خبرگزاری کار ایران

در حاشیه نشست مجازی روز ایمنی و بهداشت حرفه‌ای مطرح شد:

نیازمند انجمن بیماری‌های شغلی در ایران هستیم / سطح بی‌توجهی به آلاینده‌های محیطی کار در ایران بسیار زیاد است / درخواست افزایش بازرسی‌ها توسط دولت از محیط کار

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۴۲۶۹

وبینار بزرگداشت روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای با همت انجمن متخصصین بهداشت حرفه‌ای ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، وبینار ۲۸ آوریل روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای سال ۲۰۲۲ با همت انجمن متخصصین بهداشت حرفه‌ای ایران با شعار «برای ساختن فرهنگ موثر ایمنی و بهداشت حرفه‌ای همه با هم اقدام کنیم» روز پنجشنبه با حضور نمایندگان کارگری، کارفرمایی، دولتی و متخصصین این انجمن برگزار شد. 

در بحث ارتقای ایمنی محیط‌های کاری و استانداردسازی آن علیرضا فتحی (عضو هیئت مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کشور و عضو کمیته مشاغل سخت و زیان‌آور) در این نشست مجازی اظهار کرد: بسیاری از واحدهای بزرگ تولیدی کشور فاقد واحد HSE و ایمنی کار است و این اصلا مناسب نیست. همچنین ما روی بحث کاهش آلاینده‌های محیطی کار در بسیاری از واحدها بخصوص در بخش‌های شیمیایی و پتروشیمی مواجه هستیم که باید در این زمینه به‌شدت موارد ایمنی و بهداشتی و وسایل و ابزار حفاظتی گسترش یابد که ما نیز در این زمینه پیگیر هستیم. 

در ادامه حامد اکبری (مسئول کمیته ارزیابی ایمنی مجلس و مشاور کمیسیون بهداشت) سخنران دیگر این نشست مجازی بود. وی با تبریک هفته کارگر به افزایش جمعیت جهان اشاره کرد و گفت: نگرش سنتی ما نسبت به ایمنی کار یکی از مشکلات ما است. این نگرش سنتی مبتنی بر عمل و عکس العمل است. یعنی تا زمانی که اتفاقی برای ما رخ ندهد، توجهی به ایمنی در آن حوزه نمی‌شود. ما زمانی در بین مدیران خود إحساس نیاز به رشد ایمنی می‌کنیم که اتفاقی بیفتد. 

وی در ادامه افزود: می‌توان التزام عملی مدیران با اصل اولویت ایمنی از ویژگی‌های سازمان‌های مدرن و غیرسنتی مدیریتی در این حوزه سنجید. ما باید در سیستم کلان سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری در مجلس یک نظام جمعی برای رعایت أصول ایمنی طراحی کنیم. اکنون حدود یکسال است که کمیته ایمنی مجلس شکل گرفته که به‌دنبال پایش فنی محیط‌های کار حرکت می‌کند و به‌دنبال تشکیل کمیته‌های فنی متعدد برای حل و سازماندهی روش‌های برخورد با مسئله است. 

اکبری با تاکید بر ضرورت آموزش ایمنی کار در صداوسیما گفت: ما ارتباط ضعیفی با رسانه ملی در این زمینه داریم و رسانه برای ارتقای فرهنگ ایمنی نقش زیادی دارد. ما یک تجربه موفق در بحث بستن کمربند ایمنی داشتیم که با تبلیغات ممتد رسانه ملی و پلیس و نظارت شدید، به مرور فرهنگ استفاده از آن جا افتاد و درمورد بحث ایمنی شغلی هم می‌توانیم چنین تجربیاتی را تکرار کنیم. 

احمد میرزایی (کارشناس بهداشت حرفه‌ای مرکز بهداشت شهرستان داراب) در ادامه با بیان برخی تجربیات مربوط به اقدامات کنترلی گفت: برخی کارفرمایان حتی در برابر نظارت کارشناسان بهداشت حرفه‌ای نیز مقاومت می‌کنند که این در برخی شهرستان‌ها به شدت رویت می‌شود. اگر بحث بیماری‌های شغلی نیز پیگیری شود، در دولت روند بسیار طولانی پیدا می‌کند که در این زمینه بیماری‌های شغلی نیاز به تشکیل یک انجمن داریم. 

وی افزود: اگر یک رویه حقوقی شکل بگیرد که اگر کارفرمایی نسبت به بیماری محیطی و فقدان تهویه و بحث آلاینده توسط یک تشکل با مشکل حقوقی مواجه شود، ما می‌توانیم اقدامات کنترلی فراوانی را شکل دهیم. ما ایده‌ای را در همین بحث به دانشگاه شیراز داده‌ایم که براساس ایده انجمن پیگیری بیماری‌های شغلی محیط‌های پر ریسک باید پیگیری شود و عمده کارگران محیط‌های پر ریسک افراد دارای تحصیلات و آگاهی ایمنی کمتر نیز هستند که حاضر می‌شوند در این شرایط کار کنند و ما باید در این زمینه اقدامات جدی‌تری انجام دهیم. 

در ادامه محمد مهدی خالویی (مدیرعامل یکی از شرکت‌های خصوصی فعال بهداشت حرفه‌ای) نیز به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: تمامی اصنافی که از بحث ایمنی ذی‌نفع هستند امروز حضور داشتند و این حضور را می‌توان در بحث تعامل‌های آتی از این اتفاق مبارک بهره گرفت. در این زمینه باید روز ایمنی حرفه‌ای را نه تنها به شاغلین و متخصصین HSE که به کل خانواده صنعت باید تبریک گفت. 

وی اضافه کرد: پس از انقلاب صنعتی که همه به تولید فکر می‌کردند و کسی به کارگران و سلامت آن‌ها اهمیت نمی‌داد، بسیاری از کارگران دچار انواع بیماری‌های تنفسی و نقض عضو شدند و این در ادامه اهمیت بحث ایمنی کار را افزایش داد. به‌طوری که امروزه می‌دانیم ایمنی حرفه‌ای همان ایمنی زندگی و می‌تواند به سطح سلامت کل جامعه و کاهش هزینه‌های درمانی بخش قابل توجهی از کشور کمک برساند. 

خالویی با بیان بحث «مغفول ماندن امر ایمنی در ایران» گفت: ما متولیان خدمات ایمنی و بهداشت کار، قبل از فروش خدمات خود در بخش خصوصی بر بحث فرهنگ‌سازی فعال شویم. این هم به افزایش تقاضا در بحث ابزارآلات ایمنی و مناسب‌سازی محیط و آموزش از سوی جامعه کمک می‌کند و هم بحث تلفات و حوادث را کاهش می‌دهد. 

او با تاکید بر نقش مثبت شرکت‌های خصوصی فعال در بحث بهداشت حرفه‌ای در این حوزه گفت: حقوقی بودن شرکت‌های فعال در این حوزه به نفع شرکت‌های ذی‌نفع دارد. باوجود نوپا بودن شرکت‌های بهداشت و ایمنی حرفه‌ای ما اشتغال قابل توجهی برای دانش آموختگان حوزه بهداشت حرفه‌ای نیز به برکت این حرکت نیز ایجاد شد. 

خالویی ادامه داد: مشخص‌سازی شرایط عوامل زیان‌آور از لحاظ کمی و کیفی در محیط کار هزینه‌های آتی بنگاه‌های اقتصادی را کاهش می‌دهد و به یاری کارفرما می‌آید و این از آن دسته خدماتی است که این شرکت‌ها می‌توانند در اختیار شرکت‌های مختلف قرار دهند. البته این منوط به‌عدم دست‌اندازی نهادهای موازی برای به حاشیه بردن این شرکت‌های فعال است که این امر از خطرات امروز فعالیت ما محسوب می‌شود.

در انتهای این نشست بیانیه انجمن متخصصین بهداشت و ایمنی حرفه‌ای به مناسبت این روز جهانی قرائت شد که در این بیانیه با تاکید بر همکاری سه جانبه بخش خصوصی، دولتی و کارگران به عنوان شرکای اجتماعی، از مجلس و دولت در زمینه قانونگذاری و نظارت بر امور بهداشت کار و بازرسی مداوم از محیط‌های کار توسط این دو نهاد تاکید شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز