خبرگزاری کار ایران

تعیین ضرب‌الاجل سازمان جهانی کار به بنگلادش برای بهبود وضع بحرانی کارگران

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۱۳۵۵

دولت این بنگلادش همچنان به نادیده گرفتن گزارش‌های اولیه ادامه می‌دهد. شاران بارو، دبیر کل ITUC (کنفدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری) در این رابطه معتقد است: نسخه‌ای توسط ILO برای بهبود حقوق کارگران بنگلادش به دولت این کشور داده شده است، اما امتناع مداوم دولت از توزیع دارو برای نجات جان کارگران و ایجاد شرایط کار شایسته و حفظ کرامت انسانی برای کارگران، قابل درک نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از پایگاه خبری کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری، سازمان جهانی کار طی گزارش مکتوبی به دولت بنگلادش هشدار داده شده است: بهبود شرایط برای کارگران تا نوامبر 2022 (آبان ماه ۱۴۰۱) به ضوابط مطرح شده از سوی این سازمان اجرا کند یا منتظر تحقیقات گسترده بازرسان کمیسیون مربوطه در سازمان جهانی کار باشد. این بالاترین سطح تحقیقاتی است که سازمان جهانی کار (ILO) می‌تواند در مورد کشوری که به‌‌طور دائمی علیه حقوق کارگران اقدام می‌کند، انجام دهد.

طبق این گزارش، تنها 14 کمیسیون تحقیق توسط ILO تاکنون در چند دهه اخیر در چنین مواردی برگزار شده و معمولا این اتفاقات از زمان تاسیس این سازمان کم سابقه بوده است. تحقیقات در مورد بنگلادش این کشور را در کنار بلاروس، ونزوئلا و زیمبابوه قرار می‌دهد که از نظر سازمان جهانی کار در معرض جدی‌ترین تحقیقات قرار گرفته‌اند. نقشه راه سازمان جهانی کار برای بهبود شرایط کار در بنگلادش اکنون در بند لیستی از وعده‌های عملی نشده دولت بنگلادش است که عدم انجام آن‌ها پیامدهای نگران کننده‌ای برای کارگران شاغل دارد.

در سال‌های اخیر سازمان ملل و سازمان جهانی کار گزارش‌های وحشتناکی از مرگ و میر هفتگی کارگران خردسال و میان‌سال در محل کار خود در بنگلادش ارائه دادند؛ گزارش‌هایی که همراه با ضمیمه‌هایی درباره حملات خشونت‌آمیز علیه کارگران و آزار و اذیت جنسی زنان و کودکان کارگر بوده و در نهایت از بعد امنیتی شامل ارعاب اعضای اتحادیه‌های کارگری توسط نیروهای دولت و کارفرمایان بنگلادشی نیز هست.

بنابر گزارش این پایگاه خبری از بنگلادش، دولت این کشور همچنان به نادیده گرفتن گزارش‌های اولیه ادامه می‌دهد. شاران بارو، دبیرکل ITUC (کنفدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری) در این رابطه معتقد است: نسخه‌ای توسط ILO برای بهبود حقوق کارگران بنگلادش به دولت این کشور داده شده است، اما امتناع مداوم دولت از توزیع دارو برای نجات جان کارگران و ایجاد شرایط کار شایسته و حفظ کرامت انسانی برای کارگران، قابل درک نیست.

براساس گزارش سایت این کنفدراسیون، از دولت بنگلادش خواسته شده تا فوراً یک مکانیسم نظارتی شفاف و مؤثر برای اجرای نقشه راه سازمان بین‌المللی کار راه‌اندازی کند و به طور معناداری با مؤسسات سه‌جانبه در مورد همه نقاط اقدام مشورت کند.

براساس پیشنهاد سازمان جهانی کار، اگر دولت متعهد شود که:

  • با اتحادیه‌های کارگری به‌شیوه‌ای معنادار و بدون تبعیض مشورت کند.
  • پیروی از کنوانسیون‌های تصویب شده ILO
  •  فوراً در مورد قانون کار بنگلادش، قانون EPZ و قوانین همراه آن‌ها پیشرف حاصل شود.
  • ساده سازی روند ثبت سندیکای کارگری.
  • فوراً به ارعاب مقامات سندیکایی پایان دهید.
  • مشورت با اتحادیه‌ها در مورد بازرسی‌های EPZ و ترویج یک سیستم موثر ملی نظارتی در حوزه کار.
  •  اطمینان از اینکه کمیته‌های OSH با همکاری نمایندگان منتخب کارگران انتخاب شده‌اند.
  • رسیدگی به شیوه‌های ناعادلانه کار و پایان دادن به انبوه پرونده‌ها و شکایات.
  •  حداقل دستمزد زندگی ملی را تعیین شود.
  • هیچ دلیل اخلاقی، سیاسی یا اقتصادی برای تاخیر در پرداخت حقوق وجود نداشته باشد.
  • بهبود شرایط برای کارگران برای نجات جان افراد، افزایش بهره‌وری و تقویت محل کار در بنگلادش فعال ‌شود.

طرح تحقیق و تفحص سخت‌گیرانه سازمان جهانی کار متوقف خواهد شد.

با وجود پیشنهادات مطرح شده، شاران بارو گفت درباره آینده بنگلادش با ابراز نگرانی گفته است: زمان اقدام سازمان‌های جهانی کار و اتحادیه‌ها برای حل مسائل چنین کشورهایی اکنون فرا رسیده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز