خبرگزاری کار ایران

رییس سابق دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای:

با روش‌های سنتی نمی‌توان چرخ تولید را گرداند/ عده‌ای که از واردات کالای خارجی سودهای هنگفتی می‌کنند، مانع تغییر می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۵۹۵۱

ابراهیم صالحی عمران گفت: در فرآیند واردات کالای خارجی سودهای کاذب و هنگفتی نصیب برخی افراد می‌شود و به دلیل همین رانت و سود برخی نمی‌پذیرند که فصل جدیدی در اقتصاد و تولید به نام اقتصاد دانش بنیان و تولید بر این پایه شروع شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ابراهیم صالحی عمران (عضو هیات علمی دانشگاه فنی و حرفه‌ای) در خصوص علت ضعف صنایع و شرکت‌های دانش بنیان گفت: علت اینکه صنایع ارتباط موثری با شرکت‌های دانش بنیان ندارند این است که هنوز صنایع به شرکت‌های دانش‌بنیان باورِ لازم را پیدا نکرده‌اند. 

رییس سابق دانشگاه فنی و حرفه‌ای در ادامه بیان کرد: البته در فرآیند واردات کالای خارجی سودهای کاذب و هنگفتی نصیب برخی افراد می‌شود و به دلیل همین رانت و سود برخی نمی‌پذیرند که فصل جدیدی در اقتصاد و تولید به نام اقتصاد دانش بنیان و تولید بر این پایه شروع شود. 

به گفته‌ی این مقام مسئول، یکی از دلایل این‌عدم ارتباط، دیدگاه سنتی است و اینکه مدار رشد و رونق تولید بر روش‌های چهار دهه پیش می‌گردد. هنوز باور، علم و تخصص در بخش‌های تولیدی و صنعتی شکل نگرفته که دنیا در حال تغییر است و خطوط تولید و صنعت هم باید در این مسیر حرکت کند. 

رئیس سابق دانشگاه فنی و حرفه‌ای ادامه داد: عوامل تولید دیگر عوامل سنتی نیستند و بحث علم و دانش اساس کار است و دنیا، دنیای علم و فناوری و دانش است و تولید بر اساس دانش صورت می‌گیرد و حالت تجمعی پیدا می‌کند. 

این عضو هیات علمی دانشگاه فنی و حرفه‌ای افزود: مدیران صنایع ما نیاز به دوره‌های آموزشی برای تغییر در نگرش‌هایشان دارند. در این مسیر باید دست کسانی که به دنبال رانت و سود از واردات کالای خارجی هستند، قطع شود. 

به گفته این مقام مسئول، باید با توجه به شعار سال به شرکت‌های دانش‌بنیان توجه و کشور را به رشد و رونق اقتصادی برسانیم. 

این استاد دانشگاه در ادامه درباره میزان توان شرکت‌های دانش‌بنیان نیز توضیح داد: در اینکه این جوانان و این شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند اقدام به تولید کنند و ما را از مدار وابستگی به خارج بیرون ببرند تردیدی نیست. البته باید نوع ساختار آموزشی، روش‌های درسی و سرفصل‌های آموزشی هم توجه شود. 

وی افزود: سرفصل دروس و روش‌های درسی در مدارس و دانشگاه‌ها باید مقداری تغییر کند. سرفصل دروس و روش‌های دروس جز مهمترین‌ها است که باید به روش‌های جدید و به روز دنیا منطبق شود. 

صالحی عمران با تاکید بر اینکه با توجه به عصر دیجیتال باید تغییراتی در خود بدهیم ادامه داد: در اینکه مقدار تغییر در محتوای آموزشی و درسی نیاز داریم تردیدی نیست و وزارت علوم باید عزم جدی برای تحول در شیوه‌های و محتواهای درسی داشته باشد و حتی نوع رشته‌ها هم باید تغییر کند. 

این استاد دانشگاه ضمن اظهار تاسف از کم بودن تغییر و تحولات رشته‌های دانشگاهی خاطر نشان کرد: با توجه به شیوع و اهمیت شرکت‌های دانش‌بنیان، کم در جامعه می‌بینیم که رشته‌های مرتبط با این علم در جامعه گسترش یابد. برای اینها هم ما مقداری تغییر و تحول نیاز داریم باید مقداری زیر ساخت‌ها تغییر کند و نحوه تربیت نیروی انسانی هم تغییر کند. 

صالحی عمران ادامه داد: با استفاده از این روش‌ها است که در مسیر جدید تولید حرکت خواهیم کرد. دنیا تغییر کرده و صنایع تولیدکنندگان و دانشگاه‌ها و مدارس ما باید اصل تغییر را بپذیرند. نیروی انسانی با این روش‌ها کارآمد و منطبق با علم روز دنیا خواهد شد. 

این عضو هیات علمی دانشگاه فنی و حرفه‌ای در پایان گفت: ما جوانان با استعداد زیادی داریم و اگر بخواهیم این تغییر امکان‌پذیر است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز