خبرگزاری کار ایران

امضای تفاهمنامه همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای ایران با آژانس توسعه مهارت روسیه در زمینه اقدامات مشترک آموزشی

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۷۲۱۹

تفاهم نامه آموزشی ایران و روسیه در حوزه مهارت‌های فنی در شهرک اکاترین‌ بورگ روسیه، به امضای غلامحسین حسینی نیا (رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای) و رابرت اورازوف (مدیر کل آژانس توسعه مهارت‌های روسیه) رسید.

سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و آژانس توسعه مهارتهای فدراسیون روسیه با هدف گسترش «دیپلماسی مهارت» و تحقق منافع دو جانبه و تعامل و اقدامات مشترک در زمینه آموزش‌های فنی، حرفه ای، مهارتی، مسابقات مهارت در سطوح ملی و بین المللی یادداشت تفاهم همکاری امضا کردند. 

تفاهم نامه آموزشی فی مابین ایران و روسیه در حوزه مهارت‌های فنی در شهر اکاترین‌بورگ روسیه، به امضای غلامحسین حسینی نیا (معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای) و رابرت اورازوف (مدیر کل آژانس توسعه مهارت‌های روسیه) رسید. 

بنابراین گزارش در این تفاهم نامه طرفین متعهد شدند با توجه به مقررات و سیاست‌های ملی حاکم، اسناد بین المللی شناخته شده و تواناییهای دو کشور به منظور گسترش و توسعه فعالیتهای مشترک آموزشی و مشاوره‌ای فنی و حرفه ای، تقویت همکاری و تلاش برای توسعه مهارت‌های آینده و پتانسیل نیروی انسانی و توسعه اجتماعی- اقتصادی اقدام به برگزاری «مسابقات مهارت» نمایند. 

همچنین هدف از انعقاد این تفاهم نامه ایجاد «انجمن بین‌المللی توسعه مهارت و حرفه‌ها» و تشکیل دبیرخانه‌ای شامل دبیرکل، واحدهای مرتبط و بعلاوه اجرای برنامه‌های توسعه منابع انسانی و پروژه‌های مشترک عنوان شده است. 

دو کشور ایران و روسیه متعهد شدند با هدف گسترش مهارت آموزی و تبادل تجربیات در زمینه های: تبادل مربی به منظور اجرای دوره‌های تخصصی و آموزش مربیان و مهارت آموزان، تربیت نیروی انسانی برای صنایع و برگزاری مسابقات مشترک مهارت (در سطوح ملی، صنعتی و بین المللی) با یکدیگر همکاری نمایند. 

در این تفاهم نامه مشاوره و تبادل اطلاعات فنی در زمینه سنجش مهارت و آزمون‌های الکترونیکی، تشکیل و راه اندازی سیستم بین المللی ارزیابی مستقل و به رسمیت شناختن گواهینامه مهارت صادر شده توسط دو کشور با صدور «پاسپورت مهارت»، اجرای فعالیت‌های پژوهشی مشترک در حوزه مهارت آموزی اعم از تولید محتوای آموزشی، توسعه نظام‌های ملی آموزش شغلی و بازار کار، تشکیل و راه اندازی آکادمی توسعه مهارت، تهیه و تدوین استانداردهای آموزش مهارت، تحقیق و پژوهش در مورد مهارت‌های جدید پیش بینی شده است. 

این گزارش می‌افزاید: آموزش کارشناسان برنامه ریزی درسی، برگزاری وبینار و کارگاه‌های آموزشی مشترک به منظور تبادل تجربیات در زمینه آموزشهای فنی و حرفه‌ای و همکاری و رایزنی در سازمان‌های منطقه‌ای و بین المللی در حوزه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای از دیگر اهداف تفاهم نامه مذکور است. 

این یادداشت تفاهم در مرحله اول برای یک دوره پنج‌ساله منعقد شده و در صورت رضایت برای یک دوره پنج‌ساله دیگر تمدید خواهد شد. 

بنا براین گزارش: مسابقات فناوری‌های برتر (هایتک) در کشور روسیه هرساله در محل مرکز نمایشگاه‌های بین المللی شهر اکاترین بورگ به مدت ۴ سال برگزار می‌شود و سیاستهای اجرای این مسابقات استفاده و معرفی از بالاترین فناوری‌ها در صنعت و به موازات آن ارتقای کیفیت کار نیروی انسانی با ایجاد «تشکلهای صنفی تخصصی» است. 

شایان ذکر است در سال جاری بیش از ۴۰ شرکت بزرگ فدراسیون روسیه از جمله روس اتم، روس تکنیک، هوا و فضا روسیه، اوراز، اورالواگنازووال، روستنبف، روستلکام و… در این رویداد شرکت داشتند. 

گفتنی است در این مسابقات نخبگان مهارتی جهان در رشته‌های پلی تکنیک، اتوماسیون، تعمیر و نگهداری هواپیما، تراش و فرز CNC، فناوری کامپوزیت، ربات‌های صنعتی، جوشکاری، فناوری، فلز کاری، سرویس و نگهداری خطوط اتصال برق، اپراتور ماشین کاری CNC چند محوره، نصب و سرویس خطوط فیبر نوری، نصب تجهیزات برقی هواپیما، مونتاژ صنعتی قطعات هواپیما، مدیریت چرخه زندگی، فن آوری صنعتی، خدمات تحلیل شیمیایی، مهندسی معکوس، ایمنی و بهداشت کار و… با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. 

در حاشیه برگزاری این مسابقات دکتر حسینی نیا، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با واسیلی کوزلوف معاون استاندار ایالت سوردلوفسک ملاقات کرد. 

در این دیدار کوزلوف از شهر اکاترین بورگ به عنوان صنعتی‌ترین شهر فدراسیون روسیه و محل دائمی برگزار مسابقات مهارت فناوری‌های برتر (هایتک)، دانست و از معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، درخواست مستقر کردن نماینده دائم برای تجارت، حضور ایران در مسابقات و حضور روسیه در ایران برای تعامل آموزشی و تجاری را خواستار شد. 

دکتر غلامحسین حسینی نیا، همچنین با رابرت اورازوف مدیرکل آژانس توسعه مهارت روسیه دیدار و در خصوص تشکیل «انجمن توسعه مهارت و نیروی انسانی ماهر» دیدار و گفتگو کرد. 

بازدید از پارک فناوری و مرکز پیشرفته آموزش‌های حرفه‌ای شهر اکاترین بورگ و تأکید بر توسعه همکاری دو کشور در خصوص تبادل کارشناس و مربی، برگزاری مسابقات مهارت و اردوی مشترک مسابقات از دیگر رویدادهای این سفر است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز