خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

کارگرانِ عملیاتیِ مناطق آلوده بهره‌ای از قانون هوای پاک نمی‌برند

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۸۹۳۸

جامعه کارگری به جهت جلوگیری از تضییع حقوق کارگرانی که بیشتر از دیگران در معرض مستقیم آلودگی‌های آب و هوایی قرار دارند، خواستار اصلاح و برخورد شایسته با اقدامات سلیقه‌ای است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، قانون هوای پاک در سال ۹۶ به تصویب مجلس رسید. در ماده ۳ این قانون آمده است: «در مواقع اضطرار، سازمان با همکاری وزارت کشور و تصویب هیأت وزیران باید ممنوعیت‌ها یا محدودیت‌های موقت زمانی، مکانی و نوعی را برای پیشگیری از اثرات زیانبار و مقابله با منابع آلوده‌کننده هوا برقرار نماید و بلافاصله مراتب را از طریق رسانه‌های همگانی، به‌اطلاع عموم برساند. با برطرف‌شدن شرایط اضطراری و کاهش آلودگی هوا، سازمان نسبت به رفع ممنوعیت و محدودیت برقرار شده، اقدام و مراتب را به نحو مقتضی به عموم اطلاع می‌دهد.» 

مطابق با تبصره سه ماده سه این قانون نیز سازمان حفاظت محیط زیست موظف است آیین نامه اضطراری مدیریت شرایط اضطرار و بروزرسانیِ آن را با همکاری وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور و صنعت و معدن و تجارت و نیروی انتظامی تهیه کند. 

این آیین‌نامه در سال ۹۷ توسط هیئت وزیران و به پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست به تصویب رسید. اما آیا این قانون و این آیین نامه در مورد کارگرانی که در معرضِ بیماری‌های ناشی از آلودگیِ هوا قرار دارند، رعایت می‌شود؟ 

ابراهیم پیرایش (دبیر اجرایی خانه کارگر بندر امام خمینی (ره) – ماهشهر) در پاسخ به این سوال به کارگرانِ شاغل در مناطق ویژه اقتصادی بندر امام خمینی اشاره می‌کند و می‌گوید: متأسفانه مدت زیادی است که دستگاه‌های مدیریتی و نظارتی، از جمله کارگروه هماهنگی استانی شرایط اضطراری آلودگی هوا، تبصره ۳ ماده ۳ آئین نامه اجرائی قانون هوای پاک را در نظر نمی‌گیرند. 

وی گفت: تغییرات ناگهانی وضعیت جوی و افزایش میزان غلظت ریزگردها در این گرمای طاقت فرسای استان خوزستان به خصوص مناطق ویژه اقتصادی بندری و پتروشیمی بندرامام خمینی (ره) - ماهشهر را با شرایط اضطراری مواجه کرده است. با این وجود در اعلامیه‌های تعطیلی و یا کاهش ساعت کار، بدون توجه به فلسفه وجودی این قانون، کارگران نوبت کار و عملیاتی که به لحاظ ارتباط مستقیم با موضوع، اصل و جامعه هدف قانونگذار هستند در نظر گرفته نمی‌شوند. 

دبیر اجرایی خانه کارگر بندر امام خمینی گفت: این کارگران بدون هر گونه امتیاز یا پاداشی به صراحت از شمول این قانون خارج و فقط نیروهای ستادی و اداری مشمول آن می‌شوند. 

پیرایش بیان کرد: کارگران نه تنها مجبور هستند در این شرایط آب و هواییِ بد و در وضعیتیِ که وجود آلاینده‌ها جان آن‌ها را به خطر می‌اندازد کار کنند بلکه هیچ امتیاز ویژه‌ای برای آن‌ها قائل نمی‌شوند. آن‌ها در شرایط بد و درحالیکه نیروهای اداری از این قانون بهره‌مند می‌شوند، به روال سابق کار می‌کنند. 

وی تصریح کرد: این موضوع از مصادیق نقض صریح قانون است و جامعه کارگری به جهت جلوگیری از تضییع حقوق کارگرانی که بیشتر از دیگران در معرض مستقیم این آلودگی قرار دارند، خواستار اصلاح و برخورد شایسته با اینگونه اقدامات سلیقه‌ای است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز