خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

مشکلاتِ کارکنان رسمی مخابرات/ خصوصی‌سازی به ضرر کارگران تمام شد

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۳۳۵۵

رئیس شورای کار کارکنان مخابرات استان مازندران گفت: از زمانی که مخابرات به شرکت خصوصی واگذار شد، مشکلات ما هم به دلیلِ سوءمدیریت افزایش پیدا کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بسمل، رئیس شورای کار کارکنان مخابرات استان مازندران، در خصوص مشکلاتِ کارکنان رسمی مخابرات مازندران گفت: از زمانی که مخابرات به شرکت خصوصی واگذار شد، مشکلات ما هم به دلیلِ سوء مدیریت افزایش پیدا کرد و اوضاع بدتر شد. 

وی گفت: مدتی است که حقوق‌ها با تاخیر پرداخت می‌شود ماه قبل، دوازدهم و این ماه نیز دهم حقوق‌ها پرداخت شد. خیلی از کارگران قسط دارند و تاخیر در پرداختِ حقوق آن‌ها را دچار مشکل می‌کند. 

بسمل ادامه داد: زمانی که شرکت دولتی بود، صندوقی به نام صندوق اعتباری کارکنان ایجاد شد، هر ماه شش درصد از حقوق کارکنان کسر می‌شد و شش درصد هم کارفرما می‌گذاشت تا اگر کارگری به وام نیاز داشت بتواند از اعتبارات این صندوق استفاده کند. در کل اعتبارات این صندوق باید برای رفاهیات کارگران استفاده شود. بعد از خصوصی شدن، همچنان شش درصد از حقوق کارگران کسر می‌شود اما بیش از یک سال است که داخل صندوق تعاونی نمی‌رود. در کل کشور وضعیتِ حدود ۸۰۰میلیارد تومان از اعتبارات این صندوق نامشخص است. 

وی گفت: کارگران بسیاری درخواست وام از این صندوق داشته‌اند اما دائم می‌گویند اعتبارات صندوق صفر است. سوال ما این است پولی که هر ماه از حقوق کارگران کسر می‌شود کجا می‌رود؟ طبق آنچه در فیش‌ها آمده ۶درصد حقوق ماهانه به نام صندوق تعاونی کسر می‌شود. در مازندران معلوم نیست بیش از ۳۳ میلیارد تومان اعتبار این صندوق کجا رفته است. 

رئیس شورای کار کارکنان مخابرات استان مازندران در خصوص مشکلاتِ بیمه تکمیلی گفت: ماده ده قانون کار، عرف یک کارگاه را جز قوانین و حقوق کارگر شناخته است و ماده ۲۶ قانون کار می‌گوید: «هر نوع تغییر عمده در شرایط کار که بر خلاف عرف معمول کارگاه و یا محل کار باشد پس از اعلام موافقت کتبی اداره کار و امور اجتماعی محل، قابل اجرا است. در صورت بروز اختلاف، رای هیات حل اختلاف قطعی و لازم‌الاجرا است.» با این توضیح باید بگویم که مخابرات عرف کارگاه را در رابطه با حق کارگران یک طرفه تغییر داده و این خلاف قانون است. 

وی در توضیح بیشتر گفت: ۱۱ سال کارفرما ۲۰درصد پول بیمه تکمیلی را از کارگر و ۸۰درصد را خود می‌پرداخت اما این رویه را به ناگهان تغییر داد و بیست درصد سهم بیمه کارگر را به ۵۰ درصد افزایش داد. در پاسخ به شکایت ما هم مدام می‌‎گویند تصمیم هیئت مدیره این بوده است. در صورتیکه طبق قانون کارفرما حق ندارد عرف را یک طرفه به هم بزند. 

بسمل همچنین گفت: مخابرات ۷ ماه از حق بیمه‌ی تکمیلی ۵۰درصدی را یکجا از حقوق کارگر کم کرد و بابتِ این موضوع بسیاری از کارگران شب عید دچار مشکل شدند. ضمن اینکه حتی با کسر حق بیمه، کارگران ۱۸ روز نتوانستند از خدمات بیمه تکمیلی استفاده کنند و به تازگی امکان استفاده از خدمات برای آن‌ها باز شده است. 

رئیس شورای کار کارکنان مخابرات استان مازندران گفت: مسئله‌ی دیگر اینکه کارگران برای گرفتنِ پول درمان خود، از بیمارستان‌های غیر طرف قرارداد بیمه تکمیلی دچار مشکل می‌شوند. آن‌ها مدارک خود را به بیمه معلم ارائه داده‌اند و بابت آن فاکتور گرفته‌اند اما هنوز نتوانستند هیچ پولی دربافت کنند. 

وی در پایان تاکید کرد: مشکلات ما بسیار است و این مشکلات بعد از خصوصی‌شدن مخابرات به تدریج افزایش پیدا کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز