خبرگزاری کار ایران

اعتصاب کارگران بخش سوخت فرانسه کار را به جیره بندی بنزین کشاند/ دولت تهدید به استفاده از زور علیه اعتصاب کنندگان کرد

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۶۳۵۲

دولت فرانسه اعلام کرد: با افزایش تنش‌های اجتماعی، در مسیر برخورد با اتحادیه‌های تندروی اعتصابی کارگری مانند CGT قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل خبرگزاری رویترز، دولت فرانسه روز سه‌شنبه این هفته اعلام کرد که کارکنان برخی از پمپ‌های بنزین و خطوط انتقال سوخت را به دلیل مبارزه برای تامین منابع بنزین پس از اعتصاب‌های چند هفته‌ای، استخدام خواهد کرد و با افزایش تنش‌های اجتماعی، در مسیر برخورد با اتحادیه‌های تندروی کارگری اعتصابی مانند CGT قرار خواهد گرفت. 

پس از اینکه مناقشات و کشمکش حقوقی و مزدی کارگران بخش انرژی فرانسه با همراهی کنفدراسیون سراسری کارگران فرانسه (CGT) همراه شد، کارگران فرانسوی در برابر غول‌های بزرگ نفتی این کشور یعنی «توتال» و «اکسون موبیل» قرار گرفتند. 

دولت روز سه‌شنبه تلاش کرد تا کنترل اوضاع را به عنوان اولین اقدام در واکنش به اعتصاب مزدی کارگران، ابتکار عمل را در دست گرفته و مدیریت توزیع سوخت را برعهده بگیرد. 

علاوه بر گماردن ماموران اعتصاب‌شکن دولتی در پمپ بنزین و خطوط انتقال و پالایش سوخت، دولت مامورانی را برای سهمیه‌بندی خودروهایی که در پمپ‌های بنزین سوخت به باک خودرو وارد می‌کنند، مستقر کرده است. این ماموران کنترل می‌کنند تا از حدی بیشتر رانندگان بنزین وارد باک خود نکنند و راننده‌ای که نیمی از باکش پر است، در مقابل پمپ بنزین‌ها تجمع نکند. 

برای شروع سهمیه‌بندی سوخت در فرانسه به برخی از کارکنان سوخت برای مقابله با اعتصاب پالایشگاه‌ها دستور بازگشت از سوی دولت داده شده و تهدید به اخراج یا جریمه نیز صورت گرفته است. 

دولت فرانسه روز سه‌شنبه اعلام کرد که کارکنان برخی از انبارهای بنزین را در حالی که برای تامین منابع بنزین پس از اعتصاب‌های چند هفته‌ای مبارزه می‌کند، به خدمت می‌گیرد و با افزایش تنش‌های اجتماعی، در مسیر برخورد با اتحادیه CGT قرار خواهد گرفت. 

الیزابت بورن، نخست وزیر فرانسه، اعلام کرد که دولت آماده است تا با استفاده از زور نظامی به کارکنان انبارهای بنزین و پمپ بنزین‌ها و خطوط انتقال سوخت -که توسط اکسون اداره می‌شود- بازگشت به کار را تحمیل کنند. 

گفته می‌شود، در صورتی که مذاکرات دستمزد راه حلی به دست نیاورد، اقدامات مشابهی در سایت‌های سوخت و بنزین و گازوئیل توتال امکان‌پذیر است. 

اتحادیه CGT (کنفدراسیون سراسری کارگران فرانسه) این طرح‌های دولت را «خشونت آمیز» خوانده و تمام مذاکرات جاری با دولت و کارفرمایان را در سطح ملی و در سراسر بخش‌های تجاری به حالت تعلیق درآورد. همچنین در سایر شرکت‌های کوچکتر نفتی مثل پالایشگاه دونگز اعلام اعتصاب شده است. 

پس از اعتصاب کارگران بخش انرژی فرانسه اکنون بیش از ۶۰ درصد ظرفیت پالایشی و سوختی فرانسه غیرفعال شده و توزیع را از انبارهای سوخت مسدود کرده است. 

یک سوم ایستگاه‌های خدمات سوختی و پایانه‌های فروش بنزین در سراسر کشور روز سه‌شنبه و چهارشنبه با مشکلات عرضه دست‌به‌کار شدند که منجر به جیره‌بندی در اکثر مناطق فرانسه شد. 

نخست وزیر الیزابت بورن به نمایندگان مجلس عوام طی چند روز گذشته گفت: «ما می‌خواهیم این وضعیت به سرعت تغییر کند.» و افزود که دولت آماده است در صورت نیاز اقدامات بیشتری مقابل اتحادیه‌های کارگری انجام دهد. 

پس از اعلام نخست وزیر مبنی بر استفاده از زور در صورت نیاز، دولت از قبل شاهد برخی نشانه‌های بهبود در انبار پورت جروم اکسون در نرماندی و انبار دانکرک توتال انرژی در شمال فرانسه بود که این بهبود البته ناپایدار ماند. 

شرکت توتال روز چهارشنبه گفت که پیشنهاد می‌کند اولین مذاکرات را با اتحادیه‌هایی که در اعتصابات شرکت نمی‌کنند، برگزار کند و افزود که اگر اتحادیه CGT به اعتصاب پایان دهد، حاضر به مذاکره و استقبال هستیم اما هیچ باجگیری‌ را قبول نمی‌کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز