خبرگزاری کار ایران

انتقاد کارگران شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی بندر امام خمینی به حقوق ناکافی و تبعیض

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۵۷۸۹

کارگران شاغل در شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی در محدوده منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی از گسترش تبعیض در اختلاف دستمزد، پاداش و مزایای شغلی میان خود با سایر واحدهای منطقه و اجرا نشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل انتقاد دارند.

کارگران شاغل در شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی در محدوده منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) در تماس با خبرنگار ایلنا، از ادامه مشکلات خود خبر دادند. تبعیض، تفاوت و نابرابری از لحاظ دستمزد، حقوق و مزایا و پاداش و نیز عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل در شرکت‌های پیمانکاری تامین نیرو وابسته به پتروشیمی بندر امام، مشکلات معیشتی برای کارگران این واحد به وجود آورده است.

یکی از کارگران شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی در خصوص مشکلات خود و همکارانش گفت: چندین سال است ما کارگران پیمانکاری که شمارمان تا ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر می‌رسد، از مسئولان شرکت درخواست رفع تبعیض و بهبود وضعیت شغلی و مزایای دریافتی کردیم اما متاسفانه با توجه به شرایط بد اقتصادی هیچ تغییری در روند قراردادها و میزان درآمد ما علارغم افزایش چندبرابری قیمت مواد مصرفی و غیرمصرفی ایجاد نشد در نتیجه ما کارگران ناچار به اعتراض صنفی شدیم.

این کارگر گفت: کاراصلی کارگران پایانه‌های مخازن بارگیری موادشیمیایی از مخازن کشتی‌ها در اسکله است در عین حال برخی همکاران در واحد حراست، بهره‌برداری، تعمیرات، خدمات و واحد فضای سبز مشغول کارند.

او گفت: ما کارگران شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی خواهان رسیدگی به خواسته‌های خود هستیم. دستمزد و مزایای ما در مقایسه با دیگر کارگران شرکتهای پتروشیمی بندر امام (که کار مشابه انجام می‌دهند) متفاوت است اما مدیران شرکت و هیات مدیره توجهی به مطالبات ما نمی‌کنند.

به گفته وی، کارگران قراردادی و شرکتی شاغل در شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی بندر امام به دلیل‌ عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و سایر مزایای شغلی کمترین حقوق را به نسبت سایر کارگران دریافت می‌کنند.

یکی دیگر از کارگران این کارخانه در ادامه تصریح کرد: کارگران در شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی ماهانه ۵ تا ۶ میلیون تومان نسبت به عرف منطقه دریافتی کمتری دارند این در حالی است که آن‌ها سهمی از میزان تولید و افزایش چند برابری قیمت موادشیمیایی را ندارند.

وی افزود: علاوه بر اینکه ما سالهاست تبدیل وضعیت نشده‌ایم همچنان با حقوق ناچیز، آن‌هم با پرداختی که گاه با تاخیر مواجه است، کار در این واحد پتروشیمی را ادامه می‌دهیم. به عنوان نمونه یک کارگر مخازن پایانه‌ها با بیش از ۱۵ سال سابقه کار، مبلغی که دریافت می‌کند در مقایسه با کارگران سایر پتروشیمی‌های منطقه بسیار ناچیز بوده و ۵ تا شش میلیون تومان فاصله دارد.

به ادعای این کارگر، اختلاف زیادی در حقوق کارگران پیمانی پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی بندر امام که نظر شرکت پیمانکاری کار می‌کنند، نسبت به کارگران رسمی و قراردادی در سایر واحدهای مستقر در منطقه وجود دارد.

او اظهار داشت: طرح طبقه‌بندی مشاغل یکبار سال ۹۹ اجرا شد اما به درستی اجرا نشد و کارگران از آن رضایت ندارند. کارفرما با کارگرانی که رضایت ندارند به نوعی برخورد می‌کند.

به گفته وی؛ کارگران پیمانکاری‌ها از دریافت پاداش و مزایایی که کارگران قراردادی رسمی دریافت می‌کنند، بهره‌مند نیستند. وقتی در یک محیط و کارگاه کار می‌کنیم و می‌بینیم که همکاران رسمی‌مان از انواع مزایای مزدی و رفاهی بهره‌مند هستند ولی ما هیچکدام از این مزایا را نمی‌گیریم، چه انگیزه‌ای برای کار داریم؟

به گفته وی، بیشتر از ۱۵ سال است به همراه همکارانم تحت مسئولیت یک شرکت واسطه‌ای مشغول کار هستم. تقریبا هر یک الی دو ماه تعدادی کارگر شرکتی با واسطه وارد شرکت می‌شوند و بلافاصله با امتیازبندی به قراردادی تبدیل وضعیت می‌شوند. همچنین علارغم درآمد شرکت در بارگیری، تغییری در میزان درآمد ما کارگران شرکتی تامین نیرو بوجود نمی‌آید.

او با بیان اینکه ما خواهان عقد قرارداد مستقیم به صورت دائمی با شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی بندر امام هستیم، در ادامه تصریح کرد: حقوقی که از شرکت واسطه‌ای دریافت می‌کنیم کفاف زندگی‌مان را نمی‌دهد در عین حال با وجود نزدیکی که میان حرفه ما با برخی نیروهای قرارداد مستقیم و حتی رسمی وجود دارد، دستمزدهایی که به آن‌ها پرداخت می‌شود به هیچ وجه قابل مقایسه با ما نیست.

این کارگر همچنین از عدم بازبینی اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل براساس الزامات قانونی انتقاد کرد و گفت: خواستار اجرای دقیق و عادلانه طرح طبقه‌بندی هستیم؛ طرحی که هم اکنون برای بسیاری از کارگران اجرا نشده است.

او در پایان با انتقاد از سکوت مسئولان استانی در برابر انتقادات مکرر کارگران پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی بندر امام گفت: در صورت ادامه بی‌توجهی‌ها ما کارگران ناچاریم برای اطلاع مسئولان به اعتراضات صنفی ادامه دهیم.

گفتنی است؛ تلاش خبرنگار ایلنا برای گرفتن پاسخ از مدیران شرکت پایانه و مخازن پتروشیمی بندر امام تا لحظه ارسال خبر بی‌نتیجه بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز