوله‌نامه ۱۵۵ اشاره کرد و گفت: برای ایجاد وحدت فرماندهی در حوزه ایمنی و بهداشت شغلی به مقاوله‌نامه ۱۵۵ پیوستیم. نکته‌ی مهم در این مقاوله‌نامه، افزایش دامنه‌ی شمولِ موضوع ایمنی و بهداشت کار است؛ به طوریکه که قبلا صرفا حوادث و کارگاه‌های مشمول قانون کار موضوع این قوانین بود اما طبق قانون و آیین‌نامه همه‌ی افرادی که فعالیت اقتصادی دارند، از جمله کارمندان دستگاه اجرایی، نیز تحت شمولیت این قانون قرار می‌گیرند. 

معاون روابط کار وزارت کار در ادامه به آمار حوادث کار در جهان اشاره کرد و گفت: شرایط و محیط کار ناایمن سبب شد در سال ۲۰۲۳ تعداد ۳۴۰میلیون حادثه اتفاق بیفتد. ۱۶۰ میلیون بیماری شغلی در سال اتفاق می‌افتد و ۳۱۳ میلیون کارگر درگیرِ آن هستند. همچنین هر سال ۲میلیون و ۳۰۰ هزار نفر فوتی ناشی از کار در جهان داریم که روزانه چیزی حدود ۶هزار و ۲۰۰ نفر می‌شود. 

وی گفت: در کشورهای اطراف و مشترک المنافع، تعداد قربانیان ناشی از کار ۱۲ میلیون نفر هستند. حوادث بزرگی مثل حادثه متروپل تقریبا ۵میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بیمه شغلی در آینده بیشترین مرگ و میر را رقم خواهد زد. کار با مواد خطرناک به تنهایی سبب مرگ ۶۵۲هزار نفر در سال خواهد شد. 

رعیتی فرد سپس به آمار حوادث ناشی از کار در ایران اشاره کرد و گفت: سال ۱۴۰۰ تعداد حوادث شغلی، ۸هزار و ۹۳۱ نفر بود که در سال ۱۴۰۱ به ۷هزار و ۹۵۰ نفر رسید و۱۴ درصد کاهش یافت. تعداد فوتی‌ها در سال ۱۴۰۰ نیز ۷۱۱ نفر بود که در سال ۱۴۰۱ یازده درصد کاهش یافت. 

معاون روابط کار گفت: سالانه ۴درصد از تولید ناخالص ملی صرف حوادث و بیماری‌های شغلی می‌شود. سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی ایمنی و بهداشت سبب کاهش این هزینه‌ها می‌شود. 

رعیتی فرد در مورد مقاوله‌نامه ۱۵۵ ایمنی و بهداشت گفت: امیدواریم بتوانیم اجرای فرآیند را به سرعت آغاز کنیم. یک سال بعد از الحاق به مقاوله‌نامه، این قانون لازم الاجراست و سال آینده باید بتوانیم اولین گزارش را از حوادث و بیماری‌های شغلی ارائه دهیم. 

وی گفت: طبق مقاوله‌نامه و آیین نامه اقداماتی باید به انجام برسد؛ از جمله این اقدامات شناسایی خطرات ذاتی موجود در محیط کار، شناسایی و کنترل و حذف خطرات، تامین نیروی کار آموزش دیده، انطباق ماشین و تجهیزات و ساعت کار با توانایی جسمی و فکری کارگر، حمایت از کارگران و نمایندگان آن‌ها، ایجاد انضباط ضمانت اجرای لازم، ثبت حوادث شغلی در بنگاه‌های اقتصادی از سوی کارفرمایان، طراحی سامانه‌ای برای بررسی عوامل فیزیکی، شیمیایی و زیستی و دیگر اقدامات است. 

رعیتی فرد در پایان گفت: امیدواریم با اقداماتی که برای اجرای این مقاوله‌نامه انجام می‌دهیم حوادث و بیماری‌‎های ناشی از کار کاهش پیدا کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز