خبرگزاری کار ایران

تجمع اعضای اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری مقابل مجلس؛

مجلس ۱۸۰ هزار میلیارد تومان برای سازمان تامین اجتماعی در بودجه درنظر بگیرد/ پرداخت ۲۵ درصد معوقه متناسب‌سازی به بودجه ۱۴۰۲ منوط نباشد

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۰۸۹۶

حسن صادقی گفت: ما منکر نیستیم که صندوق لشگری و کشوری باید بودجه بگیرد، اما مجلسی‌ها سهم سازمان تامین اجتماعی و صندوق آن را نیز در نظر بگیرند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جمعی از اعضای اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری ایران با مطالبه‌ی گنجاندن مطالبات سازمان تامین اجتماعی و بازنشستگان از دولت در بودجه سنواتی، در مقابل مجلس شورای اسلامی حضور یافتند. 

حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) در این اجتماع اظهار کرد: ما اینجا آمدیم تا از کمیسیون تلفیق بودجه مجلس استمداد بطلبیم. نمی‌توان در بودجه سنواتی جاری کشور ۳۲۰ هزار میلیارد تومان برای دو صندوق دولتی بازنشستگی درنظر بگیرند اما برای صندوق سازمان تامین اجتماعی هیچ ردیفی در نظر نگیرند. 

وی با بیان اینکه «حواله دادن مطالبات سازمان تامین اجتماعی به فروش بشکه‌های نفتی که معلوم نیست کجا تولید و کجا فروخته می‌شود و آیا پول آن به کشور بازمی‌گردد یا خیر، بازنشستگان را به لب چشمه بردن و تشنه بازآوردن است» گفت: ما می‌گوییم دولت تعهداتی در قبال سازمان تامین اجتماعی دارد که بخشی از آن به ماده ۲۸ قانون تامین اجتماعی بازمی‌گردد و بخش دیگر در قالب مصوبات خود همین مجلس درباره حمایت از صنوف مختلف و ضرورت حمایت دولت از این صنوف است. 

صادقی با تاکید بر اینکه «۸۴ هزار میلیارد تومان از تعهدات دولت بابت همان تعهداتی است که مجلس، سازمان تامین اجتماعی را مجبور به پذیرش آن تعهدات در قبال اقشار و صنوف مختلف بیرون صندوق تامین اجتماعی کرده است» اضافه کرد: اینکه زنان قالیباف، باربران، رانندگان و چندین قشر دیگر را در زمینه تعهد بیمه و بازنشستگی به صندوق تامین اجتماعی محول کردند، درحالی بوده که گفته شده کارفرمای آن‌ها و سهم حق بیمه کارفرمایی آن‌ها با دولت است و دولت تقبل کرده که کارفرمای آن‌ها باشد اما هنوز خبری از پرداخت این سهم به صندوق نیست. 

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در جمع بازنشستگان عضو این اتحادیه تصریح کرد: سالانه ۸۳ هزار میلیارد تومان تعهدات به سازمان تامین اجتماعی بابت همین تعهدات ایجاد شده از سوی مجلس در رابطه با اقشار و صنوف خاص اضافه شده اما به بدهی دولت به این سازمان اضافه نمی‌شود. این درحالی است که علاوه بر این تعهدات پرداخت نشده از سوی دولت در بودجه، همان سهم ۳ درصدی دولت در سازمان تامین اجتماعی نیز پرداخت نمی‌شود. این را باید به سهم سازمان از هدفمندسازی یارانه‌ها نیز اضافه کرد که داده نشده است. 

وی با تاکید بر اینکه ۶۳۰ هزار میلیارد تومان طلب به‌روز سازمان تامین اجتماعی از دولت است، گفت: اگر بخواهیم در بودجه سنواتی جاری امسال بخشی از این طلب به طور قانونی پرداخت شود، مجلس باید ۱۸۰ هزار میلیارد تومان را در بودجه برای سازمان تامین اجتماعی در نظر بگیرد. سازمانی که درحال استقراض با نرخ بهره ۲۸ درصد است، منصفانه این است که سهمی در بودجه داشته باشد. 

صادقی افزود: ما منکر نیستیم که صندوق لشگری و کشوری باید بودجه بگیرد، اما مجلسی‌ها سهم سازمان تامین اجتماعی و صندوق آن را نیز در نظر بگیرند. به همین دلیل در اینجا جمع شدیم تا سهم سازمان در بودجه ۱۴۰۲ دیده شود. ما این مطلب را طرح و روی آن تاکید می‌کنیم تا مجلس پس از آن بحث متناسب‌سازی ۲۵ درصد باقی مانده را نیز پیگیری کند. 

معاون دبیرکل خانه کارگر تصریح کرد: در سال ۱۳۹۲ طلب سازمان تامین اجتماعی به نرخ دلاری ۱۸ میلیارد دلار بوده است. اکنون طلب ما چیزی حدود ۱۷ میلیارد دلار شده و با افت ارزش پول ملی، قدرت سازمان تامین اجتماعی نیز به همین نحو کاهش یافته است. ما از مجلس شورای اسلامی فعلی همواره خیر دیدیم و در این دو سال مجلس جدید هر سال ۹۰ هزار میلیارد تومان با تقاضا از مجلس برای سازمان تامین اجتماعی به منظور رد دیون دولت گرفتیم. اکنون نیز آمدیم تا بگوییم این سهم را مانند دو سال قبل در بودجه ببینید. 

وی اظهار کرد: ما می‌دانیم که در چهارچوب همین نظام و انقلاب می‌توانیم مطالبه خود را طرح و از مسئولین درخواست رسیدگی کنیم. اکنون نیز از مجلسی که یاری‌رسان ما بوده است، مانند دو سال اخیر به سازمان تامین اجتماعی دست یاری برسانند. امسال نیز می‌خواهیم این بودجه به سازمان اختصاص یابد تا مدیران سازمان تامین اجتماعی در زمان درخواست ما برای پرداخت ۲۵ درصد معوقه متناسب‌سازی، بهانه نکند که باید این سهم را دولت به من بدهد. 

صادقی گفت: برخی اعضای کانون‌ها برای مذاکره با مجلسی‌ها رفته‌اند اما هنوز نتیجه‌ای صورت نگرفته است. یعنی نمایندگان اقناع می‌شوند، اما در وقت عمل عقب‌نشینی کرده و پیشنهاد فروش نفت توسط سازمان تامین اجتماعی را مطرح می‌کنند. سازمان تامین اجتماعی و هلال احمر نمی‌توانند نفت بفروشند، اما چون در تحریم‌های آمریکا قرار نگرفتند، با فروش نفت توسط این دو نهاد ما به فوریت تحریم خواهیم شد.

معاون دبیرکل خانه کارگر تصریح کرد: حرف ما گرفتن سهم سازمان تامین اجتماعی در بودجه است و نه فروش اجناس دیگر! دیدن سازمان تامین اجتماعی به منزله رضایت جامعه هدف در بودجه است. آن هم جامعه‌ای که اعضای آن پشتوانه نظام هستند. ما می‌خواهیم که نظام از پشتوانه‌های خود خالی نشود و این همان جامعه‌ای است که دنبال جلب توجه رسانه‌های بیگانه نیست. سازمان تامین اجتماعی شامل ۵۵ درصد جمعیت کشور است و از مجلس می‌خواهیم ترتیبی دهد که برای مطالبات خود نخواهیم جمعیت زیادی را مقابل مجلس بیاوریم.

صادقی تصریح کرد: سازمان تامین اجتماعی شعبه نفتی نیست و نمی‌خواهد بابک زنجانی شود. به محض اینکه نفت توسط سازمان فروخته شود با تحریم تامین اجتماعی ضربه بزرگی به بازنشستگان وارد می‌شود. مسئولان یادشان رفته به واسطه‌ عدم تحریم سازمان تامین اجتماعی پول یک مربی فوتبال را -که نزدیک بود عدم پرداخت پولش ایران را با جریمه‌های سنگین مواجه کند- پرداخت کردند. پیشنهاد ما به دولت و مجلس این است که حداقل خوراک پتروشیمی و مشتقات نفت را حداقل به سازمان بدهند، زیرا نفت به درد تامین اجتماعی نمی‌خورد. بلکه بهتر است خودشان نفت را بفروشند زیرا ابزار دورزدن‌ها را دارا هستند و پول آن را به سازمان تامین اجتماعی بدهند. ما همچنین می‌خواهیم دولت به‌جای نفت و کالا از دارایی‌های خودش به سازمان تامین اجتماعی بدهد.

در پایان این مراسم با حمایت ماموران فراجا، سه نفر از شرکت‌کنندگان به نمایندگی از دیگر اعضای اتحادیه پیشکسوتان برای گفتگو و مذاکره با نمایندگان به داخل مجلس شورای اسلامی رفتند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز