خبرگزاری کار ایران

تهدید به اعتصاب کارگران راه آهن کنیایی علیه پیمانکار چینی برای رسیدن مزد به روزی پنج دلار!

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۴۵۲۲

به گفته کارگران و مردم محلی در کنیا، وعده‌های کافرما و پیمانکار چینی این طرح تا حد زیادی تحقق نیافته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از مجله اقتصادی کوارتز، کارگران راه آهن کنیایی علیه پیمانکار چینی اقدام به اعتصاب کرده و شرکت کارفرما را به اعتصاب بیشتر تهدید کردند. 

خط آهن کنیا با سرمایه‌گذاری ۱۳.۸ میلیارد دلاری یک شرکت چینی در حال ساخت است. قرار است شهر بندری مومباسا در کنیا از طریق این خط ریلی به نایروبی پایتخت کنیا، و در نهایت کل بخش شرق آفریقا را متصل کند. این طرح هزینه‌های حمل و نقل را کاهش و موقعیت کنیا را به عنوان بزرگترین اقتصاد منطقه شرق آفریقا تقویت می‌کند. مهمتر از همه، ساخت آن ده‌ها هزار شغل ایجاد کرده است و پس از افتتاح خط ریلی نیز احتمالا صدها هزار شغل به میانجی این رویداد ایجاد خواهد شد. 

به گفته کارگران و مردم محلی در کنیا، وعده‌های کافرما و پیمانکار چینی این طرح تا حد زیادی تحقق نیافته است. 

البته کار در منطقه نا امن کنیا برای شرکت چینی دشوار است. بومیان منطقه چندی پیش با چوب و چماق به سمت کارگران و کارمندان چینی خط ریل در حال ساخت حمله و ۱۴ چینی را زخمی کردند. 

قبیله ماسایی که شامل بخش دامداران در کنیا هستند، می‌گویند به آن‌ها وعده شغل به‌عنوان اپراتور ریل و راننده بخش حمل و نقل کارگران داده شده اما این وعده شرکت دروغ بوده است. 

شکایات در مورد حقوق و شرایط کار در شرکت‌های چینی پیمانکار که بسیاری از جاده‌ها، ساختمان‌ها و پروژه‌های زیربنایی کشور را در چند سال گذشته ساخته‌اند نیز رایج شده است. اما یکی از بزرگترین مشکلات این است که شرکت‌های چینی در کنیا، به دلیل فقدان مهارت در نیروی کار بومی، از کشور خود نیروی کار خود را وارد می‌کنند. 

CRBC، زیرمجموعه یک شرکت ساختمانی نیمه دولتی در چین و یکی از بزرگترین شرکت‌های چینی پیمانکار در کنیا، به یک هدف خاص برای وکلای کنیایی تبدیل شده است. 

قرارداد ساخت خط آهن بین نایروبی و مومباسا و همچنین سایر بخش‌های شبکه‌ای که در نهایت مومباسا را به مراکزی مانند کامپالا، اوگاندا و جوبا، سودان و زیمباوه متصل می‌کند، سه سال قبل در ۲۰۲۰ میلادی منعقد شد. 

در دو سال پس از شروع ساخت، این شرکت متهم به اخراج کارگران آن هم بدون ادله قانونی شد؛ همچنین واردات غیرقانونی نیروی کار آسیایی به آفریقا، سرقت آب از مناطق بومی‌نشین و لایروبی مخفیانه شن و ماسه از سواحل کنیا برای مصالح ساختمانی، از تخلفات پیمانکار چینی است. 

در منطقه ناکورو، تعداد محدود کارگران آفریقای استخدام شده در مشاغل سخت و یدی پروژه ساخت راه‌آهن، ابزارهای کار خود را زمین گذاشتند و با چوب و سنگ جلوی عبور و مرور را ماشین‌ها و خودروهای سنگین پروژه را گرفتند. 

کارگران کنیایی علاوه بر اعتراض به تبعیض مزدی میان کارگران آسیایی و آفریقایی، مطالبه این را داشتند که به جای مزد روزانه ۲ دلار، ۵ دلار در روز دستمزد دریافت کنند و ادعا کردند که کارگرانی که درخواست حقوق بیشتر از شرکت کرده بودند، اخراج شده‌اند. 

CRBC و شرکت ملی راه آهن کنیا به درخواست‌ها برای اظهارنظر در مورد اعتراضات یا حمله پاسخ ندادند. اما این شرکت سعی کرده از شیوه‌های استخدام خود در رسانه‌ها دفاع کند. 

در ماه مارس اعلام شد که تقریباً ۲۰ هزار کارگر کنیایی و ۲۰۰۰ کارگر چینی استخدام شده است. 

شرکت چینی تلاش کرد برای جلب توجه مردم محلی به حفر چاه‌های آب، کمک مالی به دانشجویان کنیایی برای تحصیل در رشته مهندسی راه‌آهن و برق در چین و برگزاری مسابقات و کمک‌های خیریه‌ی روی آورد اما کنیایی‌ها به این اقدامات راضی نشدند. 

دولت چین در پاسخ به اعتراضات وعده مذاکره با این شرکت پیمانکار را داد است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز