خبرگزاری کار ایران

علیرضا محجوب:

نیروی انسانی متخصص و ماهر، اساسی ترین سرمایه های یک کشور هستند

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۸۸۰۴

اولین المپیاد علمی مهارتی مراکز علمی کاربردی خانه کارگر امروز (سوم مرداد ماه) با حضور علیرضا محجوب (دبیرکل خانه کارگر) و سلیمان عباسی (معاون امور فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علمی کاربردی جامع علمی کشور) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا محجوب (دبیرکل خانه کارگر) با بیان اینکه خانه کارگر جمهوری اسلامی از موضوعات علمی و مهارتی بیگانه نیست، افزود: باتوجه به اینکه بیشترین درصد سرمایه‌های یک جامعه را نیروی انسانی آن جامعه تشکیل می‌دهد و تکنولوژی و منابع گوناگون دیگر بخش کوچکی از سرمایه‌های یک کشور محسوب می‌شوند، بنابراین وجود نیروی انسانی متخصص و ماهر، اساسی‌ترین سرمایه‌های یک کشور هستند.

او با بیان اینکه توجه ویژه به مهارت در زمینه‌های مختلف لازمه حرکت به سمت توسعه پایدار در هر جامعه‌ای است، افزود: دانشگاه جامع علمی کاربردی به عنوان یک دانشگاه مهارت محور همواره به دنبال تربیت نیروی انسانی ماهر است و از این طریق باید بتواند به اهداف توسعه پایدار کشور و استفاده بهینه از منابع گوناگون کشور دست یابد.

دبیرکل خانه کارگر افزود: یکی از جنبه‌های مهم مهارتی در ایران وجود متخصصان و افراد ماهر در زمینه‌های مختلف است چراکه در بخش‌های مختلف جامعه مهارت به طور فزاینده‌ای رو به افزایش است لذا ارتقای سطح دانش و مهارت در بین دانشجویان در این عرصه کلید حیاتی است. به منظور ارزش نهادن بر مهارت‌ها، شناسایی افراد ماهر نیز تقویت ارتباط بین صنعت و دانشگاه اهمیت دارد که المپیاد مهارتی می‌تواند راهی مناسب در راستای تحقق اهداف دانشگاه باشد.

محجوب با بیان اینکه مسابقات کیفیتی نباید حجیم باشد و منظور از مسابقات مهارتی در صنعت؛ تولید، حرکت و تقویت قوه فناآورانه است و با اشاره به مسابقات مهارتی کشور برزیل افزود: حدود ۸سال پیش یک دوره مسابقات مهارتی در شهر ریو برگزار شد. با وجود آنکه این کشور یکی از کشورهای مطرح در زمینه برگزاری مسابقات ورزشی است طی روز‌های برگزاری مسابقات مهارتی همه امکانات خود حتی تلویزیون را برای برگزاری المپیاد علمی و مهارتی به کار گرفته بود که این موضوع اهمیت چنین مسابقاتی را در این کشور در سطح بالایی نشان می‌داد.

دبیرکل خانه کارگر با بیان اینکه برای برگزاری مسابقات مهارتی باید از همه امکانات به خوبی استفاده کرد، افزود: خوشبختانه در کشور ما؛ سازمان فنی حرفه‌ای کشور به عنوان یک مرکز مهارت‌آموزی هر ساله مشغول برگزاری مسابقات مهارتی کم‌نقصی است.

محجوب با بیان اینکه توصیه ما به مراکز علمی کاربردی؛ بازگشت به صنعت و تولید است، افزود: این امر بدان مفهوم نیست که خدمت هم تولید نیست قطعا اول تولید کالاست بعد تولید خدمت. برای تولید خدمت مراکز زیادی فعالیت دارند. طبق اطلاعات موجود طالبان تحصیل در رشته‌های فنی و مهارتی که زمانی برای آموزش مهارت‌ها سر و دست می‌شکستند الان بسیار محدود و با قلاب باید به دنبالشان گشت و همانند ماهی باید صید شوند، وقتی هم که صید شدند باید روش نگه داشتن آن‌ها را بلد بود.

وی با بیان اینکه مسیری که دانشگاه علمی کاربردی برای برگزاری مسابقات مهارت آموزی آغاز کرده خلاصه‌ای، چکیده‌ از مسابقات بین المللی مهارت آموزی هر چند کوچک است، افزود: امیداوریم سالهای آینده با همت دانشگاه جامع علمی کاربردی، آموزش مسابقات مهارتی براساس نظام مهارتی و در سطح بالا برگزار شود.

او با بیان اینکه سطح کیفی مسابقات و سطح کیفی آمادگی‌های مهارتی هر ساله باید تغییر کند و بر این اساس دانشگاه جامع علمی کاربردی باید قدم بردارد و در مسابقات رقابت کند، از صدا وسیما وسایر رسانه‌هایی که به جای پرداخت به موضوعات اصلی و مشکلات مردم بیشتر به مسایل کم اهمیت و حاشیه‌ای می‌پردازند، انتقاد کرد و گفت: درخواست ما از رسانه ملی و مطبوعات همراهی است. هدف از رسانه‌ای شدن مهارت آموزی؛ تبلیغ نیست بلکه ترویج آن برای ایجاد اشتغال است.

دبیرکل خانه کارگر با بیان اینکه مشکلات و چالش‌های پیش روی صنایع و جلوگیری از تکرار و تداوم این مشکلات، یکی از راه‌های تحقق شعار سال مهارت آموزی است، گفت: اگر تصمیمات کارشناسی و حساب شده‌ای در راستای تحقق شعار سال که هر ساله از سوی مقام معظم رهبری نام‌گذاری می‌شوند، اتخاذ نشود، شعار سال صرفا در بنرهای رنگارنگ خلاصه خواهد شد.

محجوب با بیان اینکه برگزاری مسابقات فنی مهارتی از آن جهت بسیار حائز اهمیت است که باید به نحوی مطلوب و با کیفیت بالایی برگزار شوند، افزود: هر چند تبلیغ این مسابقات برای ترویج آن مهم است اما غیر از تبلیغ باید برنامه‌ها و اقدامات انجام دهیم تا افرادی که وارد این موضوعات می‌شود بتوانند آینده خود را تامین شده تشخیص بدهند.

او گفت: مهارت آموزی باید برای همگان رایگان باشد و پرداخت هزینه‌های آموزشی مهارتی برای عده‌ای که مشکلات مالی دارند بسیارسخت است، افزود: به عنوان نمونه کسانی که برای مهارت آموزی فرزندان دانش آموز خود در مدارس هزینه می‌کنند باید بدانند به چه‌انگیزی باید این هزینه‌ها را بپردازند. بنابراین در سطوح عالی‌تر مهارت‌آموزی باید برای مجموعه‌هایی که مشکلات مالی دارند و ضعیف هستند، این آموزش‌ها رایگان باشد و حتی پرداخت یک ریال هم اضافه است.

مححوب در خاتمه تاکید کرد: در نحوه برگزاری مسابقات فنی و مهارت آموزی باید به گونه‌ای برنامه‌سازی کنیم تا مجددا افرادی برای مهارت آموزی سر ودست می‌شکستند، دوباره بازگردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز