خبرگزاری کار ایران

نگرانی بابتِ «کارگران بی‌شناسنامه» در صورت قطعیتِ سیاستِ توزیع کالابرگ‌

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۷۶۲۰

زهره صیادی خواستار توجه به وضعیت کارگران و کودکان کارِ فاقد شناسنامه شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، با داغ شدن بحث یارانه‌های نقدی و به خصوص طرح کالابرگ الکترونیک برای کالاهای اساسی و از جمله نان، نگرانی بابت جمعیتِ «کارگران بی‌شناسنامه» برجسته می‌شود. زهره صیادی (فعال حقوق بی‌شناسنامه‌ها و کارگران فصلی بی‌شناسنامه) در این رابطه می‌گوید: مشروط شدن خردترین و ضروری‌ترین خدمات اجتماعی و شهری به داشتن اوراق هویتی و شناسایی؛ ظلم بزرگی در حق جمعیت بزرگ بی‌شناسنامه است. در حال حاضر، رفت و آمد با مترو و اتوبوس‌های شهری نیازمند خرید با کارت بانک است و پول نقد پذیرفته نمی‌شود. اگر قرار باشد دریافت نان هم با کالابرگ انجام شود و پول نقد پذیرفته نشود، مشکلات حادتر می‌شود.

به گفته وی، منوط کردن تمام خدمات به کارت بانکی و اوراق هویت، کوتاه کردن هرچه بیشترِ دست انسان‌های زحمتکشی است که شناسنامه ندارند و یارانه دریافت نمی‌کنند و همه‌ی خریدهایشان با قیمت آزاد انجام می‌شود.

او تاکید می‌کند: صادر شدن کالابرگ نان با کارت ملی و شناسنامه، نان را از سفره‌ی مردم  بی‌شناسنامه می‌گیرد. کسانی که به دلیل نداشتن شناسنامه، امکان خرید و اجاره‌ی ملک و دسترسی به آب را ندارند حتی آب برای ِ نوشیدن را هم با قیمتی چندین برابر دریافت می‌کنند، نباید حق دسترسی به نان برای این گروه‌ها محدود شود.

صیادی با بیان اینکه «افزایش  قیمت دارو برای انسان بی‌شناسنامه‌ای که پیش از این هم به بیمه دسترسی نداشت، عملا درمان را ناممکن کرده است» ادامه می‌دهد: شرایط زیست جمعیت بی‌شناسنامه بیش از گذشته در فشار افتاده است؛ فراوانی مرگ و میر نوزادان و کودکان بی‌شناسنامه در یک سال گذشته، بالا بود؛ تلاش برای واکسیناسیون و دریافت داروهای مکمل توانسته بود شرایط سلامت و بهداشت کودکان را به شکل نسبی بالا ببرد و مرگ و میر به میزانی چشمگیر کاهش بافته بود اما از پاییز ۱۴۰۰ مسیر رفته، وارونه شد و من به چشم دیده‌ام کودک یک ساله‌ای بدون هیچ بیماری زمینه‌ای یا حاد، تنها با تب و اسهال از دست رفت!

 این فعال اجتماعی معتقد است؛ در شرایط فعلی، کارگران بی‌شناسنامه و کودکان کار فاقد شناسنامه، از تمام حقوق اجتماعی محروم‌اند: انسان‌های بی‌شناسنامه‌ای که کارت سوخت هم ندارند تا بتوانند دستکم سهم اندکشان از نفت را بفروشند و نانی به دست آورند، چطور به بهداشت و واکسیناسیون و درمان برسند؟ این انسان‌های بی‌شناسنامه‌ چطور به بهداشت و و اکسیناسیون و درمان برسند؟ ضروری‌ست هرچه سریعتر اقدامی صورت دهند، یا به این گروه‌ها شناسنامه بدهند یا دریافت یارانه و نان و درمان حمایتی را به اوراق هویت منوط نکنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز