خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

برنامه توسعه پیشنهادی کمیسیون تلفیق مجلس نگاه سرمایه سالارانه دارد/ تشکل‌های کارگری ارتباط با نمایندگان حوزه انتخابیه خود را حفظ کنند

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۵۶۵۸

بابایی کارنامی گفت: توصیه می‌کنیم که تشکل‌های کارگری و بازنشستگی کشور ارتباط خود را با نمایندگان حوزه انتخابیه خود ادامه دهند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، با انتشار متن شور اول برنامه هفتم توسعه که با رای اکثریت اعضای کمیسیون تلفیق امضاء شده است، کارگران و بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی از تصمیم عجیب این کمیسیون در بازگرداندن مفاد حذف شده این برنامه در مجلس (به ویژه در حوزه روابط کار و بازنشستگی و. .) شگفت‌زده شدند. طرح دوباره مبحث طرح استاد-شاگردی، افزایش سن بازنشستگی به بیش از شصت سال برای بیمه شدگان جدیدالورود سازمان تامین اجتماعی از زمان اجرای برنامه و سایر موارد مشابه، واکنش‌هایی را در پی داشته است. 

علی بابایی کارنامی (نماینده کمیسیون اجتماعی در کمیسیون تلفیق و رئیس فراکسیون کارگری مجلس) با اشاره به تصویب اصلاحیه این کمیسیون با بازگرداندن برخی مفاد ضد کارگری و بازنشستگی اظهار کرد: ما از برخی جزئیات این تصمیم‌گیری اطلاعی نداریم و به هرحال، این تصمیم، دیدگاه اکثریت نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق بوده است. ما از جزئیات این مصوبه در کمیسیون تلفیق بیشتر در اخبار و رسانه‌ها شنیدیم. اما به هرحال، موضع ما به‌عنوان مخالفین فصل‌های بازنشستگی و روابط کار برنامه هفتم، همچنان همان موضع مخالفت و رای منفی است. 

وی افزود: ما با هر قانون، برنامه و سیاستی که به امنیت شغلی کارگران آسیب بزند، مخالف هستیم و در برابر آن خواهیم ایستاد. افرادی که دنبال برپا کردن قواعد سرمایه‌سالاری و سرمایه‌داری در ایران هستند، باید بدانند که تفکر دفاع از نیروی کار، بازنشستگان و مستضعفان جامعه و ارزش‌های انسانی مربوط به حفظ کرامت انسانی کارگران در مجلس حضور داشته و در برابر هجمه‌ها کوتاه نخواهد آمد. 

بابایی کارنامی تصریح کرد: دفاع از رانت‌های اقتصادی، سوءاستفاده و استثمار سرمایه‌دارانه هزینه‌هایی دارد که برخی با اقداماتی مانند طرح استاد و شاگردی و افزایش سن بازنشستگی و کاهش تعهدات صندوق‌ها، دنبال آن هستند که این هزینه‌ها را از جیب مردم پرداخت کنند. ما تلاش می‌کنیم که با ایستادگی مقابل این جریان تا جای ممکن جلوی این روند را در مجلس بگیریم. 

نماینده کمیسیون اجتماعی مجلس در کمیسیون تلفیق در پاسخ به این سوال که «آیا ممکن است چنین برنامه‌ای که در شور اول با این کیفیت تصویب شده در صحن علنی نیز رای نمایندگان را به‌دست آورد؟» گفت: اینکه با اکثریت آرای کمیسیون تلفیق چنین متنی رای آورده باشد، نشان‌گر آن است که اصلا بعید نیست که در صحن علنی نیز چنین برنامه‌ای رای بیاورد. اما ما وظیفه‌ای داریم که باید به آن عمل کنیم. بالاخره نمایندگان مخالف طرح در مجلس یازدهم کم نیستند. همین مجلس در بسیاری از مسائل کارگری مورد ایراد ما بوده و تحت تاثیر آموزه‌های سرمایه‌داری است، حضور بسیاری از نمایندگان حامی مستضعفان و کارگران را نیز در درونش شاهد هستیم. 

رئیس فراکسیون کارگری مجلس تاکید کرد: ما تعداد زیادی از نمایندگان را داریم که پیگیر امنیت شغلی کارگران و حقوق آن‌ها و بازنشستگان کشور هستند. 

بابایی کارنامی با اشاره به واکنش احتمالی جامعه کارگری و بازنشستگان کشور به تصویب این برنامه با این شکل در صحن علنی مجلس در آستانه انتخابات مجلس گفت: ما جامعه کارگری را با تصویب چنین برنامه‌ی سرمایه‌سالارانه‌ای دستخوش ناامیدی خواهیم کرد. امیدواریم باتوجه به رویه رهبر معظم انقلاب در زمینه صیانت از حقوق حقه کارگران حتما اعمال خواهد شد.

وی  تصریح کرد: وظیفه نمایندگان مخالف دلسوز این است که تا جای ممکن بحث و رایزنی و روشنگری کنیم تا چنین برنامه‌ای با چنین مواضعی درباره افزایش سن بازنشستگی و طرح استاد-شاگردی در صحن رای نیاورد.

نماینده مردم ساری در مجلس در پایان تاکید کرد: توصیه می‌کنیم که تشکل‌های کارگری و بازنشستگی کشور نیز ارتباط خود را با نمایندگان حوزه انتخابیه خود ادامه دهند و مدام با پیام‌ها و اعلان‌ها و بیان نظرات خود تلاش کنند تا نمایندگان بتوانند بهترین تصمیم را در برابر این برنامه توسعه اتخاذ کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز