خبرگزاری کار ایران

اروپا از ابتدای تابستان آبستن اعتصابات بخش حمل و نقل خواهد بود

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۸۲۳۵

اروپا در حال حاضر مرکز اعتصابات گسترده‌ای است و بسیاری از کارمندان از وضعیت خود پس از شروع بحران اقتصادی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین ناراضی هستند، زیرا روند صعودی تورم همچنان حفظ شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از خبرگزاری یورونیوز، کارگران بخش حمل و نقل در سراسر اروپا در اعتراض به دستمزد پایین و شرایط بد کاری این روزها آماده اعتصابات سراسری و پیوسته هستند. 

اروپا در حال حاضر مرکز اعتصابات گسترده‌ای است و بسیاری از کارمندان از وضعیت خود پس از شروع بحران اقتصادی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین ناراضی هستند، زیرا روند صعودی تورم همچنان حفظ شده و میزان افزایش دستمزدها با هزینه‌های زندگی منطبق نیست. 

طبق گزارش رسانه رسمی اتحادیه‌ی اروپا، پیاده‌روی‌ها و راهپیمایی‌هایی در سراسر اروپا برنامه‌ریزی شده‌اند و برنامه‌ریزی‌های اتحادیه‌ها نشان می‌دهد که برای مسافرت در درون اروپا باید مراقب حوادث صنفی ماه آینده و حتی پایان این ماه باشیم. 

مسئولان گفته‌اند در صورت اعتصاب، اگر پرواز یا قطار مسافران لغو شده یا تاخیر داشته باشد، حق دریافت بلیت یا غرامت جدید همچنان وجود دارد. هرچند گستردگی اعتصابات در سراسر اروپا، باعث سخت شدن این جبران خسارت برای کشورهای اروپایی خواهد بود. 

چند کشور مهم درگیر اعتصابات که اتحادیه‌های کارگری کارکنان بخش حمل و نقل در آن‌ها از هم‌اکنون در اعتصاب هستند، در ادامه با جزئیات بیشتر تشریح می‌شوند: 

فرانسه؛ سرزمین پرسابقه اعتصابات

در فرانسه مسافران در مورد تظاهرات مستمر کارکنان بخش حمل و نقل اتوبوسی، ریلی، دریایی و هوایی تجربه دارند. اتحادیه‌های کارگری در سراسر فرانسه در حال حاضر نیز درگیر مبارزه با افزایش سن قانونی بازنشستگی از ۶۲ به ۶۴ هستند. 

اما در کنار اعتصاب برای این حوزه، فرانسه در آستانه اعتصاب سراسری بخش هوایی به دلیل‌ عدم افزایش مزد نیز خواهد بود. پیش بینی اتحادیه CGT درباره ماه آینده میلادی این است که احتمالا ۴۰۰ پرواز توسط اتحادیه کارکنان خطوط هوایی لغو شود. 

در حال حاضر تاریخ اعتصاب جدیدی وجود ندارد. اتحادیه‌های دخیل در این اعتراض قرار بود در ۱۳ ژوئن (هفته گذشته) برای تصمیم‌گیری در مورد آنچه در آینده انجام دهند، جلسه تشکیل دهند، اما نتیجه مذاکرات هنوز اعلام نشده است. 

اسکاتلند: معاملات انجام شده و اعتصابات لغو شده است؟ 

در میان صحبت از اعتصابات اروپا، در فرودگاه‌های ادینبورگ و گلاسکو، اعتصابات در این شهرهای مهم اسکاتلند در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. در روزهای اخیر قراردادهایی از سوی دولت محلی با اتحادیه‌ها منعقد شده و کارکنان افزایش حقوق ۱۱ تا ۱۲ درصدی را پذیرفتند. 

اکنون اعتصابات در هر دو فرودگاه لغو شده است. اما اینکه ممکن است دوباره تعدادی از کارکنان بخش ریلی اسکاتلند در ماه آینده به اعتصابات سراسری بپیوندند، محل سوال است. 

انگلستان: تابستان در لندن سخت خواهد بود

بیش از ۲۰۰۰ نفر از کارکنان اداری، امنیتی و تشریفاتی فرودگاه هیترو لندن از دور جدیدی از اعتصابات به دلیل دستمزد خبر داده‌اند. 

اتحادیه کارکنان فرودگاه در ابتدا برای ۳۱ روز اعتصاب در تابستان امسال برنامه‌ریزی کرده بود، اما اکنون این مدت به ۲۹ روز کاهش یافته است تا به اعضا فرصت بدهد تا در مورد پیشنهاد حقوق جدید شرکت‌های خصوصی رای‌گیری و نظرخواهی کنند. 

به جای شروع از ۲۴ ژوئن، انصراف‌ها از ۲۸ ژوئن آغاز می‌شود. تقریباً هر آخر هفته تا پایان آگوست انتظار می‌رود. در صورت‌ عدم پذیرش قرارداد پرداخت، تاریخ دقیق اعتصابات به شرح زیر خواهد بود: 

• ۲۸.۲۹ و ۳۰ ژوئن (دهم تا سیزدهم تیرماه) 

• ۱۴ تا ۱۶ تیر، ۲۱ تا ۲۴ و ۲۸ تا ۳۱ تیر

• ۴ تا ۷ مرداد، ۱۱ تا ۱۴.۱۸ تا ۲۰ و ۲۴ تا ۲۷ مرداد

کارکنان و کارگران فرودگاه باید همزمان با آغاز تعطیلات مدارس و تعطیلات بانکی در ماه آگوست به اعتصاب خود در بریتانیا پایان دهند. 

شرکت پروازی و بهره‌برداری از فرودگاه هیترو در لندن و چند شهر دیگر گفته است که اعتصابات مشابه در هفته‌های اخیر کمترین تأثیر را بر فرودگاه و پروازها را خواهد داشت؛ ادعایی که به راحتی پذیرفته نمی‌شود! 

این شرکت می‌گوید هر کاری که می‌تواند انجام می‌دهد تا تأثیر اعتصابات را بر مسافران به حداقل برساند. 

فرودگاه بیرمنگام در میدلندز انگلیس نیز ممکن است با هرج‌ومرج‌های سفر تابستانی روبرو شود زیرا بیش از ۱۰۰ کارگر و کارمند اصلی فرودگاه در حال رای دادن به اعتصاب هستند. 

به گفته یونیت، افسران امنیتی، تکنسین‌ها و سوخت‌رسانی مجدد هواپیما می‌توانند از ماه بعدی میلادی به دلیل پرداخت دستمزد خود را ترک کنند، که به طور بالقوه منجر به «تأخیرهای قابل توجه و لغو پروازها» خواهد شد. 

سوئد: اعتصاباتی که رنگ و بوی امنیتی به فرودگاه‌ها می‌دهند

اتحادیه کارگران حمل و نقل سوئد از اعتصاباتی از بیست روز آینده در فرودگاه بروما استکهلم و فرودگاه گوتنبرگ-لاندوتتر خبر دادند. 

اگر توافقی حاصل نشود، اعتصاب بر سر دستمزدها می‌تواند از روزهای ۵ و ۷ ژوئیه شروع شود. 

بر اساس گزارش شرکت هوایی ملی سوئد، این اعتصابات همچنین شامل کارکنان امنیتی در سایر مشاغل، از جمله یک نیروگاه هسته‌ای، با مجموع ۴۵۰ کارمند خواهد بود. 

ایتالیا: اعتصاب در حمل و نقل عمومی و فرودگاه‌ها در ژوئن و جولای

اعتصابات حمل و نقل در ایتالیا در طول تابستان غیرعادی نیست. اتحادیه‌های ایتالیایی که نماینده کارکنان خطوط هوایی، اپراتورهای راه آهن و حمل و نقل عمومی اتوبوسی هستند، در سال جاری پیشنهاد چندین اعتصاب را به کارگران و کارکنان عضو خود دادند. 

احتمالاً اختلالات منطقه‌ای ناشی از توقف در شرکت‌های حمل‌ونقل منطقه‌ای وجود دارد، بنابراین ارزش آن را دارد که مسافران قبل از سفر به ایتالیا برنامه‌های خبری را چک کرده و آماده هر اعتصابی به خاطر حقوق و دستمزد در هر بخش حمل و نقل باشند. 

این اعتصابات در بخش فرودگاهی و ایستگاه‌های ریلی نیز سابقه دارد. 

اسپانیا: اعتصاب روزانه کارکنان خطوط هوایی

در روز ۷ ژوئن (هفته گذشته)، اتحادیه خلبانان خطوط هوایی اسپانیا (Sepla) خواستار اعتصاب علیه ایر اروپا، سومین شرکت هواپیمایی بزرگ اسپانیا شد و از بزرگترین شرکت‌های هوایی قاره سبز شدند. 

اگرچه آن‌ها هنوز تاریخ دقیقی را اعلام نکرده‌اند، اما این اتفاق بین ۱۹ ژوئن تا ۲ جولای رخ خواهد داد. 

از ۶ ژوئن، اتحادیه Sepla یک «اعتصاب نامحدود روزانه» را علیه Air Nostrum، شرکت هواپیمایی منطقه‌ای که توسط ابرشرکت Iberia اداره می‌شود، آغاز کرد. این اعتصابات ممکن است به شرکت بزرگ «ایر اروپا» نیز در اسپانیا سرایت پیدا کند. این اعتصاب باعث لغو ۲۰ درصد از پروازهای این شرکت و همچنین تاخیر در سایر پروازها شده است. 

این اعتصاب هر هفته انجام می‌شود و تاکنون هیچ نشانه‌ای از پیشرفت در مذاکرات اسپانیایی‌ها با دولت در این حوزه وجود ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز