خبرگزاری کار ایران

رئیس کارگروه تحول دیجیتال سازمان تامین اجتماعی:

قطعی مقطعی سیستم نسخه الکترونیک در روزهای گذشته را تایید می‌کنیم/ داروخانه‌ها به‌جای محاسبه قیمت آزاد موظف به وارد کردن نسخه دستی در سیستم پس از اتصال مجدد هستند

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۱۰۲۲

آخوندی گفت: قطعی سیستم نسخه الکترونیک در این دو روز اندکی طولانی شده است، و بنده از طرف متولیان امر در سازمان تامین اجتماعی بابت این مسئله از افراد تحت پوشش و مراجعین عذرخواهی می‌کنم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در روزهای گذشته مراجعان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی دچار مشکل قطعی سیستم در مراکز درمانی و دارویی طرف قرارداد سازمان تامین اجتماعی بودند. این قطعی البته مقداری بیش از حد معمول بوده و باعث شده برخی مراکز به مراجعین پیشنهاد تهیه دارو خارج از فرآیند نسخه الکترونیک سازمان تامین اجتماعی (یعنی از طریق آزاد و با قیمت بازار) را بدهند. البته در روزهای گذشته این شائبه مطرح شده است که مراکز دارویی و درمانی مربوطه برای آنکه حجم نقدی فعالیت خود را افزایش دهند، قطع شدن سیستم را بهانه‌ای برای اخذ پول از مراجعین کنند. 

در این رابطه امیرحسین آخوندی (رئیس کارگروه تحول دیجیتال و مهندسی مجدد سازمان تامین اجتماعی) با تایید وقوع این قطعی در روزهای یکشنبه و دوشنبه این هفته، اظهار کرد: متاسفانه قطعی سیستم نسخه الکترونیک در این دو روز اندکی طولانی شده است، و بنده از طرف متولیان امر در سازمان تامین اجتماعی بابت این مسئله از افراد تحت پوشش و مراجعین عذرخواهی می‌کنم. علت بروز این مسئله مشکلات زیرساختی از سمت خود سامانه‌های سازمان تامین اجتماعی بوده است. 

وی افزود: در هیچ توافق‌نامه‌ای در حوزه خدمات اینترنتی، هرگز این وعده داده نمی‌شود که سیستم بدون قطع شدن تضمین می‌شود. ما در یک بازه زمانی معقولی روی بحث پایداری سرویس کار می‌کنیم. در سال ۱۴۰۱ حدود ۹۹.۳ درصد پایداری سیستم داشتیم و این میزان در سال ۱۴۰۲ به ۹۹.۴ درصد ارتقاء نیز یافته است. به این معنا که میزان مدت قطعی سیستم در مقایسه با کل ساعات ارائه خدمات کمتر از یک درصد بوده و این میزان کمتر از یک درصد نیز درحال کاسته شدن است. 

او تاکید کرد: در اوج زمان پیک مراجعات گاهی اتفاقی می‌افتد که باعث ناپایداری سیستم شود. این اتفاق می‌تواند خرابی یک سوئیچ سرور باشد یا قطعی و کندی سرویس‌های خارج سازمان تامین اجتماعی باشد. زیرا سرویس‌دهی ما بر مبنای یکسری سرویس‌های اطلاعاتی خارج مجموعه است. برای مثال برای چک کردن شماره تلفن همراه فرد، از سرویس موسوم به «شاهکار» و. . استفاده می‌شود. با این حال همکاران ما مدام در حال رصد و مونیتور کردن نوسان‌ها و ارائه خدمات هستند. 

بیمه شده داروی خود را براساس نسخه در زمان قطعی می‌گیرد و بعد از آن وقتی سیستم دوباره برقرار شد، داروخانه نسخه را باید وارد سیستم کند. در این زمینه توجیه و توضیح لازم نیز به تمامی مراکز داده شده است و مراکز باید بر همین مبنا عمل کنند.

آخوندی تصریح کرد: ما درحال اجرای قوانین بالادستی هستیم و در زمینه قطعی‌های سیستمی ما طبق بند (ک) تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ قانون‌گذار به ما اجازه داده است که در زمان قطعی، کندی، مشکلات زیرساختی یا حتی بلایای طبیعی تا حجم ۲۰ درصد نسخ در تمامی مراکز درمانی و دارویی طرف قرارداد به صورت کاغذی و دستی انجام شود تا تعهد سازمان تامین اجتماعی پابرجا بماند. این هم در بخش نسخه‌نویسی و هم در بخش نسخه‌پیچی یک تکلیف قانونی است. بیمه‌گذار (سازمان تامین اجتماعی) بر این مبنا خدمات به بیمه شده را متوقف نمی‌کند. پرداخت‌ها در این زمینه به مراکز طبق این بند تبصره قانون بودجه به طرق مختلف و در قالب سرویس‌های دیگر از سوی سازمان تامین اجتماعی انجام می‌گیرد. 

رئیس کارگروه تحول دیجیتال سازمان تامین اجتماعی افزود: در بخش پرتال درمان و نسخه پیچی وقتی قطعی رخ بدهد، پس از اتصال، داروخانه نسخه دستی و کاغذی را می‌تواند وارد سیستم کند کارهای لازم در جهت درج نسخه الکترونیک را انجام دهد. بر این اساس بیمه شده داروی خود را براساس نسخه در زمان قطعی می‌گیرد و کارهای لازم در این حوزه از سوی مرکز درمانی و دارویی انجام می‌شود و بعد از آن وقتی سیستم دوباره برقرار شد، داروخانه نسخه را باید وارد سیستم کند. در این زمینه توجیه و توضیح لازم نیز به تمامی مراکز داده شده است و مراکز باید بر همین مبنا عمل کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز