خبرگزاری کار ایران

مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

۴۲۰هزار بازرسی از کارگاه‌های سطح کشور برای نظارت بر حفظ و صیانت نیروی کار / علت ۷۰ درصد حوادث کار شرایط ناایمن و ۳۰ درصد آن و بی‌احتیاطی فردی است

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۲۳۹۰

احمدرضا پرنده گفت: اداره کل بازرسی کار آماده هرگونه همکاری برای ارتقای ایمنی کارگاه‌ها است در تمامی نقاط کشور اشت. در سال ۱۴۰۱تعداد ۴۲۰هزار بازرسی از کارگاههای کشور و صدور ۳۶۰هزار ابلاغیه رفع نواقص به کارگاه‌ها را داشته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، احمدرضا پرنده (مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) در سخنرانی آنلاین خود در وبینار روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای ضمن تبریک این روز و قرائت پیام وزیر محترم کار سخنان خود، به محورهای کلیدی این حوزه اشاره کرد.  

پرنده در این وبینار تاکید کرد: آیین‌نامه مقاوله‌نامه ۱۵۵ سازمان جهانی کار توسط شورای‌عالی حفاظت فنی تهیه و جهت بررسی و تصویب به هیات دولت ارسال شده است با این مضمون که علاوه بر کارگاه‌های مشمول قانون کار، کلیه نیروهای شاغل که در سازمان‌های دولتی و غیردولتی مشغول به فعالیت هستند تحت پوشش مقاوله‌نامه ۱۵۵ سازمان جهانی کار قرار می‌گیرند و کارفرمایان و بالاترین مقام مسئول هر دستگاهی نسبت به ایمنی و بهداشت کارکنان خود بر اساس اسناد، تدارکات و الزامات لازم را پیش بینی و مهیا خواهند کرد.  

این مدیرکل وزارت کار، با اشاره به یکی دیگر از محورهای در رابطه با بحث ایمنی فنی و بهداشت حرفه‌ای گفت: ایجاد یک افق گسترده در زمینه مدیریت و پیشگیری از وقوع هرگونه حادثه که منجر به آثار زیان بار اجتماعی خواهد شد، و برنامه ریزی جهت استفاده از ظرفیت مسئولین ایمنی و کلیه متخصصان حوزه ایمنی و بهداشت حرفه‌ای، برای توسعه ارتقای ایمنی کشور ضروری است.  

وی ادامه داد: با توجه به تخصصی که کارشناسان ایمنی دارند می‌توان برای توسعه ایمنی در مدارس، پارک‌ها، اماکن عمومی، اماکن تفریحی و مذهبی به عنوان مسئولیت اجتماعی نقش خود را ایفا کنند و تخصص ایمنی خود را در اختیار سازمان‌ها و نهادها قرار دهند و به‌عنوان مسئولیت اجتماعی برای پیشگیری از حوادث خارج از کارگاه‌ها نیز نقش خود را ایفا نمایند.  

مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان سومین محور مهم در زمینه ایمنی و بهداشت حرفه‌ای در کارگاه‌ها گفت: دعوت از تشکلات کارفرمایی و کارگری در خصوص اقدامات عملی در زمینه مدیریت و کاهش علل حوادث و میزان مشارکت آن‌ها در زمینه مذکور بسیار مهم است. طبق بررسی بعمل آمده در حوادث بررسی شده علت ۷۰ درصد حوادث شرایط ناایمن و ۳۰ درصد آن و بی‌احتیاطی فردی بوده است.  

وی تصریح کرد: در این راستا از تشکلات کارگری و کارفرمای درخواست میکنم سهم خود در کاهش حوادث را با تامین شرایط کار ایمن، اموزش و نظارت توسط کارفرمایان و همچنین رعایت موارد ایمنی توسط خود کارگران را ایفا نمایند، اداره کل بازرسی کار آماده هرگونه همکاری برای ارتقای ایمنی کارگاه‌ها است در تمامی نقاط کشور. در سال ۱۴۰۱تعداد ۴۲۰هزار بازرسی از کارگاههای کشور و صدور ۳۶۰هزار ابلاغیه رفع نواقص به کارگاه‌ها را داشته است. 

احمدرضا پرنده با طرح سه موضوع فوق اظهار داشت، در هفته کارگر برنامه ریزی نمودیم ۲۱۰۰۰جلسه کمیته حفاظت در کارگاههای کشور برگزارشود، و اعضای کمیته مذکور از شرایط محیط کار بازدید و نواقص غیر ایمن را شناسایی و رفع خطر کنند.  

وی تاکید کرد: به منظور قدردانی از زحمات مسئولین ایمنی و اعضای کمیته حفاظت و بهداشت کار ۳۱ جشنواره امتنان در استان‌های کشور برگزار می‌شود در هفته کارگر و از برترین‌ها قدردانی می‌شود.  

پرنده یکی از طرح‌های مهم وزارت کار جهت نظارت بر پیشگیری از حوادث را طرح ملی ارتقای ایمنی در کارگاههای ساختمانی اعلام کرد و افزود: از طرف معاونت روابط کار بازرسان کار ویژه‌ای برای نظارت ایمنی کارگاه‌های ساختمانی و پروژه‌های انبوه‌ساز در مرکز استان‌ها انتخاب شدند و این طرح با جدیت لازم برای صیانت نیروی کار اجرا خواهد شد.  

مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: در مسیر ارتقای ایمنی و حفظ و صیانت نیروی کشور باید از تمامی ظرفیتهای موجود استفاده کنیم و نقش کمیته‌های حفاظت ایمنی را بسیار مهم در کاهش حوادث برشمردند و گفتند ارتقای کمی و کیفی کمیته‌های حفاظت و بهداشت کار از برنامه‌های اولویت دار اداره کل بازرسی کار است.  

او در پایان از مراکز دانشگاهی برای جذب دانشجو در رشته‌های ایمنی و بهداشت حرفه‌ای در تمامی مناطق کشور درخواست کرد و گفت: جهت توسعه ایمنی در تمامی کارگاه‌های کشور نیاز به تربیت دانشجویان رشته‌های ایمنی هستیم و فرصت شغلی برای این دسته فارغ التحصیلان دانشگاهی وجود دارد و در بعضی مناطق اصلا فارغ التحصیل رشته ایمنی نداریم، و اداره کل بازرسی کار به دنبال این است تا با وزارت علوم در این خصوص نشست تخصصی برگزار نماید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز