خبرگزاری کار ایران

بلاتکلیفی کارگران بیکار شده «روغن نباتی‌جهان» برای دریافت مطالبات معوقه

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۳۴۹۴

مطالبات مزدی و سنواتی حدود ۷۳ نفر از کارگران کارخانه روغن نباتی جهان در زنجان بعد از حدود سه ماه از قطع همکاری آن‌ها با کارخانه هنوز پرداخت نشده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، یکی از کارگران در کارخانه روغن نباتی جهان گفت: میانگین سنوات پایان خدمت حدود ۷۳ کارگر سابق کارخانه روغن نباتی جهان براساس سوابق کاری از ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان است که کارفرما به دلیل نداشتن منابع مالی، توان پرداخت آن را ندارد.

به گفته وی، علارغم دریافت نکردن سنوات و حقوق، این کارگران مطالبات معوقه مزدی قدیمی خود را نیز طلبکار هستند که مربوط به دستمزد سالهای ۹۲ تا ۹۷ می‌شود که باید این مطالبه با «تاخیر و تادیه» آن پرداخت شود.

به ادعای این کارگر، در کارخانه روغن نباتی جهان حدود ۸۵ کارگر مشغول به کار بودند که حدود ده نفر از کارگران بعداز تعطیلی کارخانه برای نگهبانی از اموال کارخانه باقی مانده‌اند و دو کارگر دیگر مسئول رسیدگی به تجهیزات و تاسیسات کارخانه هستند.

این کارگر در ادامه تصریح کرد: کارفرما در زمان بیکاری کارگران وعده پرداخت مطالباتشان را می‌داد اما بعدا به دلایل مختلف از جمله مشکلات مالی از پرداخت مطالبات کارگران طفره رفت و کارگران مجبور به شکایت به اداره کار شدند.

این کارگر درباره روند پیگیری حقوقی دریافت مطالبات خود و سایر همکارانش گفت: بعد از بدقولی کارفرما همه کارگران به صورت مجزا به اداره کار زنجان شکایت کردند و اداره کار حکم به پرداخت مطالبات ما داد اما کارفرما به حکم صادره اعتراض کرده است.

به گفته او، بخش دیگری از مطالباتمان مربوط به پرداخت نشدن ۳۷ ماه حق بیمه به تامین اجتماعی است که مشکلات زیادی را برای ما کارگران و سوابق کاریمان ایجاد کرده است.

او درباره وضعیت شغلی خود و همکارانش بعد از تعطیلی کارخانه روغن جهان گفت: کارگران علارغم وعده‌ای که استاندار زنجان برای اشتغال کارگران روغن نباتی جهان داده بود هنوز بیکارند ومسئولان هیچ اقدامی برای اشتغال کارگرانی که دارای چند سر عائله‌اند نکرده اند.

او گفت: هر چند همه کارگران بیکار شده هم اکنون برای گذران زندگی خانوادگی خود از مقرری حداقلی بیمه بیکاری استفاده می‌کنیم اما در مرحله نخست به دنبال بازگشایی کارخانه محل کار سابق خود هستیم.

به گفته وی؛ شرایط تولیدی در کارخانه روغن نباتی جهان فراهم است و از اینکه چرا هیچ تولیدی در کارخانه آغاز نمی‌شود و کارخانه تعطیل شده است، باخبر نیستیم.

این کارگر درباره آخرین وضعیت کارخانه روغن نباتی جهان گفت: اخیرا با توجه به بدهی‌های مختلف مالک کارخانه به نهادهای مختلف دولتی و خصوصی، شرکت توزیع برق زنجان نیز اقدام به قطع برق کارخانه کرده است.

به گفته این کارگر، درگذشته در کارخانه روغن نباتی جهان بیش از ۴۰۰ نفر کارگر کار می‌کردند اما در نتیجه اتفاقاتی که طی سالهای گذشته اتفاق افتاد، اکنون تعداد آن‌ها به حدود ۸۵کارگر رسیده که در سال جاری ۵ تا ۷ماه حقوق معوقه طلبکار بودند.

وی افزود: پرونده رسیدگی به شکایت این ۷۳نفر در هیات حل اختلاف اداره کار زنجان در جریان است و ما منتظر صدرو رای برای دریافت معوقات مزدی و سنواتی خود هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز