خبرگزاری کار ایران

دبیرکل خانه کارگر:

تبلیغ کلیشه‌ای و بی‌محتوا، آسیب‌هایی را متوجه قیام کربلا می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۰۹۳۱

دبیرکل خانه کارگر با بیان اینکه ادبیات داستانی ما در تشریح شخصیت‌های عاشورا دچار تحریف شده است، تاکید کرد: به جای تفکر در مسائلی مانند شهادت‌طلبی، تبلیغ کلیشه‌ای و بی‌محتوا، آسیب‌هایی را متوجه قیام کربلا می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا محجوب در شب دوم ماه محرّم و مراسم عزاداری امام حسین (ع) که در خانه کارگر برگزار شد، ضمن خوش‌آمد به حضار و قرائت اشعاری از ترکیب بند مشهور محتشم کاشانی که در رثای کربلا سروده شده است، گفت: بهتر از این ابیات در توصیف کربلا اشعاری به رشته تحریر درنیامد و هنوز هم اشعار محتشم در پرچم‌ها و الم‌های عزاداری نقش می‌بندد. 

وی ادامه داد: اگر در مورد «فرهنگ محرم» صحبت می‌شود، می‌خواهیم واقعه کربلا را زدوده شده از اساطیر و افسانه‌ها ببینیم و ضمن آن آسیب‌هایی که از اسطوره‌پرستی ما ایرانیان متوجه قیام عاشورا می‌شود را بیان کنیم. 

این نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه داستان‌های افسانه‌ای هم از نظر محتوا و هم ظاهر ماجرا با قیام عاشورا شباهت بسیار ناچیزی دارد، اظهار داشت: داستان کربلا، تاریخی و سراسر مستند بوده و قابل قیاس با افسانه‌ای مانند سوگ سیاوش در شاهنامه فردوسی نیست. 

محجوب با بیان اینکه از ۵۰، ۶۰ سال پیش اشکالاتی را با داستان کربلا عجین کردند تا حادثه عاشورا به داستان‌های اسطوره‌ای و شاهنامه‌ای نزدیک شود، تصریح کرد: در شکل عزاداری‌ها هم آیین‌هایی گنجانده شد که با روح و فلسفه قیام امام حسین (ع) هیچ سنخیتی ندارد. 

وی با بیان اینکه عاشورا را نمی‌توان در گفته‌های کلیشه‌ای محدود کرد، خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم قیام امام حسین (ع) را کلیشه‌ای بیان کنیم در توصیف‌هایمان از عاشورا دچار اشکال می‌شویم و به جای صحبت از سلوک شخصیت‌ها به توصیف ظواهر جسمانی آنان بسنده می‌کنیم. 

دبیرکل خانه کارگر با تاکید بر اینکه ترویج خاکسترنشینی و گریه کردن محض هم از جمله آسیب‌هایی است که اهداف اصلی قیام کربلا را تخریب می‌کند، ابراز داشت: قمه‌زنی، سینه‌زنی و زنجیرزنی‌های نامتعارف علاوه بر آسیب جسمی با فلسفه قیام عاشورا بیگانه است و همچنین جملات سخیفی که در بعضی مداحی‌ها بیان می‌شود، تنها به تحریف عاشورا می‌پردازد. 

محجوب افزود: سبک کوچه بازاری خواندن مداحی‌ها که در این سال‌ها رواج پیدا کرده و با جملاتی زیبا و آهنگین نواخته می‌شود، کاملا بی‌محتوا و بی‌ارزش است. 

گفتنی است، قبل از سخنرانی دبیرکل خانه کارگر، عزاداران ابا عبدالله الحسین (ع) ضمن همراهی مرثیه‌خوان به سوگواری پرداختند. تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید و قرائت زیارت عاشورا بخش‌های دیگر مراسم عزاداری بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز