خبرگزاری کار ایران

چاره‌اندیشی برای بهبود وضعیت معیشتی کارگران ضرورت دارد

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۳۸۳۵

دبیر اجرایی خانه کارگر ساوه و زرندیه گفت: تعیین دستمزد کارگران باید با تأکید بر اصل سه‌جانبه گرایی و بدون دخالت افراد غیرمرتبط صورت بگیرد.

به گزارش ایلنا، داود میرزایی گفت: طبق ماده ۴۱ قانون کار؛ نمایندگان تشکل‌های کارگری، کارفرمایی و دولت در ماه‌های پایانی هر سال در شورایعالی کار گردهم می‌آیند و در خصوص اصلی‌ترین دغدغه کارگران که حقوق و دستمزد سالیانه است به بحث و بررسی می‌پردازند و در نهایت رقم دستمزد کارگران برای سال بعد را به گونه‌ای که منافع کارگران و کارفرمایان را در پی داشته باشد، به تصویب می‌رسانند.

وی افزود: قبل از آنکه رقم دستمزد کارگران از تصویب شورایعالی کار بگذرد فرایندی را طی می‌کند که این فرایند ابتدا از کمیته مزد و تحت عنوان بررسی ابعاد حداقل دستمزد مبتنی بر محاسبه نرخ تورم آغاز می‌شود. در کمیته مزد که در حقیقت متعلق به تشکل‌های کارگری است، نمایندگان هر گروه کارگری دور میز مذاکره نشسته و با بررسی قیمت‌های منطقه‌ای به دست آمده از سراسر کشور و آنالیز قیمت‌ها، حداقل‌های زندگی یک خانوار کارگری را بر مبنای نرخ تورم محاسبه می‌کنند؛ پس از آن گزارش جمع‌بندی شده را به ستاد دستمزد ارائه می‌دهند.

دبیر اجرایی خانه کارگر ساوه و زرندیه ادامه داد: جامعه کارگری در شرایطی قرار گرفته‌ که دستمزد آن‌ها بیش از ۱۰ روز کفاف نمی‌دهد و کارگران این مبلغ را به سختی مدیریت می‌کنند.

میرزایی اطهار داشت: شرایط بد اقتصادی باعث شده تا درآمد این قشر با هزینه‌های آنان برابری نداشته و باید به همسران کارگران درود فرستاد که با مدیریت مناسب با این وضعیت اقتصاد کنار آمدند.

وی ادامه داد: شورایعالی کار موظف است همه‌ساله طبق ماده ۴۱ قانون کار، میزان حداقل مزد کارگران را در نقاط مختلف کشور باتوجه به درصد تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران و سبد هزینه و معیشت یک خانوار چهار نفره تعیین کند.

وی افزود: افزایش حقوق کارگران باید با چانه‌زنی و با نگاه کارشناسی مشخص شود، متأسفانه یک اشتباه در این مهم باعث شرمندگی کارگر در برابر خانواده‌هایشان می‌شود.

دبیر اجرایی خانه کارگر ساوه و زرندیه با اشاره به تورم ۴۷ درصدی بیان کرد: باید چانه‌زنی‌ها بر اساس قانون و در نظر گرفتن سبد معیشت عدد و رقم صورت بگیرد.

میرزایی تصریح کرد: ما انتظار داریم دولت فرمایشات رهبری را آویزه گوش قرار دهد و مشکلات فقرا و ضعفا را در آن لحاظ کند.

وی یادآور شد: ما انتظار داریم همانند اوایل انقلاب زمین را به کارگر و کارمند اختصاص بدهند تا ساختمان‌سازی کنند و برنامه‌ریزی مدونی برای ایجاد شهرک مسکونی کارگری اقدام شود.

دبیر اجرایی خانه کارگر ساوه و زرندیه گفت: انتظار داریم مجلس فراکسیون‌های کارگری را در جهت صیانت از حقوق کارگران تقویت کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز