خبرگزاری کار ایران

اعتراض کارگران بنگلادش برای افزایش دستمزدها به خشونت انجامید/ وعده مسئولان برای تشکیل هیات اصلاح مزد

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۲۲۵۵

نماینده ارشد مجلس بنگلادش، روز گذشته در جمع کارگران بنگلادشی در حوزه پوشاک برای افزایش دستمزدها، به تشکیل هیاتی برای اصلاح حداقل دستمزدها اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از روزنامه هندی دیلی استار، پلیس صبح دیروز (یکشنبه) تعدادی از کارگران بخش پوشاک بنگلادش را در جریان تظاهراتی در میرپور (بخش حاشیه فقیرنشین داکا پایتخت بنگلادش) دستگیر کرد. 

کارگران بنگلادشی چهار روز متوالی تظاهرات کردند و خواستار افزایش دستمزدها در پی افزایش قیمت کالاهای اساسی بودند. 

وزیر پیشین کشتیرانی (شاه‌جهان خان) در یک کنفرانس مطبوعاتی در منطقه سراما بابان پایتخت به این رویداد اشاره و از آن گزارشی به رسانه‌ها ارائه کرد. 

شاه‌جهان (نماینده کنونی ارشد مجلس بنگلادش)، روز گذشته پس از اعتراض کارگران بنگلادشی در حوزه پوشاک برای افزایش دستمزدها، به تشکیل هیاتی برای اصلاح حداقل دستمزدها اشاره کرد تا در اسرع وقت ساختار جدیدی برای تعیین دستمزد را برای آن‌ها تعیین کند. 

شاه‌جهان، که خود یکی از رهبران سابق اتحادیه کارگران بنگلادش بوده، گفت: دولت به زودی کارت‌های جیره‌بندی را در اختیار کارگران قرار می‌دهد تا بتوانند برخی از کالاهای اساسی را با قیمت‌های پایین‌تر خریداری کنند. 

وی قبل از برگزاری کنفرانس مطبوعاتی، نشستی سه جانبه با مقامات عالی دولت، رهبران اتحادیه کارگران پوشاک و صاحبان کارخانه‌ها برگزار کرد تا در مورد تظاهرات کارگران RMG و راه‌های پیش رو بحث کند. 

شاه‌جهان، از قانونگذاران مجلس عوام بنگلادش، وظیفه برگزاری نشست اضطراری و کنفرانس مطبوعاتی در خصوص اعتراضات را به عهده داشت، زیرا بیگم صوفیان، وزیر کار و اشتغال این کشور، در سفر به خارج از کشور بودند. 

این نماینده مجلس اما جزئیاتی از زمان و نحوه تشکیل هیئت اصلاح دستمزد و نحوه توزیع کارت‌های سهمیه برای حل مشکل پوشش افزایش قیمت‌ها ارائه نکرد. 

او گفت که پس از بازگشت از نشست سازمان جهانی کار که اکنون در ژنو، سوئیس برگزار می‌شود، برنامه دولت در مورد کارت‌های جیره‌بندی و تشکیل هیات کمیته اصلاح دستمزد جدید را به بیگم صوفیان (وزیر کار) اطلاع خواهد داد. 

پیش از این، حداقل دستمزد ماهانه کارگران پوشاک در دسامبر ۲۰۱۸ به ۸۰۰۰ تروکون بنگلادش افزایش یافته بود. 

حداقل دستمزد در سال ۲۰۱۳ به ۵۳۰۰ تروکون تثبیت شد که نسبت به ۳۰۰۰ تروکون بنگلادش در سال ۲۰۱۰ افزایش یافت. این رقم در سال ۱۹۹۴ حدود ۹۴۰ تروکون بود. 

شاه‌جهان، احزاب مخالف دولت را عامل تحریک کارگران به اعتراض خیابانی و درگیری با نیروهای امنیتی معرفی کرد و گفت: در بنگلادش هنوز آشوب ادامه دارد! 

گزارش‌های رسانه‌های محلی نیز حاکی از آن است کارگران پوشاک روز گذشته در مناطق میرپور و اوتارا پایتخت تظاهرات کردند و خواستار افزایش دستمزدها شدند زیرا قیمت کالاهای ضروری روزانه افزایش یافته و در مقابل پلیس با برخورد قهری کارگران معترض را کنترل کرد. 

این تظاهرات که از روز پنجشنبه آغاز شد، پس از یک روز تعطیلی در روز شنبه و یکشنبه دیروز وارد چهارمین روز شد. 

شاهدان گفتند که صدها کارگر حوالی ساعت ۸:۳۰ صبح در تقاطع خیابان‌های میرپور-۱۰، میرپور-۱۳، میرپور-۱۴ و کاچوخت به خیابان‌ها ریختند. معترضان ترافیک میرپور-۱۳ را مسدود کردند. 

مهتاب اودین، معاون کمیسر پلیس کلان شهر داکا پایتخت، گفت: پلیس تلاش کرد کارگران بنگلادشی را دور کند، اما آن‌ها تکه‌های آجر را به سمت پلیس پرتاب کردند. در مقابل اتحادیه‌های کارگری آغاز برخورد را از سوی پلیس دانستند. 

مهتاب به خبرنگاران گفت: مجریان قانون سپس برای متفرق کردن کارگران معترض از باتوم، نارنجک صوتی و گلوله‌های گاز اشک‌آور استفاده کردند. 

معترضان به کوچه‌ها عقب نشینی کردند در حالی که پلیس در خیابان‌های اصلی موضع گرفت. شاهدان گفتند که تظاهرکنندگان حوالی ساعت ۱۱ صبح کوچه‌ها را ترک کردند. 

کمال حسین، یک کارگر عضو اتحادیه کارگران پوشاک RMG در میرپور، گفت: تظاهرات مسالمت‌آمیز برگزار شد و اگر چنین نبود، کارگران با خود پلاکارد و بنر حمل نمی‌کردند، اما پلیس بدون هیچ گونه تحریکی به آن‌ها حمله کرد. 

معترضان همچنین ادعا کردند که بسیاری از همکاران همکار آن‌ها در اتحادیه RMG توسط پلیس در چند روز گذشته بازداشت شدند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز